didis skrev 2008-11-30 14:36:54 följande:
Nu fortsätter jag OT med begravningar...De flesta som begravs har försvunnit efter 50 år, beroende på jordmån etc, det tror jag säkert men jag har varit på utgrävning av en stenåldersbosättning på Gotland där vi hittade flera tusen år gamla, i stort sett intakta skelett. Så på Gotland borde förmultningen går betydligt långsammare, vet du hur det är där, rekommenderas till o med kremering?Det var också försök med frystorkning för några år sedan, hur gick det med det? Det skulle vara mer miljövänligt än kremering.Varför är förresten inte alla urnor som gravsätts av "äggkartong", det borde gå snabbare att förmultna då, speciellt viktigt för de som sätts i minneslund (Fonus har en sådan urna). Om man har urnorna i kapell, vanligare utomlands, förstår jag att man vill ha en snygg urna.Tja nu är jag väl så OT man kan vara på en bröllopssajt...
Ja alltså skelettdelar finns ju kvar(det är ju ingen skillnad om det är på en kyrkogård av idag eller från stenåldern).
Frystorkningen tyckte även jag var intessant men jag tror? att än så länge så är det inget godkänt begravningssätt.
Det är sant att det finns urnor av "äggkartong"(alla begravningbyråer kan erbjuda sådana)såg tom i dagstidningen att Mats Jonasson från Målerås,alltså en glaskonstnär numer gör en urna i glas som "löses upp i jorden!
Att ha urnorna i kolumbarium( kapellet som du nämner) kräver däremot att urnan inte är förgänglig.Kolumbarium finns förresten även här i Sverige.
I minneslund får man åtminstone inte där jag jobbar sätta ner urnor utan där kommer askan i en papplåda och inne i denna så finns askan i en påse av färgänglig plast.