• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Gemma

När jag ser vidden av en del av era problem är det lätt att tänka "fasen vad man har det bra". Men det vill jag inte. För då skulle jag ju per automatik tänka att ni har det sämre. Och det går ju inte, när ni är så duktiga på att resa, umgås, jobba och njuta av livet - trots allt ni går igenom. Ni är en stor inspirationskälla. Ville bara säga det, lapinette och förhoppningsis.

• Lapinette

Gemma - kram på dig fast emellanåt tänker t o m jag - åhhh, vad jag har det bra!

• Izunia

Förhoppningsis jag har också missat totalt att det var livmoderhalscancer!!! LIlla vän.. fy jag hoppas innerligt att operationen går bra och så smärtfritt den kan gå. kram kram och puss på dig!

Min dag har börjat med frukost med mannens vänner från Australien. Två bröder varav den ena bor i Sverige med sin svenska fru. Killarna skulle til tyskland för att titta på nån match och stannade i vår stad för en kväll. Därefter var den aningen stressigt (som vanligt när mannen ska flyga) och jag skulle köra mannen till flygplatsen. Direkt därifrån körde jag till en playdejt med en tjej från föräldragruppen och hennes son som är tre dagar yngre än miss J. Han kan redan gå! Helst själv 10-20 steg!! Helt otroligt!

Efter två koppar kaffe, två kanelbullar, en chokladboll från Ferre Rocher (?) gick vi en kort promenad i den ilskna vinden (som för övrigt nästan blåste bort både mig och dotter) till en liten lekplats i närheten. Nån timme tidigareberättade jag för vänninan att min lilla böna inte hade fått en enda tand ännu. Just då ser jag en liiiiten, liiiiten antydan av tand i miss J´s underkäke! Hennes första tand!!! whoo hooooo!! 10,5 månad! Undrar om det tar lång tid innan den poppar ut helt?

Helt exalterad av detta resten av dagen har jag kört mormor till växthuset och köpt plantor och blommor till hennes trädgård och därefter har jag även varit så duktig att jag planterat kryddor i några krukor vis grillen. Det blev dill, persilja, timjan, rosmarin och kinesisk gräslök. Smaskigt med egna fräsha kryddor nästa gång man grillar!

• Gemma

Lapinette, det tycks du ha. På nästan alla sätt.

Izunia: Vilken mysig fika-eftermiddag! Tänkte precis säga att jag saknar den där tiden när det gick att fika sådär länge med sitt barn, innan jag kom på att det går ju hur bra som helst ;) Har bara varit dålig på att fika på sistone. Grattis till tänderna!

Monstret försökte sig f.ö. på voltige på sin rullande nyckelpiga ikväll, inte så smart. Får försöka hålla hennes klättringsmani i styr. Apropå tänder och att man kan mista det fåtal man har. Monstret var också sen med tänderna och har fortfarande bara sju stycken. Och i Shanghai gick alla 12 bebisarna i min playgroup innan ett års ålder... en pojke kröp vid 6 mån och gick vid 10 månader, så jag känner igen det där. Men ärligt talat tyckte jag det verkade skitjobbigt, de har ju inte något vidare förstånd när de är sådär små och så måste man hålla på och vakta dem hela tiden så att de inte bryter nacken. Mycket bättre - och skönare - när de tar lite mer tid på sig.

Idag har jag tvättat SJU maskiner, det luktar unket om precis allt vi har, tror att de sprayat ner hela lasten med insektsmedel. Men nu har vi i alla fall lyckats skaka fram ett rent, torrt lakan så att jag kan gå och lägga mig. I morgon bitti har vi dejt med vår bankkvinna (apropå att vi kollar på hus) och sen åker jag med monstret till mina föräldrar, mannen får fightas ensam med ett berg av ouppackade kartonger.

Kram och gonatt, G

• Izunia

Vilken härlig dag det har varit idag! Mannen säger att Stockholm var helt underbart. Här har det varit en hel del vindar men ändå skönt.
    Just nu är Mlle M redan gift och är i full gång med bröllopsfest! Vilken tur de hade med det fina vädret!! Mannen säger att de har det jättefint på festen och jag har redan fått se lite bilder på festlokalen!

Hoppas ni andra också har en trevlig lördag! Ni ska jag spana lite efter inbjudningskort till miss J´s 1 års kalas! Det är ju inte så lång tid kvar till juli faktiskt och jag vill hitta nåt coolt. Shit... kan inte fatta att det snart är 1 år..

• Gemma

Mmm nu har vi återupptagit kontakten med den unga, excentriska skånska adeln... parad med franska homosexuella tryffelbönder, schweiziska storbankirer och brittiska galopphästuppfödare... yup, vi har varit på slottsparty och är förvisso hemma tidigt men åååå vad vi har haft det trevligt och suttit på filt i gräs och druckit tre sorters champagne omgärdade av bildsköna vackra danska homosexuella ynglingar i vita kostymer och bara njutit av att vara som tagna ur en scen i Brideshead Revisited.
    I morgon ska jag äntligen äntligen träna, sen blir det morsdags-lunch med mina föräldrar och monstret, därefter visning på TVÅ gatuhus (vi ses, Fru Fräken!).

Efter kvällens alla berättelser om renovering av dragiga gamla slott känns vårt förestående projekt som en enkel match. Och... tihihi... det var jätteskönt att kunna sitta och gnälla i kör över hur JOBBIGT det är att behöva tvätta sin egen tvätt och diska sin egen disk tillsammans med alla andra ex-expats på den där festen.

Izunia: Vad lyxigt för Miss J att få ett eget party, det kommer hon med all sannolikhet att älska! Vi hade en jättestor gemensam fest för alla bebisarna i Shanghai med bollhav och grejer, sen hade vi en liten stillsam familjetillställning för monstret, bara vi tre. Men hon är ju å andra sidan inte fullt lika utåtriktad som din tjej, i alla fall inte jämt.

• förhoppningsis

Lapinette
    Jag väntar på lite besked, får det på fredag om två veckor. Då får jag veta vad de tänkter göra åt livmoderhalscancern, tills dess är det bara att inte försöka tänka på det så mycket. Ärligt talat går det sisådär...

Jo det blir en del resande nu, Island var över valborg och nu åker vi till Malaysia och Kambodja i 3 veckor. Tips på bra shopping i KL emottages tacksamt. Vi ska visserligen bo hos kompisar i KL men de har inte varit där så länge.

Hur mår ansiktet nu ett par dagar efter behandlingen?

Gemma
    Men oj, inte ska du skämmas! Du har ju verkligen haft fullt upp och ska inte behöva oroa dig för mig... Vet inte hur oddsen ser ut ännu har mest fått höra massa läkarfloskler om att jag inte ska oroa mig innan de vet mer och så vidare, väldigt uppmuntrande...

Då låter det absolut som en tillväxtfas och du ska se att den snart går över, hur länge har hon hållit på så här?

Izunia
    Tackar! Jag hoppas också att det ska vara smärtfritt, räcker det med det mindre ingreppet så ska det tydligen vara det, vilket låter bra med tanke på att vi åker på sememster bara någon dag efter.

Barn utvecklas väldigt olika, gången är en sån typisk sak som är så tydlig. Fast det kan lika gärna handla om ointresse från barnet, miss J kanske inte har lust helt enkelt.

CHokladbollar och kanelbullar låter aldeles smaskens!

Gemma
    vilken härlig tillställning det låter som! Var det något spec som firades eller var det "bara" vanlig picknick? Ok Vanlig kanske borde vara inom "" också med tanke på att det lät som väldigt trevlig dryck.

Kikar ni på samma hus Gemma och Fru F, spännande! Ni får göra upp en budgivningsstrategi då... eller liknande.

Mlle M
    Grattis!! Du borde vara gift nu! Vilken tur med vädret ni hade. Hoppas dagen var helt underbar, ser fram emot bilder!

Izunia
    Åh vad kul med barnkalas, ska ni ha ett stort? Hittar ni några bra kort eller kommer du ge upp och göra egna?

Helgen har varit mysig med allt det fina vädret. Hade massor med möten i fredags men alla kunde hållas på olika restaurangers uteserveringar så det var inte så betungande, lite värre var det att jobba till 1 på natten för att hinna bli klara.
    I går blev det sovmorgon innan svägerskan kom och hämtade mig för lite spaande, vi hade bokat på Bluehamam på Lidingö. Har nog sällan kännt mig så ren som efter detta scrubbande av mig, så nu aktar jag mig för solen... kvällen slutade med rosevin på Josefinas där det var hysteriskt mycket folk och man fick vänta evigheter på barpersonalen. Kön var oändlig men den hade jag turen att bara kunna lirka oss förbi.
    Idag kommer svärföräldrarna på fika, tvingade ner mannen i källaren för att plocka upp parasoll mm då solen verkligen strålar idag. Har ätit en lång frukost på balkongen och bara myst. I eftermiddagen ska jag ut till graven och plantera hos mina föräldrar innan vi åker och badar med min bror och sen avslutar med grillmiddag hos dem.

Grattis alla mammor här inne, hoppas ni får en bra mors dag!

• förhoppningsis

Årets första dopp avklarades igår, efter det blev det grillning och middag ute i kvällssolen hos min bror. Det är något speciellt med de första varma sommarkvällarna!

Idag efter jobbet provade jag att spela lite tennis, det var kul men drabbdes av en sportskada av det värre slaget... har ganska långa och nästan alltid välmålade och ompysslade naglar, eller hade fram tills för ett par timmar sedan. Bröt en nagel en bra bit in på nagelbädden, blodet rann och det gjorde ordentligt ont. Bortsett från detta var tennis riktigt kul!

Hur har era supersoliga måndagar varit?

• Gemma

Jotack, jag åt en korv (tjock grill med naturskinn), sen la jag mig på soffan en stund, sen åt jag en korv till, sen tvättade diskade städade lekte jag, sen åt jag en korv till.

Sådär ungefär. Livet består av illamående, gulligt på väg att bli dagisbarn och korv, för att hålla illamåendet på en armlängds avstånd. Vi har också hittat ett hus som är så ruggigt att det KAN bidra till illamåendet, kanske ska vi bjuda på det.

Kram på er festpinglor, G

• förhoppningsis

Gemma
    Så illa kan det inte vara? Inte minsta uns av solsken eller annat? Det måste vara klart trevligare att må illa i solsken än i regn. Så mineralvatten funkade inte mot illamåendet, har du provat armbandet som pressar mot punkter på handleden?

Här har det ösregnat nästan hela dagen, stallbacken var så lerig när jag red idag att det kommer ta evigheter att få bort all lera från mina stövlar. Nu ska jag hoppa i säng tidigt för mannen ska upp i ottan och flyga till London, lite otrevligt med tanke på försvunna flygplan.

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna