• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst
    millanros skrev 2008-11-21 11:22:06 följande:
    Vad skönt att jag har koll på de sakerna ni tagit upp har kollat lite på psalmerna och vi har 2 solister som ska sjunga... "you raise me up" och winnerbäcks låt " för dig" ska väl inte kunna vara något problem???
    De är rätt vanliga på vigslar.
    Kompar solisten sig själv?
  • Audrey H

Funderar lite pà psalmer. är det sà att härlig är jorden inte passar sig pà en vigsel dà den är sà vanlig pà begravningar?

• Jeez

Den passar bra! Det är bara bra att den sjungs under glada tillfällen också!

• millanros

En till präst skrev 2008-11-21 11:29:59 följande:

De är rätt vanliga på vigslar.Kompar solisten sig själv?
    Japp han spelar gitarr och en annan kompis spelar piano

har varit där nu.. kändes jättebra.. prästen var jättebra med... Kändes så skönt att de stämde med han oxå... Nu ska vi bara bestämma utgångsmarch... Förslag på lite andra än de vanliga??
  • Par Nyköping

Hej hej... om man inte gillar någon av prästerna som finns som alternativ i församlingen där vi ska gifta oss får man föreslå en egen då? och hur skulle kyrkan ställa sig till att en frälsningsofficer skulle viga?

• Jeez

Par Nyköping, ni kan ta med er en egen präst, men församlingen har ingen skyldighet att betala henne/honom eftersom de tillhandahåller egen personal.

En frälsningsofficer, förutsatt att han/hon har vigselrätt, kan viga i en svensk kyrklig kyrka med kyrkoherdens tillstånd, men det är ingen självklarhet.

Men vigseln blir inte en svenskkyrklig sådan utan en i frälsningsarméns ordning. Det innebär också att ni kan komma att få betala hyra för kyrkan samt för musiker/vaktmästare (oavsett om ni är medlemmar eller inte, eftersom det inte är en vigsel i svenska kyrkans ordning, vilket bara en präst i svenska kyrkan kan utföra)

• fredag den 13e

Får brudgummen stå vid altaret och vänta och bruden går in själv?

Detta handlar ej om någon form av överlämning utan om att paniken lyser i min blivandes ögon så fort det kommer på tal om att gå in tillsammans.
    Han vill helst vara osynlig, skrutten, tills allt är över!

• Kjell Präst

fredag den 13e skrev 2008-11-22 13:09:09 följande:

Får brudgummen stå vid altaret och vänta och bruden går in själv? Detta handlar ej om någon form av överlämning utan om att paniken lyser i min blivandes ögon så fort det kommer på tal om att gå in tillsammans.Han vill helst vara osynlig, skrutten, tills allt är över!
    Det finns ju inga teologiska skäl till varför det inte skulle gå bra. Faktum är att ni inte behöver gå in alls om ni inte vill, ni kan stå vid altaret när vigseln börjar om ni föredrar det.
  • passionsblomman

Det är ju en jättefin psalm! Den handlar inte om döden utan om livet, och det finns inte en massa speciella begravningsditten och datten. Precis lika lite som det finns begravningsblommor.

Audrey H skrev 2008-11-21 12:53:11 följande:

Funderar lite pà psalmer. är det sà att härlig är jorden inte passar sig pà en vigsel dà den är sà vanlig pà begravningar?
  • Marie88

En rätt så vanlig fråga antar jag, men vi funderar på att ha med en tjej som sjunger underbart vackert, och nu funderar jag på tänkbara låtar. Har ni några förslag?

Svar på tråden Fråga prästerna 6