• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • E11a

Hej Gemma!
    Krossa inte min idylliska bild om utopian Sverige nu bara
    Där... där alla är blonda, långa, lyckliga och vackra. Naturen är fridfull med vitsippsbackar, gnistrande snö, kobbar och skär. Tåg och flyg går på tid och det är rent, luftigt och man alltid får sitta på tunnelbanan.... eller vänta nu.... blandade jag ihop det med paradiset nu igen...

Bor i London nu, men hittade stora kärleken tillika maken i Hong Kong.

Nu ska jag sova bort den sista gnuttan New York jet-lag.

• FruFräken

Zua, GRATTIS till prinsen!!!! Nu börjar resan

Gemma - vi är också på plats nere i södern nu!!! Chockerande vackert här i Limhamn med de gamla husen och HAVET!!! Men med tanke på vilken omställning det var för oss att bara lämna Mellansverige och flytta hit så kan jag bara ana vilken kulturchock det blev för er att lämna Kina för detta.

Detta blir kort och lite ofokuserat tyvärr - vi har ännu inte internet i lägenheten så jag står in public och skriver med en liten otålig donna i vagnen...!Dags att gå ut i solen och hitta lekpark.

/FruFräken

• Gemma

E11a: När gifte ni er, och var? Och vad gjorde du i Hong Kong? New York-jetlag är inte att leka med, hatar att resa åt det hållet.

Fru Fräken, jag känner mig fortfarande som en turist här så jag har nog inte på allvar drabbats av kulturkrocken än, är bara väldigt omtumlad och lite lätt förvirrad. Körde genom Limhamn idag, det är verkligen supermysigt. Bor ni nära gamla delen, Sibbarp, Djupadal eller... var? Vår lägenhet ligger i den gamla delen hyfsat nära havet, mot stan (Malmö). Fokuserar på monstret som lär sig nya saker i rasande takt, idag greppade hon vattenglaset (mitt) och började dricka i djupa klunkar, sen pekade hon på osten och sa "utt! utt!" så det var ju bara att räcka över den extralagrade cantalen. Men hennes kinesiska uttal blir allt slirigare, det gör mig så sorgsen att höra henne prövande säga fel toner, när det lät så klingande vackert för några dagar sedan. Älskar kinesiska, i synnerhet när den talas av en liten klarröstad femtonmånadersplutt.

Mannen har varit i olika länder varje dag den här veckan men i morgon ska han JOBBA HEMMA, kan ni fatta det? Jag gör det inte. På väg hit ska han kolla på en villa också, och sen ska vi eventuellt shoppa en bil till mig. Sådär i förbifarten liksom. Själv gjorde jag research i tre timmar på en frottémössa till monstret idag.

Känns som om jag allvarligt behöver börja jobba. Men med tanke på att dagisinskolningen tar TVÅ VECKOR (och jag som bara har för vana att langa över mitt monster till vem som nu fått äran att passa henne, vinka "bye bye" och försvinna... och hittills har hon inte klagat, nånsin), så lär det dröja till mitten av maj. Efter det lär jag bli desto mer effektiv.

Kram på er, G

• Mlle M

Hej pa Er alla,

en snabb uppdatering fran ett regnigt Europa,

bröllopsplanerna gar framat, har min mamma pa besök som för tillfället sitter hemma och skriver placeringskort. Oj, vad fina dom blir men det kommer nog att ga at en eller annan timme med bordsplaceringen.

I lördags hämtade jag vara graverade ringar hos Bvlgari, jätteveckra, ha, ha ja i varje fall min! Min fästman har valt en enkel ring i platinum och ja, dom är ju inte sa orginella men jo, den är fin den ocksa!!

Pa tal om smycken och glimmande diamaneter sa kom min blivande svärmor pa middag i Söndags och hade med sig ett fantastiskt diamanthalsband till mig som present, hjälp!! Helt oväntat!!!
    Ett tjockt vitgulds collier med manga och ganska stora baguetteslipade diamanter...waow, känner mig lite som en kunglighet i detta väldigt "mogna och vuxna" smycke som är otroligt vackert. Tror att det kommer att se lite "mycket" ut att bära det vid bröllopet men samtidigt känns det som om jag borde göra det men jag tänker inte ens fundera kring detta luxus-problem!!

Efter den förfärliga dieten har jag faktiskt gatt ner nagra kilo - känns det som även om jag fortfarande inte besökt gymen men istället power-walkat i 40 minuter nästan varje morgon. Mamma har idogt föresprakat väckarklockan pa 6 sa att vi hunnit med en promenad innan jag akt till jobbet.

Eftersom jag är solokvist i helgen, mamma aker hem och fästmannen är i HK sa tänkte jag göra en kraftansträngning med kyrko och fest-program. Tiden kommer ju ga sa hiskeligt fort framöver och jag skall ju pa en lite semestertripp ocksa i början av Maj. Min mamma o jag skall aka till Spanien och lana en väninnas ställe bara för att slappa och ha det mysigt. Självklart har jag ju tänkt mig att fixa en fin solbränna till bröllopet!!!

Gemmma: Sa härligt att Ni kommit nagorlunda pa plats men jag förstar att det känns lite som en kulturkrock! Lite avis är jag dock, jag skulle ocksa gärna bo i Sverige pa behagligt avstand till nära och kära.

• Izunia

Mlle M vilket dilemma! Men vilken present!!! Är det liksom klassiskt snyggt eller alldeles för pråligt halsbandet? Vilken typ av klänning skulle du nu ha? Och vilka andra smycken och slöja?

Gemma och Fräken då får vi väl ta en mamma/monsters-fika i Malmö nån dag när ni kommit i ordning.

• Mlle M

Halloj,

Här pa traden var det stilla....

Jag har egentligen inte haft nagot spännande för mig sedan jag senast skrev, tillverkat kyrkoprogram inför bröllopet samt haller pa med nagot slags festprogram, far se hur det blir!

Är fortfarande solokvist hemma da min fästman för tillfället är i Asien, Gemma: han skall faktiskt till Shanghai imorgon i tva dagar innan han slutligen kommer hem pa fredag!!

Hade "beställt" /önskat mig en tunika fran min favvo-tunika designer, Malini Ramani, en indiskt supercool designer med underbara tunikor men dessvärre var butiken i Hong Kong stängd igar och han hade visst inte tid att ga tillbaka idag.....

Lapinette: Vilken underbar resa! ( jag har kikat pa din reseberättelse fran resetraden...) Jag gjorde en champagne-tripp för manga herrans ar sedan med mitt ex, skulle verkligen gärna aka tillbaka. Kanske skulle försöka planera in en Champagne-resa till hösten? Undrar hur lang tid det kan tänkas ta att köra dit för oss.

Pa tal om köra sa skall jag aka bil till Sverige i Maj och stanna förbi och hälsa pa en väninna i Köpenhamn pa vägen och övernatta hos henne,längtar, skall bli sa roligt!!

Imorse var jag pa gymet, första gangen pa länge, - kändes bra. Nu är det ju inte langt kvar och jag sitter just nu och suktar pa tartorna som nagon kollega ställt in i det stora rum som är mitt kontor tillsammans med en annan tjej, maste halla mig i skinnet för att inte genast pabörja avsmakning. Jo, det skall erkännas, jag smakade lite av cheesecaken.....

• Lapinette

Hello ladies,

Nu är jag åter till ett vårlikt men attans så kallt Stockholm. Vinkade till dig Gemma i lördags natt då vi passerade Limhamn och till dig Izunia i söndags morse när vi passerade Lund.

Har haft en superhärlig semester i ett varmt, soligt och härligt Europa. Stora överraskningen var värmen och den vackra staden Strasbourg. Drickupplevelserna och det otroligt fina hotellet i Champagne och sedan lite uteliv och shopping (inte för mig dock) i Amsterdam. En härlig mix!

Igår när vi kom hem var det bara att fylla vinkylarna och lägga champagnen (de går inte in i vinkylen) i klädkammaren. Hade 40 flaskor med oss hem varav hälften var vin och hälften champagne.

Ska försöka läsa ikapp och säger hej till E11a som har hittat in här!

• Lapinette

Mlle M - ingen dålig gåva du fick. Du har ingen bild/länk där du kan visa oss?

Gemma - låter som ni har installerat er bra i Limhamn. Du får berätta hur villan såg ut, om det var något för er. Tittar ju själv på hus alt. större lägenhet konstant. Maken blir tokig för vi bor ju så bra just nu och har egentliga inga planer på att flytta ... men jag kan inte låta bli.

Izunia - hur har det gått med ditt jobb?

• FruFräken

Lapinette - 40 flaskor!! Inte dåligt. Vad härligt med en Frankrike-tripp såhär på vårkanten/försommaren. Och... Hemnet är beroendeframkallande, även om man egentligen inte är på jakt efter nytt boende. Jag är särskilt svag för att kolla planlösningar, tycker det är fascinerande att se vad olika kvadratmetrar kan användas till.

Vi är installerade i Malmö nu och jag tar dottern med mig på långa promenader i vagnen för att lära mig att hitta i omgivningarna. Det är mannens jobb som har föranlett flytten ner hit, och så är mannen skåning från början även om det var en herrans massa år sedan han bodde här senast. För mig känns det väldigt exotiskt och ja, en smula som att vara på semester. Det blir nog vardag här också så småningom, när chocken över att vara på plats har lagt sig.

Önskar er en solig och skön tisdag!
    /FruFräken

• Lapinette

FruFräken - har du också hittat jobb i Malmö eller har du ett så pass flexibelt arbete att det inte spelar någon roll vart du befinner dig?

Insåg att den största fördelen med att bo i Skåne är att man slipper dessa tråkiga 5 timmar på E4an upp till Stockholm när man har varit ute i Europa med bil.

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna