• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • T RO

Hej hej

Jag har en fråga om begravningar, kan man begravas "borgerligt" i sverige? För man får ju bara begravas på angivna platser vet jag, och det är väldigt strikta regler för vilka det är, så hur fungerar det om man är "otroende" och vil ha en helt oreligiös begravning?

Det finns ju muslimska, judiska etc bagravningsplatser och det är ju helt underbart att man tillgodoser det behovet, men vi "hedningar" då?

• Nina och Rickard

Hej!
    Jag nämnde nåt åt det här hållet i en annan tråd, men frågar här lite mer konkret:
    Jag och fästmannen är frikyrkliga och är vana vid väldigt många religiösa sånger som finns i vårt sammanhang men som inte finns med i svenska kyrkans psalmbok. Om vi skulle vilja ha med nån av "våra" sånger, kan dessa religiösa sånger då räknas in i antalet psalmer som ska vara med på en vigsel, eller är det viktigt att psalmerna är de psalmer som svenska kyrkan använder när man har vigselgudstjänst?

• Burre Präst

T RO: Man kan ha en borgerlig jordfästningsceremoni. Det finns borgerliga begravningsförrättare i alla kommuner, men man behöver faktiskt inget förordnade för att hålla i en sådan ceremoni.

Begravningsplatser utan religiös anknytning finns det inte många av, men inget hindrar ju att man begravs på en kyrkogård i en grav utan religiösa markeringar.

• Burre Präst

Nina och Richard: De första 325 psalmerna i Svenska Kyrkans psalmbok är ju gemensam med de flesta samfund i Sverige, så chansen finns ju att hitta där.

Men annars ser jag inte något direkt hinder mot att använda sånger ur "Segertoner" eller "Psalmer och Sånger", men jag skulle nog, om vigseln hålls av en präst i Svenska Kyrkan helst vilja ha 2 psalmer ur SvK psalmbok.

• Macecrush

Hej!

Jag har problem med mitt knä och vet inte om jag kan stå på knä, ännu mindre ta mig upp igen utan ett helt spektakel, så till min fråga: Går det att slippa detta?

• Kjell Präst
    Macecrush skrev 2008-12-08 16:47:31 följande:
    Hej!Jag har problem med mitt knä och vet inte om jag kan stå på knä, ännu mindre ta mig upp igen utan ett helt spektakel, så till min fråga: Går det att slippa detta?
    Har man medicinska skäl att avstå från knäböjandet vid förbönen så kan man säkert "slippa".
  • Kjell Präst

Har den heliga julstiltjen måhända infunnit sig i den här tråden? Puffar en gång till...

• chokladflingan

Kjell Präst skrev 2008-12-03 16:35:39 följande:

Snarast är det vid begravningar som den gamla är vanligast, detta fröstås därför att begravningar ofta besöks av gamla människor som kan den gamla utantill. Jag är inte heller bekväm med den gamla och använder den högst ogärna.
    När kom den nya till så att säga, jag hörde den första gången för ett par år sen tror jag, men det verkar som den hängt med ett tag?
  • Kjell Präst
    chokladflingan skrev 2008-12-10 09:33:10 följande:
    Kjell Präst skrev 2008-12-03 16:35:39 följande:
    När kom den nya till så att säga, jag hörde den första gången för ett par år sen tror jag, men det verkar som den hängt med ett tag?
    Den "nya" kom i sin första version 1981 när Nya testamentet nyöversattes. Det dröjde dock ett tag innan den började användas- och det varierar stort från församling till församling när, och om, man började använda den.
Svar på tråden Fråga prästerna 6