• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Gemma

Tycker att kryssning känns vulgohärligt och skulle gärna vilja men mannen menar bara "vulgo"; hans idealsemestrar lutar mer åt "sova på halm-madrass i bortre Peru". Är ni kompatibla med era män, semestermässigt? Jag kan säga att jag har bättrat mig mycket sen vi blev ihop, då flög jag inte alls i flera år för jag var så jäkla flygrädd. Plus rädd för det mesta som handlade om att utsätta sig för spontanitet.

• FruFräken

Kikar in och säger hej och god natt.

Gemma - vilken eftermiddag! Själv träffade jag BVC-tant på hembesök (bra!) och fick veta att barn talar minsann tvåordsmeningar först när de är närmare två och ett halvt (!). Tala om det för monstret, du!

Izunia, det låter så schysst med kryssning! Jag när en liten dröm om att åka Hurtigruten, tänk vad härligt med pampig kryssning, fjordar och natur och bara VARA. Men nej, mannen blåvägrar tills vi är pensionärer. Fast vi är ändå ganska semesterkompatibla. Han är snäppet mer bekväm av sig, dock. Medan jag kan se en tågresa med lokala färdmedel på 12 timmar genom, säg, Vietnam, som en del av resan och en spännande upplevelse i sig så vill han hellre sätta sig på ett plan och vara framme så snart som möjligt och börja njuta. Han är business class, jag är lokalbuss

Gonatt tjejer!

• Gemma

Fru fräken: Gick det bra med BVC-tanten? Inga miserabla förhållanden på grund av brödsmulor i sängen eller liknande? I så fall kanske man vågar ringa dem. Plus tandläkaren. Har förstått att de ska gå till en sån också, eller..? Tack för tvåords-updaten, jag tycker det är urkul att hon har knäckt koden, speciellt när hon säger saker som "titta woow!" och "niuniu woow!" (niuniu=kossa på kinesiska).

• Izunia

Nej vi är inte semesterkompatibla...vi har ju blivit mer synkade men jag är definitivt mer bekväm och vill helst bo på fint hotell, nära stranden, nära stan nära allt. Min man hade kunnat båtluffa i Grekland men jag MÅSTE veta att allt är bokat innan jag åker. Orkar inte fixa saker på plats.
    Min man ville ju inte heller åka på kryssningen men jag lyckades övertala - och han gillade det. Så klart.

• Lapinette

Gemma - som vanligt underbar morgonläsning när man kommer till jobbet. Skönt att bärgningsmannen kunde fixa bilen åt dig.

Kryssning har inte heller känts som min melodi men har ändrat lite uppfattning efter min mamma samt väninna med 3 barn varit ute på dessa äventyr ett flertal gånger. Man kommer till nya städer och får se nya saker vilket är något jag och maken gillar när vi är ute och reser. Har sällan semester där vi är på samma plats hela tiden utan det blir oftast bilsemestrar för vår del. Då hinner vi inte tröttna. Vi är faktiskt överens gällande stilen på semester men det är för det mesta jag som planerar den .

Är just nu lite orolig för vår Kaliforniensemester i sommar. Vi får se åt vilket håll det barkar med svininfluensan men Kalifornien ligger klart i farozonen.

• Gemma

Puh, alla flygfraktsakerna på plats i skåpen. Speedat monster på plats i resesängen. Cappuccino på plats i handen.

• E11a

Ville inte alls vara på jobbet idag. Hade en sån där dag när man inte alls är inspirerad. Försökte övertala kollegan, som sitter två desks bort och kom hem från en härlig semester i Mexico igår, att säga att han kände sig snorig och dålig så kanske vi som sitter närmast också skulle få hem-karantän som en säkerhetåtgärd. Men han bara satt där, vägrade och såg brunbränd och semester-pigg ut. Osolidariskt!

Pratade just med maken som är på en Asia/Pasific-turne och knappt vet var han är. Han ringde från en taxi på väg från flygplats till hotell. Han sa att han såg Petrona Towers genom taxifönstret så vi bestämde att han med största sannolikhet då är i KL ikväll.

Vi är rätt semesterkompatibla. Men jag har insett att presentation är allt! Det måste låta lite hardcore eller i alla fall aktivt. Har en vännia som har ett favorit-spa i Luxembourg som hon ofta åker till. Jag föreslog att vi skule åka dit en helg. Han såg inte imponerad ut av ett spa-förslag. Men sen förklarade jag att det fanns klättervägg, utmärkt restaurant och vacker vandring. "Spa" funkar inte men en helg med "träna lite, basta, vandra, slappa och äta god mat i vacker miljö" fungerar utmärkt.

• Gemma

Jaaa, trådlöst internet! Jaaa, telefon! Jaaa, nya shorts från H&M (monstret gick vilse i provrummen och stängde dörren inifrån, sen höll hon ett stadigt tag i min hand under resten av shoppingsejouren på två timmar). Solen skiner och allt börjar falla på plats. Men det känns ändå som en fantasi, alltihop. Såhär rent, blått och grönt, kan det väl ändå inte vara i verkligheten?

• Lapinette

Gemma - det låter som ni har det bra och det glädjer mig!

• Gemma

Jaaaa! Monstret har fått plats på samma Montessoriförskola som Fru Fräkens dotter! Nu måste jag vara hemma en extra månad men det får gå. Jaaa! Inget vildmarksäventyr!

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna