• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Mlle M

Lapinette: Hmm..nej jag har inte nagot foto men det skall väl kunna ordnas. Jag mailade faktiskt en bild till en väninna igar kväll som vill köpa en tiara till mig och jag vill att det kanske skall matcha lite.....

Ha,ha nu far väl manga lite stora skälvan eftersom jag gett en väninna fria händer att inhandla en tiara till mig, och nej, det känns inte det minsta otäckt, det kommer bli en rolig överraskning. Hon bor i ett land i mellanöstern där det finns massor av smycken och juveler och har insisterat hart att hon vill ta med sig en tiara till mig att bära pa bröllopet, sa varför inte?! Skall bli kul att höra vad frisören tycker om detta bara eftersom hon ville jag skulle komma förbi innan hmmm jag far ju inte tiaran förrän kvällen innan bröllopet.

Dessutom börjar jag känna mig lite anti-har sa jag funderar pa att ha haret mer eller midre helt utsläppt. Det komiska är att min fd fullkomligt galne franska frisör sa just detta i telefon da han surt papekade att han inte blivit vald att göra mitt har " man maste ju se ung ut pa ditt bröllop och du är ju inte sa ung längre därför tycker jag inte du kan ha haret uppsatt det kan man bara när man är 25 arrrr " ( Tänk er svenska med MYCKET fransk accent)

Anyway, har nog fatt lite överdos i bröllopsplanerande och känner just nu att jag är lite blasé pa det hela, men det är ju bara dryga manaden kvar...gulp....

Blommor haller jag ocksa pa att fundera kring, just nu är det lite utestaende eftersom min tärna inte kan bestämma sig vilken färg hon skall ha pa sin klänning; skall hon ha grön klänning lutar det at liljekonvaljer och skall hon ha lila klänning blir det nagon form av blek-vita-rosa rosor.

Hindersprövningen har vi inte heller gjort men Skatteverket har vara papper sa vi maste bara inställa oss personligen ocksa.... hjälp, man far lite lätt panik när man läser hur tidiga alla här pa BT är med sadant.

Jag skall ju aka pa min lilla semester med mamma till Spanien ocksa om tva veckor, hjälp - är jag tidsoptimist mantro.... Men det skall bli sa härligt, ser fram emot lata dagar vid poolen och goda frukter och kanske ett eller annat gott glas vin ocksa ( far väl simma bort kalorierna..)

Inte heller har vi bokat nagon bröllopsresa ännu, hmmm.... det lutar nog at att vi i sadant fall gör en resa nagra dagar i Europa direkt efter bröllopet. Jag är otroligt sugen pa att aka till Cap Ferrat pa Rivieran och checka in pa nagot flott hotell och bara mysa, min blivande är med pa detta men tycker det är nagot pinsamt resmal att förklara för vänner och bekanta, bada har vi ju bott alldeles i närheten och det var ju där jag gick mina vardagspromenader och smet till stranden när jag fick en eftermiddag över. Vi har ocksa funderat pa klassiska smek-manads ställen som Portofino och Venedig men ja, vi far se. Jag har aldrig varit i Portofino sa skulle vara skoj att se nagot nytt. Min mamma höjde ocksa lite pa ögonbrynen när jag berättade att vi tänkte aka till Frankrike och jag sa att vi nog skulle sitta pa Cafe Civettes i St Jean och hänga och äta deras underbara Croque Monsieur samt började berätta hur goda luncher dom har pa favvo-stranden. - Men har du inte redan GJORT detta?? ( hmm...men det som är bra är ju sa bra att man vill uppleva det igen , och ingen...)

Nagra tips fran Er redan gifta tjejer, vad gör man egentligen pa smekmanaden? Vilka kriterier skall man utga fran?? Ja, lite har väl jag ocksa fattat.... men min fraga är snarare om det inte känns pretantiöst och konstlat om det blit alltför romatiskt. Jag VÄGRAR aka gondol om vi aker till Venedig!!

Vidare haller jag pa förhandlar ett nytt kontrakt för mitt arbete här pa jobbet och det gar sadär.... känns lite som om man nästan gar back av att jobba med sjukförsäkringar och annat tjafs som skall betalas när man skall jobba som sin "egen". Vi far väl se hur det löser sig men verkar vara en väldans massa byrakrati!

Vi aker till Sverige nästa vecka, -hurra!! Skall försöka hinna träffa kompisar och bara njuta av varen, ja...och sa var det visst det där bröllopet ocksa som vi maste fixa med

• Gemma

Mlle M, shit vilket maffigt smycke! Hoppas du vill plåta med stjärnfilter och lägga upp på facebook någon gång hehe. Du får be din man hälsa Shanghai... som jag väl inte direkt saknar, men människorna! Jag spanar hoppfullt in mot grannens tomt (de är kineser) men det rör sig bara lite bakom gardinen då och då. De har nog bott för länge i ett svenskt villaområde. På smekmånaden gör man väl exakt det man känner mest för... vi hade bara tre dagar så det var ytterst begränsat. Vi valde att åka till ett "säkert" ställe, där vi redan hade varit, till ett hotell vi redan bott på, för att vara säkra på att inte bli besvikna plus att vi ville slippa anstränga oss. Sen åkte vi på vår "riktiga" smekmånad ett halvår senare, när vi hade fler dagar till vårt förfogande. Då bilade vi runt i östra ungern och bodde i folks garage, typ. Vårt tema var "lågbudget och lätt galenskap" och vi hade hur kul som helst. Men jag var student då och behövde hålla i varenda öre och det problemet tycks ni tack och lov inte ha..? Reglerna definierar ni hursomhelst själva. Det är ER resa, ingen annans.

Usch ja vänner, jag cocoonar hos mina föräldrar och fortsätter leva i någon sorts mentalt ingemansland. Det känns lite grann som att ha passerat gaten och befinna sig i den där zonen som inte är någon särskild stans men som kan leda ungefär överallt. Eller åtminstone till Limhamn.
    Det är så mycket praktiskt att ordna med, plus att monstret och jag försöker ha så kul ihop som det går, under våra långa, gemensamma dagar tillsammans. Hittills har jag bara tagit kontakt med en väninna, hon visste inte om hon ville ses för hon hade psykiska besvär, kanske en timme och i så fall bara inomhus. Jag drog helt fräckt till mini-zooet med monstret istället för vädret var så fint och jag var inte sugen på att deppa i grupp. Sen må hon vara en av mina äldsta vänner.
    Idag har vi detaljstuderat varje sten och kvist och sandkorn i hela skogen, men vi saknar mänsklig kontakt. Monstret tjuter "HE-HEEEJ!" till varenda pilfink som skockas runt talgbollarna i trädgården, så desperat är hon. Så JA Fru fräken och Izunia, vi vill jättegärna ses! (Jag också, men jag skyller på min dotter, det är så praktiskt).

Idag har jag lämnat en trasig cykel till cykelmakaren. Gungat i parken. Sytt i namnlappar i kläder. Dammsugit hela huset.

Det är ett trevligt liv men det gör sig dessvärre inte i skrift.

Vad ska jag göra? Vad ska jag tillföra? Halkar raskt ner i det där träsket av grill-os och lättja, så fort jag försöker skriva nåt kul.

Jag köpte i alla fall en ny knallröd ipod nano idag, för min gamla har packat ihop. Det känns en smula glamoröst. Och en cykelhjälm till monstret som ser ut som ett bi. Fast hon blir just arg som ett bi när hon ser den och vrålar AJ! AJ! AJ! så fort jag närmar mig. Det gör hon rätt ofta nuförtiden. Hon har blivit tonåring på en vecka, känns det som. Jättetrotsig. Men söt. Mina föräldrar skämmer bort henne men det kommer de - mohahaha! - knappast göra på utedagiset. Har handlat extremt seriösa vildmarkskläder till henne så att hon ska klara den svenska, eh, sommarkylan. Och den tuffa terrängen (kortklippt parkgräs, men ändå).

Lapinette, det blev inget hus nu och blir nog inte på lääänge. Men på lördag flyttar vi i alla fall in i den hyrda lägenheten. Och FYRTIO flaskor vin, bra jobbat! Tur att någon av oss håller stilen i alla fall. Förvisso drack jag en pomerol -82 igår och en St Emilion -86 idag, men jag tyckte inte det var gott utan bad om en lätt spritsig riesling med skruvkork istället så jag räknas inte. Barbar som jag är.

Kram, G

• Mlle M

Lapinette & Gemma och Ni andra ocksa saklart: Jag har lagt upp en bild i mitt hittills tomma galleri pa halssmycket. Bilden ar val inte helt tillrattavisande da jag knappast ar nagon Helmut Newton utan helt sonika la halsbandet pa en gra-silvrig kudde och knappte av, hmm...inte sa smart da jag kan konstatera att det blev valdigt liten kontrast. Jag tog en annan bild med en svart bakgrund men da kommer innehallet i halva byraladan med skarp och annat med och det kan jag ju bespara er......

• Mlle M

Gemma: Vilken rolig smekmanad, jag skulle tycka det var otroligt skoj att bo i folks garage och gillar faktiskt att umgas med dom man besoker hellre an att bo pa fladigt hotell!!

Oroa Dig inte Gemma, ditt liv ar glamour oavsett var du befinner Dig, jag tror inte det spelar nagon roll om Du och monstret traskar i gummistovlar i Skane eller "hanger" i Skybarer i fjarran ostern; det ar liksom installningen och formagan att njuta som jag nog tror att det som skapar den storsta glamourkanslan!! Rod ipod later coolt, jag tragglar runt med en trist svart som det var alldeles for lange sedan jag uppdaterade, dessutom ar den sa gammal att minnet knappt klarar av fler uppladdningar.....

• Lapinette

Gemma - instämmer med Mlle M, oavsett om du beskriver en för dig vanlig frukost hemma eller lyxmiddag i Shanghai så låter det som glamour för mig. Det är det där "lilla extra" som man lägger till i vardagslivet som gör det extra glamoröst. Du är verkligen en stjärna på att strö glamour över tillvaron. Sen säger jag bara Pomerol mmmmm.... absolut ett av mina favoritviner.

Mlle M - jag kan inte se ditt halsband. Vart har du lagt bilden?

Gällande bröllopsresa så tror jag att vilket ställe man än åker till så kommer det att kännas magiskt. Några dagars vila på ett vackert ställe där ni inte behöver göra allt för många knop. Vi var helt döda efter vårt bröllop. De första dagarna sov vi, kröp ut till poolen och tog promenader i staden på kvällarna. I slutet mot veckan började vi vakna upp ur vår koma och gjorde lite utflykter. Vi var i Sorrento/Amalfi.

Portofino är jättevackert! Gillar annars, utmed samma kust, Cinque Terre. Det är 5 byar som ligger på branta klippor ut mot havet och som har promenadstråk emellan sig .. man kan alltså vandra från by till by och ta tåget tillbaka. Inte lika lyxigt men oerhört romantiskt.

• Mlle M

Lapinette: Voila! Nu har jag öppnat bildgalleriet, hade pa nagot sätt inte lyckats fa till det "tekniska".

Jag har hört manga tala väl om Cinque Terre, verkar spännande. Vi skall avvakta ytterligare nagra dagar innan vi bestämmer da min blivandes far fyller ar veckan efter vart bröllop och inte tycks kunna bestämma sig om han skall ha kalas eller bjuda familjen pa resa till nagot varmare land. Han fyller jämnt sa vi maste nog närvara om det blir nagot "firande" det aterstar att se men jag aker ju hellre pa bröllopsresa om jag säger sa...

• FruFräken

Mille M - wow, vilket maffigt halsband! Kan bli salig blandning tillsammans med väninnans tiara beroende på hur den ser ut. Spännande!!! Och oj, vad härligt att det är slutspurt till bröllopet nu. Vi hade en lugn smekmånad direkt efter bröllopet för att bara få kramas och vara tillsammans och prata igenom och smälta bröllopet, det var perfekt för oss. Sedan reste vi till Thailand tillsammans ungefär ett år efter bröllopet och hade en till smekmånad Fast jag skulle också rekommendera Amalfikusten, som vi också har varit på tillsammans, bara för att det är så andtagande vackert och liksom romantiskt utan att anstränga sig. Jag var gravid när vi var där, dvs drack inga goda viner mer än att jag smakade en munfull av mannens glas, men det var verkligen fantastiskt fint och dessutom mycket att göra, se och uppleva (Pompeji, Vesuvius, Neapel i närheten, hyra bil/vespa och köra längs kusten eller ta en båttur långs Amalfikusten och bara titta på hur fint det är, Capri.... hur mycket som helst). Om jag hade bokat bröllopsresa idag hade det lätt blivit någonstans på Amalfikusten.

Lapinette - jag är mammaledig till efter sommaren, sedan ska jag antingen jobba från Köpenhamn eller hemifrån för samma företag som jag varit anställd hos innan. Fast just nu är 14-månadersdottern mitt heltidsjobb

Gemma - lycka till med flytten! Och så ses vi i Limhamn när du och monstret är på plats och känner er redo att möta mig och lilla fröken fräken, det blir toppen.

• Gemma

Cinque Terre låter supermysigt, vi har negligerat Italien skamligt mycket, till förmån för Frankrike (plus en del andra ställen). Men det tänker vi ändra på. Har i alla fall en resa till Toscana inplanerad till september, tror jag har berättat det, manhattanväninnans makes familj har ett hus där (mamman tillsammans med mostern, som i sin tur bor permanent i Italien och är gift med en prins Borghese). Men mamman verkar lite läskig faktiskt, en ondsint och sylvass intellektuell manhattan-bitch... de äger ett stort hus på Upper East Side där bl a Salman Rushdie har hyrt en våning. Min kära manhattanväninna, som egentligen inte är ett dugg manhattan utan tvärtom från Sunny California, passar inte alls in i familjen för hon har en fäbless för leopardmönstrat och skrattar högt och pratar mycket och är kort och gott en fantastisk kvinna i min smak, ett litet under av godhet och generositet, dessvärre inte alltid egenskaper som premieras i Manhattans fina salonger har jag hört. Sen må hennes pappa vara överåklagare och hon själv, student från Harvard. I deras ögon är och förblir hon en lite för blekt blondin med ett lite för bubbligt inre.

Åååååååå vad jag saknar henne! Enkom därför åker vi till Toscana i september, monstret och jag. Och så kan jag inte sticka under stol med att maten lockar. De har för fasen en EGEN KOCK som bor i huset för att laga mat åt familjen!

Själv har jag sandlådesand i byxorna, igen. Försöker entusiasmera monstret men hon ville mest pilla på leksakerna i plast och gummi. Trygga, solida material som hon känner igen från Kina, helt enkelt.

I eftermiddag ska jag åka till helsingborg och handla nödvändigheter och träna lite på Sats.

Kram, G

• Gemma

Idag har jag glamourshoppat en mikrovågsugn och en potta. No comment. Träna hann jag inte heller. Men när jag kom hem blev jag rikt belönad av monstret som ropade HEEEEJ!!
    Sen blev hon jättearg när hon inte fick shepao till middag och inte heller ballom, hon skrek det högre och högre, men jag fattade ändå inte vad hon menade. Sådär är det ofta nuförtiden. Och vid badet övade hon hela meningar: "Där är yazi (anka)!", "där är kaikai!" (kaninen), sen skrek hon argt "Non!" när jag skulle sätta på blöjan, och viskade "bye bye" innan jag stängde dörren. Hon kan översätta ord också, man säger det kinesiska eller svenska, så levererar hon på det andra språket. Det är multilingvistiskt värre hemma hos oss. Men hon vill fortfarande inte hälla sand över sig som normala barn, eller något annat kladdigt eller kletigt. Svarta katter är hon hysteriskt rädd för, likaså svarta fåglar och höga ljud. Hon gillar inte när det regnar eller blåser. Jag vidhåller att Montessori vore det bästa men vad gör man... utedagiset närmar sig med stormsteg. Och nu kan jag inte komma på några fler vildmarksplagg att köpa. Tänk om hon är ledsen och fryser och längtar in till sina böcker...

• E11a

Mlle M - Vilket tjusigt halsband!

Bröllopsresa, tja det är väl egentligen en sådan resa som man gillar att göra men man har en god ursäkt att göra den ännu lyxigare än vad man vanligtvis skulle unna sig på en semester.

Vi reste hem till Sverige för att gifta oss, och eftersom vi hade goda vänner som gifte sig helgen innan (också i Sverige) var vi tvugna att resa drygt en vecka innan. Det var verkligen jättebra! Den där veckan som vi hade mellan deras och vårat bröllop när vi egentligen inte hade några planer utan bara var i vackra sommarsverige i skärgården och solade, badade, slappade och plockade blåbär till frukost varje dag, var underbara. På själva bröllopsdagen var man sådär härligt brun, utvilad och semester-avslappnad (svullen mage dock och det syns på bröllopskorten tycker jag själv, man blir visst så av en halv liter blåbär per dag har jag förstått i efterhand) och kunde verkligen njuta av dagen och alla goda vänners sällskap. Jag rekommenderar starkt en liten pre-bröllopssemester för att varva ner innan. Eftersom vi båda hade ny jobb var det tillbaks på kontoret några dagar efter bröllopet men vi prioriterade att vara med på vännernas bröllop och det hade blivit alldels för stressigt att åka fram och tillbaka. Vi åkte till Wales och vandrade helgen efter så det var en minibröllopsresa. Som så många andra verkar ha gjort så åkte vi lite senare på vad vi kallade vår "riktiga" bröllopsresa till Sand Rivers i Tanzania. Perfekt för honeymoon. Så lungt och avslappnat, vackert, fantastisk service och lodgen ligger väldigt avskilt vid en flod i ett naturreservat som är 50% större än Schweiz. Man sitter och dricker sin sundowner innan middagen i fotogenlyktors sken bara några meter ovanför alla flodhästarna. Första bilden på deras hemsida beskriver atmosfären, som jag upplevde den, väldigt bra www.sand-rivers-selous.com/ Sen var vi någon vecka på Zanzibar också men det är Sand Rivers som är det bestående minnet. Flyg från London på kvällen och sedan ett litet hopp med propellerkärra från Dar es Salaam till en dirt strip tidigt följande morgon. Man är 3 dagar med bil från civilisationen (men de har fortfarande is i drinkarna och fina viner) det är stillhet och lyx!

Jag tycker också att Amalfi och särskilt Capri är fantastiskt vackert.

Vad mysigt att fortfarande ha kvar att välja!

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna