• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Gemma

Izunia: Var det första gången Miss J sov borta, utan dig? Jag har ännu inte lämnat bort monstret under natten, mest för att jag inte haft nån anledning men det lär komma ganska snart.

Gardiner... har jag aldrig haft. Inga mattor heller. Är för lat och för snål tror jag.

• Gemma

Izunia igen: Tror ditt monster är snäll och glad för att hon helt enkelt har föräldrar som trivs med livet och inte känner sig begränsade av ett barn, sånt blir de trygga av tror jag. Plus att generna såklart spelar in litegrann (men inte så mycket som en del vill hävda). Du verkar helt enkelt vara en väldigt cool och livsnjutande mamma.

• Izunia

Gemma: Precis som du!
    Jag har alltid innan jag skaffade barn sagt att man inte ska ruta in sitt liv helt efter barnet (mer än man måste så klart!!), och det har väl fungerat ganska bra. Vi reser mkt, fikar hela tiden och tar med henne till folk och fester etc. Hon har fasta rutiner med mat och sömn, men det fungerar ändå bra att hon följer vårt livsmönster.
    Tur för oss då att hon är snäll!

Detta var första heeela natten som miss J sovit borta. Mormor var ju barnvakt i december när vi var på 30 års fest, men jag gick ju hem och sov hos mamma då vid 04-05 tiden.

Gardiner gillar jag. Enkla. Mattor har vi bara en i vardagsrummet. Just det! En i Miss J´s rum också! Vad heter hon.. Karin..eh nån barndesigner. Tror mattan heter Tiny. söt.

• Gemma

Mannerstål? Jag vill också ha några mattor på sikt, åtminstone i monstrets rum.

• Mlle M

Hej pa Er,

Lite trött o sliten efter en helg som gatt i bröllopsplanerandets tecken!

Grämer mig över att jag fortfarande dras med den envisa förkylningen, kan inte träna och känner mig allmänt blek o trist. Imorgon har jag tänkt köra en detox kur under 7 dagar, vet att det inte är idealiskt när kroppen inte är 100, men har helt enkelt snart inte tid att vänta längre...

I helgen valde vi och köpte ringar, maste nog vara rekordsnabbt, jag googlade lite hemma innan vi akte pa morgonen och vips, tre butiker senare slog vi till. Ringen är superfin, diamanter hela vägen runt vilket jag först inte planerade ringen är "Dedicata a Venezia platinum wedding band with pavé diamonds" www.bvlgari.com

Just nu känns det som om manga av de "administrativa" sakerna är klara sa det känns skönt att titta mer pa roliga saker som färger o blommor. Tyvärr är vi fortfarande inte eniga om det förbaskade äktenskapsordet och det börjar kännas riktigt surt eftersom de tva advokaterna bollar detta avtal fram och tillbaka och det blir dyrare och dyrare....Bada verkar lägga mycket presitge i vems ursprungsförslag som skall användas och modifierat och jag och min sambo börjar bli mer trötta pa det hela och hela omradet känns ganska infekterat och grinigt..

Hurra hurra eftersom var musik är fixad. Stort tack Izunia!!

Solen skiner idag och det är 16 grader varmt, jag har inte alls nagon lust att sitta pa ett trakigt kontor!!

• Lapinette

Mlle M - känner igen mig i beskrivningen blek och trist. Fast vem är inte det efter en lång vinter? Ska kanske lägga med trött i beskrivningen. Som vanligt innan semester så stressar jag som en tok. Har haft det jättelugnt (för lugnt) i två veckor och så i torsdags kom allt jobb på en gång. Sliter nu som en galning så jag kan gå på semester på torsdag med gott samvete.

Jättefin och klassisk ring du har valt!

Izunia - trist med för små gardiner. Du får berätta vad det blev för ny variant. Vi har valt att inte ha några gardiner i vardagsrummet då våra fönster går från ena sidan till andra och vi vill verkligen gillar den delen av lägenheten. I alla andra rum har vi självfallet gardiner.

Gällande mattor så är vår vardagsrumsmatta (superhärlig att gå på) det senaste nytillskottet i vår lägenhet. Den går i ljusbeige, samma färg som soffan. Har faktiskt en matta i köket men mest för att dölja de fula märken maken gjorde när han drog fram kylen. Där ligger en svart Pappelina och döljer skråmorna. Sen har vi faktiskt en varsin blå matta i sovrummet. Skönt att sätta fötterna på när man vaknar ... ja och så en hallmatta förstås! Jösses, jag som inte är så förtjust i mattor.

Gemma - er nya lägenhet låter inte fy skam! Skönt att boendet har fixat sig så kan ni i lugn och ro ge er ut och leta hus. Hur många dagar har ni kvar i Shanghai?

• förhoppningsis

Gemma
    Lägenheten låter ju jättebra, känns inte som att det kommer gå någon nöd på er när ni bor där!

Izunia
    Krympte gardinerna?? Vad skumt, vad var det för gardiner?

Vi har bara gardiner i köket, långa panelgardiner och i sovrummet där det är tjocka chokladbruna gardiner som tillsammans med persiennerna håller ljuset ute.
    I vardagsrummet har vi fönster längs hela väggen och väggen är i etapper, först är det ett par meter fönster, sen går vägget rakt ut en bit och så fortsätter fönstret ett par meter till
    --------------I
    I_____________________ liksom så det går inte att få upp gardiner där på ett bra sätt, dessutom älskar vi allt ljus och så är det färdiga solskyddsgardiner uppmonterade på utsidan som går att dra ner.

Mlle M
    Jag har också en ring med små diamanter runt hela, riktigt praktiskt måste jag säga för den halkar aldrig på sniskan som min solitär gör. Din ring var verkligen jättefin!

Min helg var väldigt lugn, i fredags var jag och kikade på en klänning jag råkat förälska mig i men som jag tyckte var lite väl dyr för en sommarklänning, har kikat på den tidigare och nu hade jag vägarna förbi NK igen och då råkade jag handla med mig den. Nu är jag supernöjd även om jag fortfarande tycker att den var dyr. Sen blev det lite AW på Riche med en väninna innan jag åkte hem och åt middag med mannen.

I lördags hade vi min bror och min svägerska här på middag så jag handlade mat och var på systemet och lagade mat och dukade under tiden mannen bytte däck på bilen. Jag förstår inte varför han envisas med att göra det själv istället för att lämna in den. Allt annat arbete betalar han mer än gärna andra för att göra, tex målning och städning mm men jag misstänker att det här får honom att känna sig lite manligt händig eller något.
    Solen strålade i lördags så det blev drink på balkongen vilket var väldigt trevligt.
    I söndags slöade vi hela dagen i regnet, superskönt faktiskt och välbehövligt... tvättade och pysslade bla grattiskort till mannens syster som fyller 30 på söndag.

Idag har jag försökt att shoppa vårkläder men det går verkligen inte. 3.5 timmar var jag på stan med en väninna och det resulterade i ett nytt nagellack. Har provat hur mycket kläder som hellst men inget passar eller känns roligt. Ok dagens I-landsproblem men ändå.

Nu ska jag krypa upp o soffan resten av kvällen och tycka lite synd om mig själv.

• förhoppningsis

haha, vad fel mitt försök att illustrera vår vardagsumsvägg gick.

• Izunia

Gemma Mannerståhl heter hon! Vi har den som är grön med en polis på.

Kom på att vi också har sovrumsmattor (jätteskönt på morgonen. hatar kalla golv då..) och såklart en dörrmatta! Det blev ju också många mattor. I vardagsrummet har vi en beige ryamatta. Supermysigt!

Köpte nya gardiner! De gamla var bruna paneler i linne... De nya är limegröna paneler med rutiga "hål". Känns somrigt just nu. Får hitta andra till senare.

Vi har paneler i svart och beige på ena sidan i vardagsrummet och enbart träpersienner på andra siden. Inget alls i stora hallsfönstret och träpersienner i mannens och miss J´s rum. Tjocka grå mörkläggningsgardiner i sovrummet som även håller värme och ljud borta, och limegröna sidengardiner på ena sidan av fönstret i vårt bruna gästrum.

Mlle M - inga problem!! Det kommer att bli så jättebra! Ring mig när du vill i veckan.
    Din ring är jättefin! Jag älskar sna ringar. Har själv en engelbertmodell som ser likadan ut fast i gult guld och bara stenar halva. Måste dock vrida den tillsammans med min enstensring.. men de glider inte så fasligt.

måste berätta en rolig sak som hände idag!
    Efter en tur på stan idag mötte jag upp mamma och vi gick runt och handlade lite. På vägen hem gick vi förbi mammas jobb för att hon skulle hämta upp sin cykel som hon inte ville dra med upp i stan - den var borta!! Mamma blev naturligtvis jätteledsen då hon hade parkerat cykeln hela veckan med ett dåligt lås. Låset var sönder, men man kunde stänga den så den såg låst ut. Någon hade väl gått och känt på alla lås och den lyckades han ju öppna!

Jag försökte trösta mamma med att jag skulle nog hitta en fin cykel till henne på blocket. 2 minuter senare när vi går ner för gatan, ser jag en cykel som nog fan ser likadan ut som mammas. Mannen cyklade tillsammans med en kvinna och vi börjar ropa att han ska stanna cykeln! Mannen vänder sig om och ser riktigt förvånad ut och vi springer efter. Folk på gatan stannar upp och tittar och mamma ropar att det är hennes cykel och drar tag i pakethållaren så att mannen hoppar av cykeln. Han påstår att det är hans och kvinnan han är med skriker att vi försöker ta hans cykel. Paret är båda ganska påverkade och mannen verkade väldigt flummig.

Vi synar cykeln och det är vår. Jag ringer polisen och kvinnan hotar att hon också ska ringa polisen. Det roliga är att mannen säger ju att cykeln var låst! haha.. jasså??!
    Till slut säger mamma att antinger försvinner han eller så kommer polisen och tar honom! Han blev ju rädd och började gå iväg och kvinnan också.

Vilka odds att vi ser cykeln bokstavligen 2 minuter senare på samma gata! hahah! Helt otroligt. Folket runt om tyckte också det var väldigt komiskt. Mamma blev ju väldans glad och lovar att nu ta bättre hand om sin cykel och ska smörja kedjan och köpa nytt lås imorgon!

• Lapinette

Izunia - vilken cykelhistoria med lyckligt slut!

Ska väl också erkänna att min vigselring är i liknande modell fast enbart stenar halva vägen. Valde den då den passade så bra ihop med den andra ringen som fick sitta på det fingret. Förlovningsringen har jag på höger hand. Har dock fortfarande momors otroligt breda vigselring + en diamant som vi köpte i Sydafrika som ska bli något vackert. Funderar på att sätta den på vigselfingret men ringen (mormors) är så himla bred.

Japp, ytterligare ett i-landsproblem. Känner annars igen mig i ditt shoppingproblem förhoppning. I förra veckan tog jag en sväng på stan och kom hem med en sjal! Fast jag fick en jättefin Boss-klänning av maken i påskpresent så lite vårshopping har det blivit... dock inte för mina pengar .

Nu bara två arbetsdagar kvar sen sätter vi oss i bilen och drar söderöver. Vinkar när vi passer dig Izunia (senast så var det på er bröllopsdag), på vår resa från Cannes.

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna