• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • En till präst

Mrs Harvie skrev 2009-01-16 17:42:06 följande:

Så prästen skriver på och skickar in "intyg om vigsel". Som brudpar, får vi en kopia eller liknande? Jag känner också bara till den engelska versionen med "signing of the registry". Tack!
    Nej, ni får ingen kopia på intyget om vigseln, men däremot vanligen ett vigselbevis, som ser ut som ett snyggt brev av lite tjockare pappper med vigseldatum och prästens underskrift.
  • Mrs Harvie

Tack for svaret! Far man det under vigseln eller efterat? Min blivande ar engelsk och ar besatt av att fa en kopia!

• En till präst

Mrs Harvie skrev 2009-01-16 18:05:34 följande:

Tack for svaret! Far man det under vigseln eller efterat? Min blivande ar engelsk och ar besatt av att fa en kopia!
    Man får vigselbeviset precis innan man ska gå ut ur kyrkan.

Om Din blivande är besatt av att få en kopia kan ni nog be prästen om att kopiera även intyget om vigseln, det är ju inte särskilt svårt.
  • fromheretoeternity

Hej Prellar!
    Jag och min fästman ska gifta oss i mina föräldrars hemförsamling och i den kyrka jag gick i medan jag bodde hemma. Jag arbetade på den tiden den del i kyrkan, bla med kyrkans barntimmar etc. Detta kanske inte är så relevant... men ändå.
    Jag känner bara en av prästerna som arbetar i vårt pastorat och det är min favvopräst i hela världen! Hela vår släkt kommer till oss på julafton bara för att gå på hans gudstjänst (trots att ingen går i kyrkan i övrigt). SÅ bra är han!
    Men kan man då önska präst till just vår vigsel, eller finns det ett schema som säger vem som har vilja datum?
    Jag kan ifs tänka mig att byta datum bara vi får honom som präst. Men hur fungerar det med semestrar och så? De flesta vigslarna är väl på sommaren?

En fråga till: Vi vill ha med en egen pianist, kan vi ha honom istället för kantor eller bör vi ha en kantor också? Det finns ingen orgel i vår kyrka, utan kantorn brukar ha med ett elpiano.

• En till präst
    fromheretoeternity skrev 2009-01-16 18:37:31 följande:
    Hej Prellar!Jag och min fästman ska gifta oss i mina föräldrars hemförsamling och i den kyrka jag gick i medan jag bodde hemma. Jag arbetade på den tiden den del i kyrkan, bla med kyrkans barntimmar etc. Detta kanske inte är så relevant... men ändå.Jag känner bara en av prästerna som arbetar i vårt pastorat och det är min favvopräst i hela världen! Hela vår släkt kommer till oss på julafton bara för att gå på hans gudstjänst (trots att ingen går i kyrkan i övrigt). SÅ bra är han!Men kan man då önska präst till just vår vigsel, eller finns det ett schema som säger vem som har vilja datum?Jag kan ifs tänka mig att byta datum bara vi får honom som präst. Men hur fungerar det med semestrar och så? De flesta vigslarna är väl på sommaren?En fråga till: Vi vill ha med en egen pianist, kan vi ha honom istället för kantor eller bör vi ha en kantor också? Det finns ingen orgel i vår kyrka, utan kantorn brukar ha med ett elpiano.
    Varför inte kontakta prästen? Normalt finns det ett schema som präster jobbar efter, men finns det en personlig relation som i ert fall är det ju kul att kunna viga. Särskilt om ni är öppna för att lägga vigseln ett annat datum bara för att få just honom. Det borde vara möjlligt, om han inte har semester då, förstås.

Egen musiker kan man ha, säg bara till i förväg om det när ni bokar vigseln.
  • Midsommarbrud09

Hur pass mycket kan man påverka prästens predikan under en vigsel? Vi har ju redan barn och önskar gärna att prästens predikan mer riktar in sig på familjen som redan finns och kanske inte bara på oss två. Vill heller inte klampa prästen på tårna genom att påverka något som står skrivet och som bör följas.

• En till präst
    Midsommarbrud09 skrev 2009-01-16 19:01:47 följande:
    Hur pass mycket kan man påverka prästens predikan under en vigsel? Vi har ju redan barn och önskar gärna att prästens predikan mer riktar in sig på familjen som redan finns och kanske inte bara på oss två. Vill heller inte klampa prästen på tårna genom att påverka något som står skrivet och som bör följas.
    Hmmmm....

Det där var svårare.... Det Du avser med prästens predikan är nog vigseltalet, dvs det mer personliga tal som de flesta präster lägger in i slutet av vigseln. Och precis som Du säger så blir ingen människa, inte ens präster, glada av att människor klampar på ens tår.

Men känner Du prästen väl så kan Du väl berätta lite om hur Du/ni tänker när ni träffas, utan att förden skull "beställa" en viss typ av vigseltal?
  • En till präst

Funderar vidare kring det Midsommarbrud skriver om. För det är ju väldigt vanligt att ett par som gifter sig redan har barn.

Äktenskapet är ju per defintion en överenskommelse mellan mannen och kvinnan, som egentligen inte har med barnen att göra (det är ju en rätt sen företeelse att det är samhälleligt ok att man FÖRST får barn och SEN gifter sig)

Mannen och kvinnan och den kärlek som fört dem samman finns först. Sen kan det komma barn. Och senare är mannen och kvinnan kvar med varandra, när barnen lämnat boet. Så egentligen är det ju dessa två som vigseln "handlar om".

Jag brukar göra så att jag försöker tala till paret som både makar och föräldrar när jag viger par med barn. Sen beror det förstås på hur stora barnen är om det känns vettigt att "involvera" dem mer i talet.

Jag vet inte riktigt hur man själv tänker som brudpar när man redan förbundit sig till varandra genom att ta emot ett eller flera barn tillsammans. För egentligen är ju det åtagandet "större" än äktenskapslöftena.

Människor kan skilja sig, men man kan aldrig säga upp sig som förälder...

• anja1661

när ska ,man träffa sin präst? jag menar för att prata om hur vigseln ska gå till och sånt. man bestämmer väl musik och så oxå? ska jag ha bestämt mig innan jag kommer på träffen eller bestäms allt då?
    är det prästen som kontaktar oss om det eller ska vi ringa??

Svar på tråden Fråga prästerna 6