• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • jannitösen

En fråga: Jag och min sambo har hela tiden varit inställda på att gifta oss utomhus.Men ju närmare bröllopet kommer desto mer osäker börjar jag bli.Vill fortfarande gifta mig utomhus,om vädret tillåter, men vill så gärna att min gamla konfirmations präst viger oss,iställer för någon på kommunhuset som man aldrig har träffat.
    Tror ni en präst skulle gå med på att viga utanför kyrkan?
    Vore tacksam för svar! :)

• Tooticki
    jannitösen skrev 2009-01-09 10:07:04 följande:
    En fråga: Jag och min sambo har hela tiden varit inställda på att gifta oss utomhus.Men ju närmare bröllopet kommer desto mer osäker börjar jag bli.Vill fortfarande gifta mig utomhus,om vädret tillåter, men vill så gärna att min gamla konfirmations präst viger oss,iställer för någon på kommunhuset som man aldrig har träffat.Tror ni en präst skulle gå med på att viga utanför kyrkan?Vore tacksam för svar! :)
    Fråga honom, bara han som kan svara på det. Glöm dock inte att en vigselgudstjänst skiljer sig mycket från en borgerlig vigsel. Det finns flera obligatoriska inslag.
  • jennnnny

Hej

Jag skall gifta mig nu den 14 februari, har ännu inte träffat prästen och gått igenom allt, men vill gärna bestämma psalmer låtar mm. HUr många psalmer, musik mm är det man måste ha? Vi skall gifta oss ensamma endast med vittnen och våra barn. Då känns det lite överflödigt med en massa "underhållning". Och hur gör man då med psalmerna, är det vi två och prästen som sjunger eller?

• Tooticki
    jennnnny skrev 2009-01-09 11:31:24 följande:
    Hej Jag skall gifta mig nu den 14 februari, har ännu inte träffat prästen och gått igenom allt, men vill gärna bestämma psalmer låtar mm. HUr många psalmer, musik mm är det man måste ha? Vi skall gifta oss ensamma endast med vittnen och våra barn. Då känns det lite överflödigt med en massa "underhållning". Och hur gör man då med psalmerna, är det vi två och prästen som sjunger eller?
    Psalmerna är inte "underhållning" för det första, för det andra är det minst två psalmer som ingår i en vigselgudstjänst.
  • Kjell Präst
    jennnnny skrev 2009-01-09 11:31:24 följande:
    Hej Jag skall gifta mig nu den 14 februari, har ännu inte träffat prästen och gått igenom allt, men vill gärna bestämma psalmer låtar mm. HUr många psalmer, musik mm är det man måste ha? Vi skall gifta oss ensamma endast med vittnen och våra barn. Då känns det lite överflödigt med en massa "underhållning". Och hur gör man då med psalmerna, är det vi två och prästen som sjunger eller?
    Två psalmer ingår som sagt. Vad gäller övrig musik så brukar musikern spela en trudelutt i början och på slutet hur litet bröllopet än är. Jag hade vid ett tillfälle en vigsel med bara brudparet, mig, musikern och vaktmästaren. Vi sjöng psalmer så det stod härliga till
  • Kjell Präst
    jannitösen skrev 2009-01-09 10:07:04 följande:
    En fråga: Jag och min sambo har hela tiden varit inställda på att gifta oss utomhus.Men ju närmare bröllopet kommer desto mer osäker börjar jag bli.Vill fortfarande gifta mig utomhus,om vädret tillåter, men vill så gärna att min gamla konfirmations präst viger oss,iställer för någon på kommunhuset som man aldrig har träffat.Tror ni en präst skulle gå med på att viga utanför kyrkan?Vore tacksam för svar! :)
    Instämmer med Tooticki - fråga prästen själv. Vissa präster tycker att det är okay med utomhusviglar, andra inte. Om en präst viger er utomhus så blir det normalt enligt exakt samma ritual som om ni hade varit i kyrkan, med psalmer, böner, bibeltexter etc.
  • esset50

Kjell Präst skrev 2009-01-08 21:17:22 följande:

Vet inte hur det är, men i Sverige är det knappast möjligt med vigsel under kyrkans största högtid, alltså påsken - och jag skulle inte tro att man i den katolska kyrkan är man mer villig att ägna påsken åt annat än påskfirande...
    Vi har haft på påskafton...
    "vanliga dödliga" som tycker det är mest praktiskt "nu när annandag pingst har tagits bort och julen är ju en större högtid"
  • Timba

Vad är det för skillnad mellan mässa och högmässa?

• viktualia
    Timba skrev 2009-01-10 21:47:55 följande:
    Vad är det för skillnad mellan mässa och högmässa?
    En frikyrkomupp hoppar in och svarar:
    I Svenska kyrkan firas olika varianter av gudstjänster. Den högtidliga högmässan har läsningar, bön, lovsång och nattvard. Familjemässan är en enklare variant, likaså söndagsmässan, veckomässor, eller andra varianter av mässa. Namnet ?mässa? står för ordets och måltidens gudstjänst, medan ?gudstjänster? normalt saknar nattvard.
    En gudstjänst utan nattvard kallas i sin högtidliga form för högmässogudstjänst. Enklare former kan kallas familjegudstjänst, ungdomsgudstjänst eller söndagsgudstjänst. Musikgudstjänster präglas av musik.
    www.svenskakyrkan.se/default.aspx&refdi=37795
  • Jeez

timba, kort kan man säga att "mässa" är en gudstjänst med nattvard, men gudstjänsten kan se lite olika ut. En "högmässa" är en särskild gudstjänstordning (som också har nattvard).

Svar på tråden Fråga prästerna 6