• Kjell Präst

Fråga prästerna 6

Detta är prästtråden! Här kan ni fortsätta fråga om den kyrkliga vigseln. Den senaste tråden hittar ni här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3052462.html

Redan här i trådstarten svarar jag på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

• Svar på tråden Fråga prästerna 6
  • fairytale of new york

Vi ska gifta oss i feb, undrar om någon har tips på någon fin vinterpsalm.

• Lemmy

En till präst skrev 2009-01-09 09:00:10 följande:

I USA är det vanligt att erbjuda "körskola" till par som gifter sig. I Sverige förekommer det inte så mycket, troligen mest för att de flesta par här redan bott i hop en tid, och kanske även har barn innan de gifter sig.I vår församling erbjuder vi istället en "tusenmilaservice" dvs året efter att ett par gifter sig får de en inbjudan till en kort kurs där man tillsammans med andra par får redskap till att fördjupa sin relation.
    "Tusenmilaservice" låter som en smart idé, som fler församlingar borde nappa på. Jag hade definitivt övervägt att delta på något sånt.
  • Kjell Präst
    esset50 skrev 2009-01-10 21:30:32 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-01-08 21:17:22 följande:
    Vi har haft på påskafton..."vanliga dödliga" som tycker det är mest praktiskt "nu när annandag pingst har tagits bort och julen är ju en större högtid"
    Jo, för "vanliga dödliga" (vilka är inte det?)är det kanske praktiskt, men jag skulle själv totalvägra att viga någon på påskafton. Då ligger Jesus i sin grav och först dagen därpå uppstår han. Påskafton är alltså ingen munter dag i kyrkan och bör inte ägnas åt vigslar. Inga gudstjänster hålls normalt i kyrkan på påskafton. Påsken är den klart största helgen i kyrkan, på den vilar hela vår existens.
  • esset50

Jo det vet du och jag att det är.
    Våra församligsbor är til 98% icke högkyrkliga, det är en liten bruksort där många jobbar skift osv. Vi får lov att vara tillmötesgående och ha förrättningar när det passar våra församligsbor, annars blir det inga alls...

• Kjell Präst
    esset50 skrev 2009-01-11 12:18:15 följande:
    Jo det vet du och jag att det är.Våra församligsbor är til 98% icke högkyrkliga, det är en liten bruksort där många jobbar skift osv. Vi får lov att vara tillmötesgående och ha förrättningar när det passar våra församligsbor, annars blir det inga alls...
    Det eviga dilemmat. Hur kan kyrkan vara tillmötesgående men ändå hålla på sin särart, och inte "skämmas för evangeliet", inte utplåna sig själv? För min del går gränsen någonstans där, att inte förvandla påsken till något slags ledighet med äggätning - oavsett vad majoriteten av församlingsborna (högkyrkliga, lågkyrkliga eller gammalkyrkliga) tycker.
  • En till präst

Jag skulle MÖJLIGEN kunna tänka mig att ha vigsel på påskdagen eller annandagen, alltså rent teologiskt skulle det vara möjligt.

Däremot skulle det ju inte vara praktiskt möjligt, med vigsel på påskdagen eftersom man dessa dagar firar uppståndelsen med alla åldrar och på många sätt i flera gudstjänster.

Annars tycker jag väl att om folk vill ha bröllop under den tid då kyrkan firar Jesu död så är väl en borgerlig vigsel det självklara alternativet.

• Kjell Präst

En till präst skrev 2009-01-12 14:02:55 följande:

Jag skulle MÖJLIGEN kunna tänka mig att ha vigsel på påskdagen eller annandagen, alltså rent teologiskt skulle det vara möjligt. Däremot skulle det ju inte vara praktiskt möjligt, med vigsel på påskdagen eftersom man dessa dagar firar uppståndelsen med alla åldrar och på många sätt i flera gudstjänster.Annars tycker jag väl att om folk vill ha bröllop under den tid då kyrkan firar Jesu död så är väl en borgerlig vigsel det självklara alternativet.
    Amen!
  • Burre Präst

Jag fick förfrågan om vigsel på påskdagen för några år sedan, sen visade det sig att de menade påskafton men inte hade koll päå vad dagarna heter.

När jag då förklarade att kyrkan är kal på påskafton, dvs ingen altarduk, inga blommor, inga ljus och att ingen klockringning fick förekomma så insåg brudparet att det inte var en optimal dag för vigsel.

• 090715

Är det vanligt att Pappan lämnar över i Kyrkan?

Svar på tråden Fråga prästerna 6