Nu är vi hos mina föräldrar i nordvästskåne, igen. Jag åkte en dag tidigare för jag stod inte ut med att höra monstret tjata "pappa pappa" så fort det rasslade lite i brevlådan. Fyra kvällar är han borta och det är på tok för långt i ett litet monsterliv. Så nu är vi hos mormor och morfar där det stormar och luktar höstskog. Ska snart gå och träna på det halvokej gymet, sen kommer jag hem till mätt och färdiglekt monster och sätter mig vid ett dukat bord. Försöker förmå mig att hänga kvar i Limhamn trots att det är en månad kvar till dagisstart men det är svårt att välja de långa ensam mamma-dagarna framför det sköna mellantinget, att vara både barn och förälder.
Vädret växlar så fort idag att det ser ut som en sån där uppspeedad film där de visar flera dygn på bara några sekunder. Promenerade till djurparken i morse men vi hann bara sätta oss på gungbrädan så började det vräka ner och vi fick ta bussen hem. Kalasade på majskycklingsfilé innan monstret somnade in i det där komaliknande tillståndet som brukar vara en effekt av regnväder. Jag har legat i soffan framför Oprah, supernanny och annat jag inte är stolt över, med en hel näve chokladtryfflar som mammas bästis fed-exade över från Schweiz inför påsken, från Sprungli's huvudbutik. Det godaste är det gigantiska äggskalet som tryfflarna ligger och ruvar i, av ljus choklad med en pikant sälta som ger en kolakaraktär. Tre sorters Valrhona och fyra sorters Michel Cluziel hade min alltid lika omtänksamma mamma för säkerhets skull laddat förrådet med, inför min och monstrets ankomst.
Som sagt, jag tar god tid på mig att bli vuxen. Tror ni förstår varför.
Lapinette: Vilken myshelg! Och jag känner igen det där med att avboka... eller rättare sagt inte boka... saker på kvällarna. Som småbarnsförälder är man ofta så jäkla trött då för det är nästan omöjligt att ta igen förlorad sömn på morgnarna och åtminstone jag behöver mina åtta timmar per natt, tråkmånsigt nog. Så jag brukar ofta föreslå lunch istället. Eller tidig middag. Det värsta är folk som vill ses vid nåt kontinentalt klockslag, typ åtta. Då vet man att man inte är hemma förrän elva och sen tar det en timme till att somna och sen är man helt förstörd dagen därpå.
Fru Fräken, hur funkar kvällar för dig? För mig har det blivit liiite bättre sen jag började väcka monstret halv åtta istället för sju. Det tog emot att lägga sig vid tio, nu funkar det med halv elva- elva och det är mer i min smak. Men shit vilken schemaslav man har blivit nu när man för en gångs skull inte jobbar. Det är i alla fall skönt att ens barn slutat vakna vid 3AM (som monstret ofta gjorde ända fram till ettårsåldern).
Fru Fräken igen: Hur var grekisk ortodoxa kyrkans bebis-rave? Eller var det kanske Baptistföreningens fjärilssim? Härligt att ni shoppar runt bland alla religionerna. Vi är med på allt monstret och jag, om vi bara är i faggorna. Och apropå det:
IZUNIA, visst vore det kul med en dubbel eller trippeldate (med Fru Fräken)? Med våra telningar i släptåg? själv kommer jag gärna till Lund. Har hur mycket ledig tid som helst nästa vecka.
Fru Fräken: Härligt med bröllop! Ska ditt monster följa med? Skulle jättegärna gå på bröllop iförd nästan vilken färg som helst utom begie men det ser väldigt skralt ut på bröllopsfronten i vår vänkrets. Snåljåparna har ofta valt att gifta sig "på tu man hand", eller också har jag redan varit på bröllopet eller inte kunnat (en gång i min fåfänga ungdom för att jag hade en sjukt äcklig varböld som proppade igen ena ögat). Jaja. Tids nog börjar väl fyrtioårskrisskilsmässorna droppa in och jag kommer ta emot dem med öppna armar, för de i sin tur kan ju generera ett och annat omgifte.