• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • chokladflingan

Ojdå, nu känner jag mig verkligen efter...

• Kjell Präst

... och nu är det bara nio dagar kvar tills jag får ha årets bästa gudstjänst - JULOTTAN!!!
    (Så tråkigt att bara skriva "puff" hela tiden )

• Lemmy

Julottan är säkert mysig för de morgonpigga, själv föredrar jag midnattsmässan.

• En till präst

Julotta är hemskt! Har bara behövt ha den 2 gånger sen vigningen, men julnattsmässan däremot, det är mumma!

• Kjell Präst

En till präst skrev 2008-12-16 19:47:05 följande:

Julotta är hemskt! Har bara behövt ha den 2 gånger sen vigningen, men julnattsmässan däremot, det är mumma!
    Älskar julottan- skulle däremot aldrig ha midnattsmässa frivilligt. Tänk så olika vi är...
  • Vill nu

Ja! Så underbart! *längtar* Har inte missat en julotta på snart 14 år! Är ju mer än mitt halva liv!
    Kjell Präst skrev 2008-12-16 04:25:01 följande:

... och nu är det bara nio dagar kvar tills jag får ha årets bästa gudstjänst - JULOTTAN!!!(Så tråkigt att bara skriva "puff" hela tiden )
  • Kjell Präst

Vill nu skrev 2008-12-16 20:30:46 följande:

Ja! Så underbart! *längtar* Har inte missat en julotta på snart 14 år! Är ju mer än mitt halva liv! Kjell Präst skrev 2008-12-16 04:25:01 följande:
    Jag tigger till mig julottan redan i juni så jag är säker på att få den... Finns absolut inget bättre!
  • cameo

Jag undrar om ni kan ge några länktips till församlingar i svenska kyrkan som har lagt upp psalmer på sin hemsida att lyssna in sig på för att kunna välja inför bröllopsgudstjänsten?

Svar på tråden Fråga prästerna 6