• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Lapinette

Gemma - grattis till huset! Vill höra mer, hur stort, varför föll ni för det trots allt jobb ni ska lägga ned etc. Själv smygtittar jag på hus varje vecka. Hittar jag något fint som inte är allt för dyrt skickar jag länken till maken som hela tiden upprepar samma sak - vi bor bra där vi bor. Han har rätt men jag suktar efter en egen rabatt och gräs mellan tårna.

• Gemma

Lapinette,tack! Vi föll för det helt fantastiska läget i gamla Limhamn, ingömt i en liten sömnig stenlagd gränd jättenära havet med prunkande trädgårdar och små gatu- och korsvirkeshus. Vårt lilla hus är helt friliggande med förhållandevis stor trädgård för området (450 m2 cirka), insynsskyddat, original kakelugn (1908) och, ja, oerhört charmigt helt enkelt. För närvarande är det drygt 100 m2 men då går en massa golvyta på övervåningen bort pga brant lutande snedtak. Vi skulle vilja göra en tillbyggnad med sovrum och tvättstuga / dusch / förvaring, samt helst komplettera den enda takkupan med ytterligare tre. Då skulle vi få ett hyfsat rymligt litet hem för fyra pers.
    Jag inboxar länken till dig också ifall du får lust att titta på huset. Tror att det kommer plockas bort snart men det finns fortfarande kvar.

• Lapinette

Gemma - man kan alltid renovera och bygga ut men aldrig ändra läget på huset. Det är verkligen jätteviktigt. Tänker ni bo kvar i lägenheten medan ni renoverar huset?

Själva hade vi tänkt börja med renovering hall idag men får inte fatt i min bror som vi alltid lånar tapetserarbord från. Det blir ingen större skillnad mot tidigare, vita väggar ska bli vita, men maken tyckte att vårt jobb för 2 år sen inte är tillräckligt bra så han vill göra om det. Sen ska det bli en mörkbrun schablon (samma som vi har i vardagsrummet) bakom hatt- och skohylla. Vitt är så himla dum färg bakom skor.

I övrig en mycket lugn och skön helg hemma. Precis som jag önskade mig efter resor, besök och mycket uppbokat den senaste månaden.

• Gemma

Hej Lapinette, ja vi har ju betald bostad genom mannens jobb så vi kan bo här hur länge vi vill, det är kalas! Nåt år eller så lär det nog ta. Mysigt att renovera hallen, det är ett så trevligt rum.

Vi gick och tittade på vårt lilla hus nu i eftermiddags och såg att det fanns dignande vinbärsbuskar i trädgården, rosor och lavendel i massor. Dock inget gräs! Det är en skitskum trädgård, ett vansinnigt stort trädäck och så miljoner olika buskar och buskage, genomkorsade av slingrande stenlagda gångar men INGET GRÄS. Vi ska ta bort det mesta och få en schysst gräsmatta. Som det är nu ser man inte hur stor tomten faktiskt är.

Nu har jag packat klart, allt gick ner i en vanlig kabinväska (inte illa för fem dagars kurs eller hur) och ska lägga mig för jag ska som sagt upp okristligt tidigt i morgon. Halv fem, fatta!

Kram, G

• Lapinette

Ha så skönt på kursen och vad underbart att kunna renovera samtidigt som man bor i en skön lägenhet. Vilket guldläge!

Glömde berätta tidigare att vi i natt bokade en resa till Stockholm åt min pappa. Maken hade en massa poäng på Lufthansa så vi erbjöd min pappa en biljett som han faktiskt (man vet ju inte med japaner och stolthet) tackade ja till. Så nu kommer han (om inget annat händer) i slutet av augusti och stannar hos oss i drygt 10 dagar .

• Izunia

Grattis till huset Gemma!

Har precis kommit hem från en konsert med min man. Vi såg Gavin DeGraw och killen är helt fantastik! Jag har alltid gillat honom och hans låtar men det var en upplevelse att se honom. Jag rekommenderar om man gillar bra musik!

• FruFräken

Gemma, vad kul med huset!!! Vi gick inte ens på visningen eftersom vi har haft ett renoveringsobjekt till hus i vårt tidigare liv och inte har energi att göra om det Men ÅH vad fint det kommer att bli, sen. Och läget är ju fantastiskt. Grattis, grattis, grattis till ert mod och ert nyförvärv. Det låter också fantastiskt kul med kursen, vilken lyx att få vara "bara Gemma", din egen person, utan vidhängande monster, i en hel vecka. Jag börjar också längta så smått efter att böja jobba igen, men det blir först i augusti när dottern börjar på dagis.

Izunia, jag röstar på den orange vagnen! Matchar din fina lilla tjej och din egen färgstarka person perfekt ju. Och tack för bilderna på mailen!

Nå tjejer, röstade ni i EU-valet? Vi hade förhandsröstat eftersom vi tillbringade helgen på annan ort och firade min mormors födelsedag. Men det var tydligen väldigt lågt valdeltagande, igen.

• Izunia

Oh jag skäms... vi skulle rösta men fick bråttom till vår konsert igår!! Ja ja prioriteringar va..

Fru F jag beställde den svarta idag....Tänkte som med vår, att den är alltid snygg och kanske lättare att sälja efteråt.

• förhoppningsis

Kikar in en vända då jag var så stressad att jag inte kunde somna om efter att mannens klocka väckte oss i morse, han är på väg till Norge nu för att jobba. Helgen var superkul men galet intensiv!

Gemma
    Grattis till huset, såg länken och den funkade fortfarande, ser ut att ligga verkligen jättefint. Tror det blir kanonbra och ett väldigt personligt hus. FÖrstår att ni vill ha lite mer gräsmatta, den gigantiska altanen hade onekligen passat bättre om det hade varit gräsmatta också...

Förtidsröstade i torsdags så att jag skulle vara säker på att hinna, då mitt helgschema var minst sagt fullspäckat.

Nu till jobbet för en kaosdag till...

• Lapinette

Och vi skulle ha röstat men (nu skäms jag) hittade inte röstblanketterna. Letade överallt där vi normalt sparar viktiga papper/räkningar etc men de var borta!

• Mlle M

Oj vet inte riktigt var jag skall borja men det var en helt helt fantastisk dag och ja, inte bara en dag eftersom det kanns som om vi fortfarande firar lite brollop da det alltjamt dimper ner sma gratulationskort och presenter!

Som Ni vet sa spenderade jag dryga veckan innan brollopet i Stockholm och det var verkligen super-mysigt. Fixade naglar, var ute och at med vanner, ja, kandes som lite mini-semester aven om kvallarna blev langa och sena, - inte sa mycket av barhang som praktikaliteter sasom bordsplacering och annat.

Vi borjade helgen med en BBQ i ett fantastiskt forsommar-vader, restaurangen hade verkligen fixat manga olika tillbehor och dukat upp pa verandan dar vi nog var ca 50 personer som redan anlant och paborjat "firandet". En underlig unik kansla nar folk anlande att vi pa nagot satt visste att allt detta var for oss. Kvallen blev inte sa sen utan vi var nog i sang strax efter midnatt. ( Varre var det kvallen dessforinnan da nagra vanner som just anlant fran Frankrike at en sen middag pa Sturehof och vi skulle kika forbi for en efterratt....hmmm...nu blev det mer vin an efterratt men det var otroligt trevligt)

Pa lordagsmorgonen kl 7 kom min vaninna som rest in anda fran Dubai forbi och gjorde en spa-behandling ( ja, hon har ju ett spa dar och ar en fena pa att fa folk att se vackra ut) Hon lyckades kladda olja i mitt har som inte skulle fa tvattas sa jag fick gora en snabb hartvatt och bad taxichaufforen att satta A/C'n pa hogsta blas eftersom jag inte garna ville komma till frisoren med blott har! Frukost hann jag val inte direkt med men min mamma stack in en croissant och en skinkmacka i taxin nar jag akte sa ja, det fick bli sa!

Hos frisoren tillika make-up tjejen borjade det roliga..... min blivande make ringde namligen fortvivlat och sa att han glomt sina frack-byxor hemma! Helt otroligt. Han fick snallt vanta till kl 10 da den snalla hotellpersonalen satte honom i en taxi och skickade honom till herrbutiken Erik Skoglund. Nagon timme senare dok han upp hos oss ( mig och tarnan) iford sina nyinkopta byxor dessutom pa ett stralande humor da den gulliga personalen hade oppnat en flaska champagne at honom eftersom dom nog tyckte det var en smula komiskt med en brudgum utan byxor!!!

Vi begav oss sedan vidare till fotografen och det blev ocksa en smula komiskt eftersom taxi-chaufforen inte kunde vagen utan snirklade varv efter varv runt gamla stan, tillslut fick vi be honom pa skarpen att kora in i nagon grand eftersom vi var ganska sena till var fotografering. Han forstod inte speciellt mycket men jag tror att nar jag iford brudklanning bad att fa ga istallet sa fattade han galoppen och stannade sin taxi!!

Vi sprang till fotografen som direkt tog oss med pa en fantastisk odyssee av platser i gamla stan; vi var pa hustak, vi klattrade i trappor och min blivande man akte ledstang!!!

Vigeln i kyrkan kanns som ett anda stort tocken, och hjalp vad det gick fort...och plotsligt var det over!!!

Vi vandrade med var inhyrda spelman i taten genom gamla stan till Riddarholmskajen och den vantande baten, sa otroligt vackert det var. Pa baten vantade Champagne och wraps och resan var helt underbar. I foren satt spelmannen och sjong svenska visor medan vi gled fram genom ett fantastiskt forsommarvackert Stockholm.

Val framme vid vart mal sa stod personalen pa bryggan och tog emot och vi hade lite snabb fotografering innan det blev dags for fordrink och efterfoljande middag.

Maten var helt underbar & vinerna likasa och alla tal....jattefina!!!

Kvallen blev sen och min man dansade sonder vasten pa sin frack och gjorde nagon slags stage diving sa att han pastar sig fortfarande ha ont i ett kna. Tyvarr var vi val en mindre skala dansanta da manga drog sig tillbaka lite tidigare men jag gissar det ar sadant man far rakna med, men iofs sa tror jag inte nagon gick fore kl 01, vilket kan val vara ok.

Anyway, det var en helt underbar kvall och vi dansade och dansade.

Izunia: Alla blev hel-fralsta over Andis talang och spelande!!! Vilken bra ide att hyra in honom!!

Innan laggdags vilket var vid 3.30 sa kande vi lite MASTE och tog ett bad i den till vart rum tillhorande utomhus jacuzzin. Sa otroligt mysigt att bara sitta dar nar allt blev lugn och stilla och se solen borja ga upp.

Sondagen var ett helt kapitel for sig, ganska slitna men pa stralande humor oppnade vi paket for brinnande livet och sa farval till alla gaster innan vi sjalva begav oss till Arlanda. Val framme kunde konstateras att min man glomt att kopa flygbiljett hem.... hmm.... inte sa manga alternativ an att handla den svin-dyra enkla biljetten med Lufthansa eftersom vi skulle resa vidare pa brollopsresan samma kvall. Jag hade ju en biljett med det hjalpte ju foga....inte sa kul att resa pa brollopsresa sjalv direkt!!

Ja, jag skulle kunna skriva hur langt som helst men ja, det var verkligen helt underbart! Visst min klanning satt inte alls sa bra eftersom min tarna inte alls snorde korsettlivet pa samma satt som min mamma gjort vid alla provningar sa jag har en ganska osedlig urringning men asch, det ar inte sa mycket att gora at sahar i efterhand. Dagen var ju den absolut mest fantastiska dagen i livet och det andar sig ju inte pga lite klad-fel ( Dessutom finns ju photoshop sahar om man vill andra pa lite fakta i efterhand....)

Brollopsresan var ocksa helt fantastisk men det skriver jag om en annan dag!!

• Izunia

Mlle M - vad roligt att höra din historia! Ni verkar ha haft en otroligt fin dag och nästan allt gick ju som planerat! Och det som inte gjorde det..det fixade sig ju! Tur att din man fick nyabyxor iaf! haha.. kul med brudgum i bara underkläder!!

Hur blev det med tiaran som din brasilianska (var det det?) vännina skulle inhandla?

Jag blir jätteglad att ni var så nöjda med musiken. Mannen sa nåt om att du vrickade foten??? Dansade du vilt i valsen!?

Jag väntar med spänning på bilder!!

• Mlle M

Izunia: Tiaran var modell "middle-east - low key" dvs otroligt vacker och uppenbarligen klassificerad "enkel" enligt hennes juvelerarkompis i Dubai men eeeh...jo, den var fin och jag hade den pa mig men jag hade nog inte valt den sjalv!

Jo, min sko fastnade faktiskt i fallen pa klanningen under slutet av valsen och bokstavligen satt fast dar inne sa jag fick kliva ur skon, det gjorde fxxx-ont men det loste sig fort med radiga vaninnor som sag till att jag drack "medicin" i form av snaps!

• Lapinette

Härlig läsning Mlle M. Det lät verkligen som en otroligt lyckad dag förutom några små fadäser men det är ju också dem som man kan skratta åt så här efteråt (typ inga byxor och flygbiljett). Har du börjat vänja dig vid att vara fru? Själv tyckte jag det lät jättekonstigt när min man i början nämnde "min fru" om mig. Who??!!

• Mlle M

Lapinette: Fru kanns fortfarande jattekonstigt att vara!! Av tillfallighet motte vi en fd skolkamrat till min man i en butik i Monaco under var brollopsresa och han introducerade mig som sin fru...oj, vad jag blev forbryllad och kunde knappt komma pa mitt eget fornamn!!!

• Lapinette

Mlle M - jag kommer ihåg hur det var . Vart bodde ni på Rivieran och hur länge var ni där? Vi hade besök därifrån förra helgen och åter igen började jag längta tillbaka.

• Mlle M

Lapinette: Vi bodde pa Cap Ferrat, Royal Riviera www.royal-riviera.com/en/ - ett fantastiskt hotell. Vi var dar i knappa veckan....alldeles for kort! Jag langtar redan tillbaka och jag bodde ju ocksa i grannskapet i ett par ar och inget kan mata sig med ljuset, maten och enkelheten pa nagot satt..... Sedan kan det ju tillaggas att jag for allt i varlden inte saknar fransk byrakrati eller sura otrevliga "ingenting-ar-mojligt" attityder ( men sadana finns ju lite varstans). Men som brollopsresemal nar man sitter vid poolkanten o ater hummer och sorplar rose kan man glomma alla duster man haft med franska telefonbolag eller sura expediter som vagrar lata en betala pa Lafayette for att det ar 30 sekunder efter stangningstid!! Jag langtar tillbaka "en masse" nu efter var resa!!!

• Gemma

Hej vänner, nu har jag avverkat ungefär 70% av skrivarkursen. Vi är många, lite för många, och tempot är intensivt, speciellt med tanke på att jag är vanvettigt gravidtrött mest hela tiden. Har skrivit en del texter men inga direkt omvälvande. Hoppas kunna återvända med ny energi till Limhamn. Att vara ifrån monstret känns inget särskilt faktiskt, jag vet ju att hon har det bra med mannen och täta besök av farmor och farfar; vi för en konversation varje kväll bestående av djurläten, annars tror jag nog inte att hon saknar mig sådär jättemycket heller, fast å andra sidan visar hon inte så mycket känslor, hon är nog typen som blir sjuk av saknad istället (precis som min man), och sjuk blev hon följaktligen redan första dagen.
    Om tio minuter ska vi fortsätta analysera texterna som är resultatet av gårdagens uppgift ("en text med ett särskilt språk"), det är kanske inte direkt överraskande att jag valt att skriva min text på bebisjoller, med inslag av myndighetsspråk (oväntat telefonsamtal) och tjafs mellan makar.
    Inför kvällen (som börjar tidigt, man käkar middag redan klockan fem här!) hoppas jag på uppehåll i det stadiga regnet så att jag äntligen äntligen kan gå en promenad; jag har bara mina inomhusgympaskor med mig och äter på tok för mycket utan att göra nåt åt saken.

Hör av mig när jag kommer hem, ska då även passa på att njuta av Mlle M:s bröllop, yes!

Kram till er alla, G

• Gemma

Mormor och morfar skulle det stå...

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna