Över valborg tog jag och mannen en långhelg på Island. VI har knappt hunnit ses senaste tiden så det var verkligen vad vi behövde. Resan synkades med min bror och hans sambo så att vi delvis var där samma dagar då de inte kunde komma ifrån lika många dagar som vi.
Islands väder är verkligen inte att leka med, trots att det enligt statistiken var bland de bästa tillfällena att åka dit då vädret ska vara bäst. Mest soltimmar, minst nederbörd både i dagar och i mm. Vilket skämt!! Det snöade, regnade, haglade och regnade lite till, därimellan stormade det ganska friskt i omgångar. Då och då kom korta stunder av sol. Jeans, knähöga stövlar, gore tex skidjackan, yllepolo, fleceetröja, halsduk, mössa och handskar var mina eviga följeslagare runt ön. Islänskorna å andra sidan verkade tycka att det var vår så de traskade runt i ballerinas och kjolar mm
Dagarna på Island använde vi till att äta sjukt mycket god mat. Maten var helt fantastisk!! Middagarna var på 3-4 rätter varje dag, förrutom en dag när det blev 8 (se bilder på en del av rätterna på FB) Även luncherna var långa och supergoda!
Åt massor med anka, lamm och fisk och drack gott vin och goda drinkar. Vi lyckades beta av två av Islands tre bästa restauranger. www.perlan.is/index.php/en/veitingastamainmenu-114
Krisen märktes inte jättemycket, allt var ½ priset mot för ett år sedan då deras valuta halverats i värde. Det enda som vi drabbades av var att allt vin på vinlistorna inte fanns. Vinet var helt enkelt slut i hea landet...
I övrigt tittade vi på Geysir, väldigt mäktigt när de börjar spruta och bubbla och hur vattnet sedan sugs ner i ett hål i marken igen och kvar finns en liten knallblå pöl med vatten.
Vi tittade även på Islands största vattenfall, Gullfoss. De stänkte rätt ordentligt innan och när det blev hagelstorm blev vi dyngsura, men det var det värt! Islands landskap är väldigt annorlunda, allt är i lava och ser lite ut som på månen. Det är galet platt så man ser hur långt som hellst och plötsligt står det bara ett stort berg där med snö på toppen. Stora delar av lavan var täckt av mossa vilket gjorde att det såg ännu mer speciellt ut.
Vi badade även i varma källor, först i vanlig poolform och senare i blå lagunen. www.bluelagoon.is/ eller www.bluelagoon.com/ beroende på hur bra ni är på språket.
I luften var det ca 9 grader och så fort solen tittade fram rusade de upp och slängde sig i solstolar och "pressade" med neddragna bikiniband för att slippa solränder. Vi frös om pannan och öronen då de var över vattnet...
Vi passade även på att rida islandshäst vilket var en upplevelse för mannen, min bror och svägerska som inte har ridit alls, eller max suttit på en häst någon gång tidigare för mycket länge sedan. Modell 6 år provat ponnies på SKansen.
Som sagt, resan var väldigt trevlig, har bilder på FB om ni är nyfikna.