• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • Emmeli o Markus
    allehanda skrev 2008-11-29 12:58:34 följande:
    Du har lite fel men skall försöka reda ut det.Gravrätt varar normalt i 25 år ,detta finns i kyrkoförordningen.Alltså när personen begravs så reserveras graven för den personen i 25 år och om det under tiden begravs fler på samma gravplats så förlängs detta NATURLIGTVIS så att sista begravda person har sina 25 år.Sedan till undantagen,det finns många församlingar som har 50 år som gravrättstid och samtidigt så finns det många församlingar där man kan förlänga gravrättstiden(tag kontakt med pastorsexpeditionen).Vad händer med kvarlevorna?Jo eftersom vi i Sverige inte balsamerar ,utan bara i sällsynta fall, så finns det inte mycket kvar efter gravrättstiden gått ut.Kvarlevorna finns kvar när/om graven tas ut till ny gravplats av någon annan,kvarlevor flyttas inte.I min församling så lämnar vi inte ut en gravplats där någon jordbegravts till en ny jordbegravning förrän efter 50 år men till en kremationsbegravning så låter vi det "bara" gå 25 år.
    jag hoppar tebax hit..

25 år.. oj..
    Min syster dog när hon var 15 år och begravdes. Så när hon skulle blitt 40 så kommer inte vi ha nån grav att gå till längre?? eller har jag fattat fel? *upprörd* Jag kommer ju vilja gå till graven så länge jag lever! Lika så med min pappas grav.. han dog när han va 32 dvs 18 år sen.. har jag bara 7 år till att besöka hans grav?
    Min syster o pappa ligget inte i samma grav..

Jag hoppas verkligen att jag fattat fel! *snyft*
    Längtar efter vår stora Dag:)
  • Bumlis

"När gravrättstiden håller på att löpa ut så blir gravrättsinnehavaren kontaktad och får frågan om hur man tänker sig framöver.Då förlängs normalt gravrättstiden." stod det ju oxå i det allehanda skrev. Tror inte du behöver oroa dig.

Emmeli o Markus skrev 2008-11-29 23:47:47 följande:

jag hoppar tebax hit..25 år.. oj..Min syster dog när hon var 15 år och begravdes. Så när hon skulle blitt 40 så kommer inte vi ha nån grav att gå till längre?? eller har jag fattat fel? *upprörd* Jag kommer ju vilja gå till graven så länge jag lever! Lika så med min pappas grav.. han dog när han va 32 dvs 18 år sen.. har jag bara 7 år till att besöka hans grav? Min syster o pappa ligget inte i samma grav.. Jag hoppas verkligen att jag fattat fel! *snyft*
  • Emmeli o Markus

Hoppsan.. Missade Allehandas inlägg..

Men tack iaf Bumlis för att du förtydligade åt mej;)

Nu e jag luugn igen

Längtar efter vår stora Dag:)
  • älskarlivet

Min farfar begravdes för 41 år sen, hans grav finns fortfarande kvar!

Emmeli o Markus skrev 2008-11-29 23:47:47 följande:

jag hoppar tebax hit..25 år.. oj..Min syster dog när hon var 15 år och begravdes. Så när hon skulle blitt 40 så kommer inte vi ha nån grav att gå till längre?? eller har jag fattat fel? *upprörd* Jag kommer ju vilja gå till graven så länge jag lever! Lika så med min pappas grav.. han dog när han va 32 dvs 18 år sen.. har jag bara 7 år till att besöka hans grav? Min syster o pappa ligget inte i samma grav.. Jag hoppas verkligen att jag fattat fel! *snyft*
  • cameo

Då en av mina föräldrar är från USA undrar jag om man på något sätt kan få in lite amerikanska seder el likn i vigselgudstjänsten. Vi kommer även ha gäster som edast pratar engelska.(Brudöverlämning är inte aktuellt;) men t ex om en av släktingarna läser en dikt på engelska eller om någon av psalmerna sjungs på engelska. Var på en vigsel som hölls enbart på engelska i sverige ganska så nyligen men jag tyckte inte att det var blev helt lyckat. Känns lite som det blir svårare för prästen att förmedla sitt budskap om han/hon inte utrycker sitt på sitt modersmål. Ev kunde någon del av viglseln framföras på engelska? Är det ok att använda psalmer på engelska som inte finns med i den svenska psalmboken?

• Burre Präst

cameo: Visst går det att lägga in dikt- och textläsningar på engelska. Jag har haft flera vigslar där vi blandat språken och tagit en del "viktigare" saker på båda språken. Hela Svenska Kyrkans vigselordning finns på engelska.

Jag skulle också tycka att det är OK att ta med en engelsk psalm även om den inte finns i svenska psalmboken, eftersom det är ganska få som finns på båda språken.

• didis

Nu fortsätter jag OT med begravningar...

De flesta som begravs har försvunnit efter 50 år, beroende på jordmån etc, det tror jag säkert men jag har varit på utgrävning av en stenåldersbosättning på Gotland där vi hittade flera tusen år gamla, i stort sett intakta skelett.

Så på Gotland borde förmultningen går betydligt långsammare, vet du hur det är där, rekommenderas till o med kremering?

Det var också försök med frystorkning för några år sedan, hur gick det med det? Det skulle vara mer miljövänligt än kremering.

Varför är förresten inte alla urnor som gravsätts av "äggkartong", det borde gå snabbare att förmultna då, speciellt viktigt för de som sätts i minneslund (Fonus har en sådan urna). Om man har urnorna i kapell, vanligare utomlands, förstår jag att man vill ha en snygg urna.

Tja nu är jag väl så OT man kan vara på en bröllopssajt...

• Jeez

Angående gravplatser, så är det en sak att själva kropp eller kvarlevor förmultnat och blivit jord, en annan hur länge man har gravrätten. Det beror på jordmån hur fort förmultningen sker, det kan tom vara olika på olika platser på en kyrkogård. Om/när man hittar gamla gravar med skelett på delar av kyrkogårdar som "återanvänds" (man stressar aldrig en sådan plats utan återanvänder en grav, som ingen har gravrätt på, vid behov efter minst 25 år) så handskas man med största vördnad med dem. När jag för länge sen gjorde praktik i en församling hände just detta -det var faktiskt fint att se hur kyrkogårdsarbetarna gjorde!

Förr i tiden skrev man ut gravrätten på den döde och sedan hade de anhöriga ett fysiskt papper att hålla reda på och som gick i arv -idag skriver man gravrätten på de som lever och vid ev arv byts namnet. Man är skyldig att underhålla graven så länge man har gravrätten och det kan man göra själv eller så betalar man för det.

Frystorkningen tror jag ligger på "is". Det var något med det, men minns inte just nu.

• allehanda
    didis skrev 2008-11-30 14:36:54 följande:
    Nu fortsätter jag OT med begravningar...De flesta som begravs har försvunnit efter 50 år, beroende på jordmån etc, det tror jag säkert men jag har varit på utgrävning av en stenåldersbosättning på Gotland där vi hittade flera tusen år gamla, i stort sett intakta skelett. Så på Gotland borde förmultningen går betydligt långsammare, vet du hur det är där, rekommenderas till o med kremering?Det var också försök med frystorkning för några år sedan, hur gick det med det? Det skulle vara mer miljövänligt än kremering.Varför är förresten inte alla urnor som gravsätts av "äggkartong", det borde gå snabbare att förmultna då, speciellt viktigt för de som sätts i minneslund (Fonus har en sådan urna). Om man har urnorna i kapell, vanligare utomlands, förstår jag att man vill ha en snygg urna.Tja nu är jag väl så OT man kan vara på en bröllopssajt...
    Ja alltså skelettdelar finns ju kvar(det är ju ingen skillnad om det är på en kyrkogård av idag eller från stenåldern).
    Frystorkningen tyckte även jag var intessant men jag tror? att än så länge så är det inget godkänt begravningssätt.
    Det är sant att det finns urnor av "äggkartong"(alla begravningbyråer kan erbjuda sådana)såg tom i dagstidningen att Mats Jonasson från Målerås,alltså en glaskonstnär numer gör en urna i glas som "löses upp i jorden!
    Att ha urnorna i kolumbarium( kapellet som du nämner) kräver däremot att urnan inte är förgänglig.Kolumbarium finns förresten även här i Sverige.
    I minneslund får man åtminstone inte där jag jobbar sätta ner urnor utan där kommer askan i en papplåda och inne i denna så finns askan i en påse av färgänglig plast.
  • didis
    allehanda skrev 2008-11-30 15:33:25 följande:
    Ja alltså skelettdelar finns ju kvar(det är ju ingen skillnad om det är på en kyrkogård av idag eller från stenåldern).Frystorkningen tyckte även jag var intessant men jag tror? att än så länge så är det inget godkänt begravningssätt.Det är sant att det finns urnor av "äggkartong"(alla begravningbyråer kan erbjuda sådana)såg tom i dagstidningen att Mats Jonasson från Målerås,alltså en glaskonstnär numer gör en urna i glas som "löses upp i jorden!Att ha urnorna i kolumbarium( kapellet som du nämner) kräver däremot att urnan inte är förgänglig.Kolumbarium finns förresten även här i Sverige.I minneslund får man åtminstone inte där jag jobbar sätta ner urnor utan där kommer askan i en papplåda och inne i denna så finns askan i en påse av färgänglig plast.
    Tack, kolumbarium var ordet jag sökte.

Vill förresten passa på och slå ett slag för de täcken som numer finns tillhands att täcka kistan med under begravningen - mycket snyggt och man kan ha en billig kista. För oavsett vad vissa begravningsentreprenörer vill få en att tro så är inte kistans pris ett tecken på hur mycket man älskade den avlidne.

Nu skall jag försöka återföra tråden till bröllop, har dock ingen fråga till er präster eftersom jag gifter mig borgerligt.
Svar på tråden Fråga prästerna 6