• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • allehanda
    JustMeAndMyLove skrev 2008-11-29 11:33:59 följande:
    Jag har en fråga som inte har med bröllop att göra.Hörde att när man begraver någon så är graven bara kvar i 50 år.Är det sant? Och vad händer i såna fall med kvarlevorna? Och varför är det så?
    Du har lite fel men skall försöka reda ut det.
    Gravrätt varar normalt i 25 år ,detta finns i kyrkoförordningen.Alltså när personen begravs så reserveras graven för den personen i 25 år och om det under tiden begravs fler på samma gravplats så förlängs detta NATURLIGTVIS så att sista begravda person har sina 25 år.Sedan till undantagen,det finns många församlingar som har 50 år som gravrättstid och samtidigt så finns det många församlingar där man kan förlänga gravrättstiden(tag kontakt med pastorsexpeditionen).
    Vad händer med kvarlevorna?
    Jo eftersom vi i Sverige inte balsamerar ,utan bara i sällsynta fall, så finns det inte mycket kvar efter gravrättstiden gått ut.Kvarlevorna finns kvar när/om graven tas ut till ny gravplats av någon annan,kvarlevor flyttas inte.
    I min församling så lämnar vi inte ut en gravplats där någon jordbegravts till en ny jordbegravning förrän efter 50 år men till en kremationsbegravning så låter vi det "bara" gå 25 år.
  • älskarlivet

MEn sen kan man väl ha kvar längre om man betalar för det? Det finns ju många gravar som är bra mycket längre än 50 år.

allehanda skrev 2008-11-29 12:58:34 följande:
    Du har lite fel men skall försöka reda ut det.Gravrätt varar normalt i 25 år ,detta finns i kyrkoförordningen.Alltså när personen begravs så reserveras graven för den personen i 25 år och om det under tiden begravs fler på samma gravplats så förlängs detta NATURLIGTVIS så att sista begravda person har sina 25 år.Sedan till undantagen,det finns många församlingar som har 50 år som gravrättstid och samtidigt så finns det många församlingar där man kan förlänga gravrättstiden(tag kontakt med pastorsexpeditionen).Vad händer med kvarlevorna?Jo eftersom vi i Sverige inte balsamerar ,utan bara i sällsynta fall, så finns det inte mycket kvar efter gravrättstiden gått ut.Kvarlevorna finns kvar när/om graven tas ut till ny gravplats av någon annan,kvarlevor flyttas inte.I min församling så lämnar vi inte ut en gravplats där någon jordbegravts till en ny jordbegravning förrän efter 50 år men till en kremationsbegravning så låter vi det "bara" gå 25 år.
  • allehanda

Du skall inte betala för gravrätten,däremot om du skall ha skötsel på gravplatsen,då skall du betala för det.
    OBS det finns församlingar där man inte kan ha gravrätten längre än vad lagen säjer men de är väldigt få.Ring din församling och prata med de ansvariga.

• JustMeAndMyLove

Känns ändå konstigt.. Att det ska begravas någon på honom då? Ligger det alltså massa gamla gravar under honom om den använts förr?
    Min systersons grav är reserverad till hans pappa också (Han ska tydligen ligga på hans grav så de grävde extra djupt eller nått) men min syster klarade inte av att reservera till sig själv också. Det kändes för jobbigt.
    "Hålls" då graven tills han dör och sen 25-50 år till? Trots att det går 25 år eller mer innan pappan dör?
    Vad händer med gravstenen? Tas den bort eller flyttas den någonstans?

allehanda skrev 2008-11-29 12:58:34 följande:
    Du har lite fel men skall försöka reda ut det.Gravrätt varar normalt i 25 år ,detta finns i kyrkoförordningen.Alltså när personen begravs så reserveras graven för den personen i 25 år och om det under tiden begravs fler på samma gravplats så förlängs detta NATURLIGTVIS så att sista begravda person har sina 25 år.Sedan till undantagen,det finns många församlingar som har 50 år som gravrättstid och samtidigt så finns det många församlingar där man kan förlänga gravrättstiden(tag kontakt med pastorsexpeditionen).Vad händer med kvarlevorna?Jo eftersom vi i Sverige inte balsamerar ,utan bara i sällsynta fall, så finns det inte mycket kvar efter gravrättstiden gått ut.Kvarlevorna finns kvar när/om graven tas ut till ny gravplats av någon annan,kvarlevor flyttas inte.I min församling så lämnar vi inte ut en gravplats där någon jordbegravts till en ny jordbegravning förrän efter 50 år men till en kremationsbegravning så låter vi det "bara" gå 25 år.
  • allehanda

Kan mycket väl vara så att det finns äldre gravar på samma plats ja.
    Det kallas att djupgräva det som är gjort på din släktings grav,då grävs det 2.4m eller djupare och sedan när nästa skall sättas ner så gräver man det normala djupet på ca 1,8m och då oroar man inget utan allt sker med värdighet.Din systre är ju inte tvungen att jordbegravas och då kan hon ju bli begravd på samma plats men i urna.
    När gravrättstiden håller på att löpa ut så blir gravrättsinnehavaren kontaktad och får frågan om hur man tänker sig framöver.Då förlängs normalt gravrättstiden.
    Stenen är ett annat kapitel.
    Stenen är gravrättsinnehavarens egendom,ända tills den dag man återlämnar graven.

• JustMeAndMyLove

okej... känns ju obehagligt men jag kan förstå att de handlar om platsbrist.

• En till präst
    älskarlivet skrev 2008-11-29 12:36:12 följande:
    Det tas inte upp kollekt vid vigslar. Däremot om det är en dopgudstjänst som är i en högmässa eller liknande så tas det upp kollekt.Nancy Drew skrev 2008-11-29 11:26:05 följande:
    Jag har varit med om utgångskollekt vid vigsel, men det har varit då brudparet önskat det. Ett par jag vigde tyckte det skulle vara fint om fler fick glädje av att de gifte sig, så de ville ha kollekt till världens barn. Ovanligt, men fint tänkt.
  • Fairytales

En kanske märklig psalmfråga: vi har fått tips om en psalm men det visar sig att den inte finns i den senaste psalmboken, utan i 1937 års psalmbok. Jag antar att vi inte kan ha den som en av de två "obligatoriska" psalmerna utan endast om vi väljer att ha fler, eller hur är det med f.d. psalmer?

• Burre Präst

Fairytales: Här är det förstås fråga om vad er präst och musiker anser, men jag skulle själv kunna tänka mig att använda en "gammal" psalm, dvs en som inte finns i den senaste psalmboken. Men enklast är förstås att fråga er vigselpräst hur denne ställer sig.

Svar på tråden Fråga prästerna 6