• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Lapinette

Frufräken - rosa klänning på junibröllop till en brunett tycker jag låter jättefint.

• Gemma

Nu är vi hos mina föräldrar i nordvästskåne, igen. Jag åkte en dag tidigare för jag stod inte ut med att höra monstret tjata "pappa pappa" så fort det rasslade lite i brevlådan. Fyra kvällar är han borta och det är på tok för långt i ett litet monsterliv. Så nu är vi hos mormor och morfar där det stormar och luktar höstskog. Ska snart gå och träna på det halvokej gymet, sen kommer jag hem till mätt och färdiglekt monster och sätter mig vid ett dukat bord. Försöker förmå mig att hänga kvar i Limhamn trots att det är en månad kvar till dagisstart men det är svårt att välja de långa ensam mamma-dagarna framför det sköna mellantinget, att vara både barn och förälder.
    Vädret växlar så fort idag att det ser ut som en sån där uppspeedad film där de visar flera dygn på bara några sekunder. Promenerade till djurparken i morse men vi hann bara sätta oss på gungbrädan så började det vräka ner och vi fick ta bussen hem. Kalasade på majskycklingsfilé innan monstret somnade in i det där komaliknande tillståndet som brukar vara en effekt av regnväder. Jag har legat i soffan framför Oprah, supernanny och annat jag inte är stolt över, med en hel näve chokladtryfflar som mammas bästis fed-exade över från Schweiz inför påsken, från Sprungli's huvudbutik. Det godaste är det gigantiska äggskalet som tryfflarna ligger och ruvar i, av ljus choklad med en pikant sälta som ger en kolakaraktär. Tre sorters Valrhona och fyra sorters Michel Cluziel hade min alltid lika omtänksamma mamma för säkerhets skull laddat förrådet med, inför min och monstrets ankomst.
    Som sagt, jag tar god tid på mig att bli vuxen. Tror ni förstår varför.

Lapinette: Vilken myshelg! Och jag känner igen det där med att avboka... eller rättare sagt inte boka... saker på kvällarna. Som småbarnsförälder är man ofta så jäkla trött då för det är nästan omöjligt att ta igen förlorad sömn på morgnarna och åtminstone jag behöver mina åtta timmar per natt, tråkmånsigt nog. Så jag brukar ofta föreslå lunch istället. Eller tidig middag. Det värsta är folk som vill ses vid nåt kontinentalt klockslag, typ åtta. Då vet man att man inte är hemma förrän elva och sen tar det en timme till att somna och sen är man helt förstörd dagen därpå.

Fru Fräken, hur funkar kvällar för dig? För mig har det blivit liiite bättre sen jag började väcka monstret halv åtta istället för sju. Det tog emot att lägga sig vid tio, nu funkar det med halv elva- elva och det är mer i min smak. Men shit vilken schemaslav man har blivit nu när man för en gångs skull inte jobbar. Det är i alla fall skönt att ens barn slutat vakna vid 3AM (som monstret ofta gjorde ända fram till ettårsåldern).

Fru Fräken igen: Hur var grekisk ortodoxa kyrkans bebis-rave? Eller var det kanske Baptistföreningens fjärilssim? Härligt att ni shoppar runt bland alla religionerna. Vi är med på allt monstret och jag, om vi bara är i faggorna. Och apropå det:

IZUNIA, visst vore det kul med en dubbel eller trippeldate (med Fru Fräken)? Med våra telningar i släptåg? själv kommer jag gärna till Lund. Har hur mycket ledig tid som helst nästa vecka.

Fru Fräken: Härligt med bröllop! Ska ditt monster följa med? Skulle jättegärna gå på bröllop iförd nästan vilken färg som helst utom begie men det ser väldigt skralt ut på bröllopsfronten i vår vänkrets. Snåljåparna har ofta valt att gifta sig "på tu man hand", eller också har jag redan varit på bröllopet eller inte kunnat (en gång i min fåfänga ungdom för att jag hade en sjukt äcklig varböld som proppade igen ena ögat). Jaja. Tids nog börjar väl fyrtioårskrisskilsmässorna droppa in och jag kommer ta emot dem med öppna armar, för de i sin tur kan ju generera ett och annat omgifte.

• Izunia

Hej mina flickor!

Valborg var lugn och fi då jag var hemma hos mamma med miss J och var husvakt medan mormor och morfar gick ut och drack öl/vin till mannens spelning.

I lördags var det möhippa och då är man ju alltid på glatt humör. Det började med glasblåsning och sedan lunchfika i Kungsparken. Någon man kom förbi och skulle ta en bild till nån Malmötidning när bruden skulle lära oss alla och ett annat gäng möhippor att dansa salsa.

Därefter gick vi vidare för en 5-kamp där man fick gräva fram sin sedan länge atletiska sida och tävlingsinstinkt. Tur att jag är så tävlinginriktad att det inte bara var mitt lag som vann utan jag blev själv utnämnd till vinnare med guldmedalj!
    Sedan var det middag, dricka och fest.

Nu på lördag ska jag ut igen med några av mina nära vänner och ser verkligen fram emot det denna gången. Vi har fått ställa in 2 gången nu.

Fru Fräken rosa låter fint! Lite solbränna och det ska gå bra. Klart att det alltid är roligt med nåt nytt, men samtidigt känns det så himla bra att få användningen av en fin klänning flera gånger.

Igår köpte jag en fin slips till mannen som matchar min kornblå klänning som jag ska ha på bröllopet den 23e.

Gemma jag fikar gärna på dubbel och trippel! Min pappa åker hem imorgon så nu hinner jag återgå till min vanliga fika-rutin!
    Om du vill komma till Lund kanske vi ska fika Vahlrona kaka på franska??

By the way.. min man blev svensk medborgare idag!!

• FruFräken

Izunia - grattis till medborgarskapet!
    Trippelfika i Lund låter toppentrevligt - jag och min lilla böna vill jättegärna ses. Vi är förstås också jätteflexibla, eftersom jag fortfarande är mammaledig. Mitten på nästa vecka kanske, vad säger ni?

Gemma, kvällarna funkar bra. Dottern har svart bälte i nattsömn (håller tummarna för att det håller i sig!) och somnar så gott som alltid mellan halv åtta och åtta, och sover sen fram till sju morgonen därpå. Hon verkar tack och lov ha stort sömnbehov, liksom sin mor

Idag får vi besök av en god gammal vän som är nere i södern på jobb, det ska bli supertrevligt att träffa någon som känner både mig och mannen riktigt bra. Härligt. Sedan är mannen lyxigt nog ledig imorgon och vi rymmer upp till hans föräldrar ute på landet, så att dottern får titta på hästar och höns under helgen. Hon är djupt fascinerad av djur, allt från hundar till fåglar. Sedan vi flyttade ner har hon börjat härma måsar!

Ja, det blir nog återanvändning av den rosa klänningen... om jag inte hittar något oemotståndligt. Det är nämligen ett bröllop till på gång, i september, så då kanske man kan motivera inköp av en ny klänning som kan passa på båda...?
    Gemma, igen - nope, lillbönan får bo hos sin farmor och farfar när vi går på junibröllop. Paret som gifter sig har själva inga barn och har önskar barnfritt bröllop. Jag förstår dem till 100% så vi har bokat in oss på hotell och ser fram emot en riktig partynatt med middag, vin och massor av dans - och sen en hotellfrukost på det. Längtar! Och tror att det passar lillbönan bäst också.

För övrigt kapade jag av mig håret igår - härlig känsla med nacken fri!
    //FruFräken (nu med page)

• Lapinette

FruFräken - annars kan du ha den rosa i juni och något mer höstlikt i September. Jag fick också en inbjudan till bröllop igår. Det är min busskompis som gifter sig i september. Jag/vi är då bjudna till kyrkan med tårta i församlingssalen, inte till festen som går av i Hagaparken efteråt. Helt ok för min del då jag endast känner henne och inte hennes vänner etc. Vi är ju bara busskompisar men vi pratar om ALLT!

Här är det också skralt med bröllop i vår vänskapskrets. Antingen är det makens vänner som inte tänker gifta sig utan har bott tillsamman i en evighet och har barn tillsammans ... men inget bröllop eller så har jag några singelväninnor kvar som är ute och jagar män(det går dock inte så bra).

Imorgon är det min tur att gå till frisören. Har gått från page (och en hårfri och enkelpussad nacke ) till att ha axellångt rufs. Har ingen aning om vad jag ska göra för något utan det blir nog som vanligt min frissa som får bestämma.

• Izunia

Mitten av nästa vecka passar mig bra. Vi kan ju bestämma plats och tid. Du har väl haft kontakt med Gemma och har hennes nummer va? Hon har nog mitt och jag har hennes om hon inte bytt. Annars inboxar jag dig kanske här.

• Gemma

Izunia, fru F: Onsdag eftermiddag, funkar det? Och den där valrhonakakan var bland det godaste jag ätit. Tillsammans med deras blåbärs cheese cake. Och jag är inte ens särskilt förtjust i bakverk. Fast på den tiden helammade jag, tror knappast jag mäktar med samma kvantitet denna gång.

Idag har jag skickat mannen på kyrkans mansträff med monstret. Det är som de vanliga träffarna fast med mer ambitiös fika, typ sill och ägg. Hoppas han träffar nån trevlig. Inte lär det bli monstret i alla fall. Hon är konstant trött och grinig eller jätteuppe i varv sen vi flyttade ner hit. Bråkig och skrikig och så byter hon tvärt personlighet och pussar en stort på munnen och säger, förföriskt: Heej!

Igår köpte jag ett par snygga gummistövlar att slaska runt på lekplatserna in style med. Hunter, chokladbruna, med svarta fleeceinläggsstrumpor. Så nu får det dåliga vädret gärna hålla i sig, åtminstone under eftermiddagen. Mannen jobbar hemma idag så vi får se till att hålla oss borta. Kanske åker vi in till stan själva för ingen vill ses just idag.
    Nu ska jag ställa mig och göra lite ingefärsbiscotti till min man. För att det A. var så länge sen och B jag var grinig i morse. Och hemsk. Höll på och anklagade honom för att inte göra nåt vilket var lite magstarkt eftersom han gick upp tjugo minuter tidigare och gjorde kaffe och fruktfat plus plockade ut diskmaskinen, sen lekte han med dottern och tvättade henne och klädde på henne. Allt medan jag... eh... kollade top model.

Bu för mig.

Vad ska ni hitta på i helgen då?

Kram, G

• FruFräken

Gemma, Izunia - onsdag eftermiddag blir perfekt för en trippelträff i Lund! Vad kul. Vi kan ju höras på inbox/telefon.

Idag är mannen ledig och vi ska snart lämna staden för landet, höns och hästar är precis vad dottern behöver som distraktion. Och jag behöver lite farmor-avlastning! Ser fram emot lite tid tillsammans med mannen, ensam, utan vår djupt älskade lilla diktator (Gemma, jag tror att det kanske kan vara åldern som ger personlighets-/humörsvängningarna. Min lilla bönda är likadan, det är mycket ordergivning och sekunden därpå väna leenden).

Lapinette - busskompis...? Hoppas i alla fall att du blev nöjd med håret efter klippningen!

• Lapinette

Busskompis innebär en kompis som jag åker buss med varje morgon. Först så hälsade hon då vi tränat på samma pass på SATS ... och jag mindes självfallet inte vart vi träffats tidigare och sen ledde det till att vi började prata. Så det senaste 1,5 året åker vi samma tid och pratar om alla världsproblem och nyheter på mornarna på väg till jobbet. Jättetrevligt!

Japp, nu är jag mörkhårig igen och med lite halvlånga lockar. Me like! Ville inte ta kort page i sommar då jag vill kunna få bort håret från ansiktet, kunna sätta upp det.

• Izunia

Yes onsdag passar mig!
    Gemma.. då ska du testa valhrona passion cake.... ahhhhhhhhhhhhh to die for!!

Fru Fräken har du facebook? Vi kan skrivas där annars.

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna