• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Wiimii

Det upptod en fråga i en annan tråd som ni präster säkert kan svara på.
    Är en kyrklig vigsel en "offentlig gudstjänst", får alltså vem som helst komma till en vigsel trots att man inte har någon anknytning till vare sig brud eller brudgum?
    Kan man stänga ute någon? Eller "låsa dörren"?

• Wiimii

Vart har alla präster tagit vägen nu då?
    (Istället för puff...)

• älskarlivet

Nej, mkan kan inte stänga ute någon från en vigselgudstjänst. Det är en offentlig gudstjänst dit vem som helst är välkommen.

Wiimii skrev 2008-12-16 20:47:08 följande:
    Det upptod en fråga i en annan tråd som ni präster säkert kan svara på. Är en kyrklig vigsel en "offentlig gudstjänst", får alltså vem som helst komma till en vigsel trots att man inte har någon anknytning till vare sig brud eller brudgum?Kan man stänga ute någon? Eller "låsa dörren"?
  • En till präst
    Wiimii skrev 2008-12-16 20:47:08 följande:
    Det upptod en fråga i en annan tråd som ni präster säkert kan svara på. Är en kyrklig vigsel en "offentlig gudstjänst", får alltså vem som helst komma till en vigsel trots att man inte har någon anknytning till vare sig brud eller brudgum?Kan man stänga ute någon? Eller "låsa dörren"?
    Man varken kan eller bör låsa dörren när en offentligt gudstjänst äger rum i en kyrka. Till offentliga gudstjänster räknas vigsel.

Nu är det ju sällan så att allmänheten vallfärdar till kyrkan för att vara med på vigslar, men i princip SKULLE en busslast på utflykt kunna kliva av utanför en kyrka och vara med på vigsel om de kände för det - förutsatt att de får plats och inte stör vigseln.
  • En till präst

Kjell Präst skrev 2008-12-16 20:14:46 följande:

En till präst skrev 2008-12-16 19:47:05 följande:
    Älskar julottan- skulle däremot aldrig ha midnattsmässa frivilligt. Tänk så olika vi är...
    Och vilken tur för oss båda att den andra sorten finns!
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-16 21:06:47 följande:
    Nej, mkan kan inte stänga ute någon från en vigselgudstjänst. Det är en offentlig gudstjänst dit vem som helst är välkommen.
    Jag har i o f aldrig upplevt något "problem" med att vigslar är offentliga och att brudpar velat stänga ute någon. Däremot förekommer det då och då vid begravningar att släktingar som hatar varandra försöker göra begravningen "privat", dvs bara för den del av släkten som de tål.
  • Wiimii

Då var det som jag trodde.
    Tack för svaret, har förmedlat det i tråden det diskuterades.
    (Alltid kul att ha rätt:)

• älskarlivet

Jag har faktiskt varit med om en vigsel där de knappt ville släppa in mig, förrän jag berättade att jag var solisten...

En till präst skrev 2008-12-16 21:12:53 följande:

Jag har i o f aldrig upplevt något "problem" med att vigslar är offentliga och att brudpar velat stänga ute någon. Däremot förekommer det då och då vid begravningar att släktingar som hatar varandra försöker göra begravningen "privat", dvs bara för den del av släkten som de tål.
  • En till präst
    älskarlivet skrev 2008-12-16 21:23:00 följande:
    Jag har faktiskt varit med om en vigsel där de knappt ville släppa in mig, förrän jag berättade att jag var solisten...En till präst skrev 2008-12-16 21:12:53 följande:
    Va??? Det låter mysko...

Men få se - om Du var solisten kanske Du var där väldigt lång tid i förväg och något annat just pågick som de var rädda att Du skulle störa?
  • älskarlivet

Jag hade varit inne och repat och sen gått ut för att gå på toaletten, sen blev jag stoppad av en man på vägen in, som jag tror var brudens far eller något liknande...

När jag kom in störde jag inte alls, var kanske 10 minuter kvar till vigseln, så gästerna höll på att sätta sig på sina platser..

En till präst skrev 2008-12-16 22:14:30 följande:

Va??? Det låter mysko...Men få se - om Du var solisten kanske Du var där väldigt lång tid i förväg och något annat just pågick som de var rädda att Du skulle störa?
Svar på tråden Fråga prästerna 6