• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Gemma

Fast nu tycker jag att mannen borde komma hem. Från Norge + Tjeckien. Han gör ju inget annat än reser, lite surt att flytta till en ny kontinent och sen inte kunna prata om äventyret.

Kollade på en konstig villa idag och fick ångest. Får över huvud taget ångest så fort detta med att köpa hus kommer på tapeten för vi vet inget om hus och jag hatar att dammsuga. För att inte tala om att rensa ogräs. Livet är för kort för att köpa en bit natur och sen förklara krig mot den.

Gillar i alla fall lekplatskulturen i Limhamn, Monstret och jag har blivit stammisar på den som Fru Fräken visade oss och hejar obehindrat på mammor och pappor (mest pappor) där. Känns betydligt hjärtligare än jag hade förväntat mig, hela Sverigeprylen. Vi ska nog kunna trivas här. Bäst av allt: Finns en pedikyrsalong på min gata! Måste prova.

E11A: Ursäkta mitt skamligt korta minne, men du befinner dig i USA va? Och min makes jobbresor står sig slätt jämför med din. KL låter det onekligen som, trist att bara få se tornen från fönstret.

Lapinette: Vi har det bra tack men det är mycket med det praktiska. Typ, var bäst förvara makens strumpor och monstrets ytterplagg (av vilka hon inte kommer att behöva mer än en bråkdel eftersom det ju inte blev nåt vildmarksäventyr för henne). Hur programmera nya telefonen, vilken sladd ska pluggas in i vilket hål. Och däremellan avstyra att monstret stryper sig själv i persiennsnörena (hon har ertappats TVÅ gånger idag med en självförvållad strypsnara runt halsen, den lilla knäppgöken!)

• Gemma

Lapinette, svininfluensa? Fasicken vad lost man är utan SVT. Får bara in TV3 på den konstiga TV:n som följde med vår möblerade lägenhet vilket innebär gamla avsnitt av Top Model istället för nyheterna på morgnarna.

• E11a

Gemma: London är det. Ett Anglosaxiskt land i alla fall. Jag vet inte det jag om jobbresor. Det är nätter borta som räknas tycker jag. Min man brukar lyckas ganska bra med att bunta ihop långresor till en "turne" ett par gånger om året istället för flera kortare så totalt blir det inte så mycket. Vi tycker båda att det funkar bättre. Låter som ni finner er tillrätta i Sverige. Härligt! Det var smart (eller tur ) att resa hem till sommaren. Kan man styra över tidpunkten tänker jag inte flytta till Sverige i början av November i alla fall. Det är nog att ställa orimligt höga krav på sin anpassningsförmåga. Skönt att det inte blir någon hard-core vildmarksskola för Monstret.

Lapinette: Hoppas verkligen att det inte blir problem med er resa! Sitter och tittar på WHOs presskonferens. Dom har höjt varningen till 5 av 6 nu och uppmanas alla länder att omedelbart aktivera sina pandemiplaner. Världsbanken och andra organisationer ska göra resurser tillgängliga. Känns lite overkligt. Ingen som har smittats utanför Mexico har ju blivit allvarligt sjuk. Typiskt ett ämne som INTE hör hemma i livsnjutartråden så jag loggar genast ut!

• Lapinette

E11a - jag följer virusets framfart noggrannt och som du redan vet är det även hos försiktighetsåtgärder vidtagna gällande vår planerade Kalifornienresa i juli. De andra tjejerna, på restråden som ska till USA, verkar betydligt lugnare än mig men jag vill verkligen inte åka dit om man måste gå omkring och vara orolig och inte bör vistas i stora folkmängder. Då missar man halva poängen med resan till USA och kan lika gärna åka till nord Norge och vandra i bergen. Men som sagt, vi får se de närmaste veckorna hur illa det verkar.

Gemma - varför ska ni bo i hus? Det verkar som om du trivs bättre i lägenhet.

Ikväll är det Valborg. En högtid som jag helst firar ute på landet med vårsånger på kyrktrappen och fyrverkerier och majbrasa framför slottet. För 7 år sedan ringde min make mig för första gången och bjöd ut mig. Jag tyckte han var tossig som ville gå ut och äta på Valborg och sa att jag skulle ringa tillbaka när jag var i stan. Självfallet trodde han att det enbart var en ursäkt för att slippa träffa honom MEN jag ringde! Jäkligt nervös och efter att ha pratat med min väninna som stöttade. Jag är glad att jag ringde .

I år ska vi frångå traditionen (med körsång och brasa på landet) och fira Valborg hemma hos min bror som bjudit över oss. Ska bli trevligt! Vad ska ni göra ikväll?

• FruFräken

Lapinette - vad härligt med ett romantiskt minne förknippat med valborg. Annars brukar det mest vara minnen (eller snarare minnesluckor!)förknippade med den här dagen, tror jag. Vi firar inte med något särskilt idag - mannen jobbar i Danmark nu och där jobbar men även på 1 maj! Så det blir mer som en vanlig kväll. Fast kanske en kvällspromenad till någon lämplig brasa. Tycker dock att det känns lite läskigt, det är ju så himla torrt ute så det känns inte helt lämpligt med utomhuseldar...

• FruFräken

E11a - håller med, det är nätter borta som räknas, och som är riktigt jobbigt när det gäller jobbresor. Usch, inte minst sedan vi fick barn så ogillar jag dem starkt. Det var för övrigt en väldigt starkt bidragande orsak till att vi flyttade ner till södra Sverige, att mannen fick nytt jobb här nere med betydligt färre jobbresor. Det är jätteskönt att han kommer hem på kvällarna nu, varje kväll.

• Gemma

Här har vi inte luktat på brasor, men väl på bokskogar (plus svett, vi hamnade rätt i det stora årliga "Bokskogsloppet", vilket inte bekom oss ett dugg eftersom vi ju är vana vid att tillbringa våra lördagmorgnar i överpackade tunnelbanevagnar och parker som bågnar av heliumballonger, reklamskyltar, rockmusik och mormor-morfar-farmor-farfar-mamma-pappa-övergött endabarn) och SVENSKA jordgubbar, och nyrökt sik och jord som luckrats upp av de första regndropparna på nästan fyra veckor.
    Vi har vandrat från lekplats till lekplats, goon-gat i standardiserade bebisgungor och hänförts av knarkiga, amöbaformade skapelser i betong, glasfiber och konstgräs. Vi har dammsugit, tre gånger. Tvättat säkert sju maskiner och hängt upp små, randiga bebisstrumpor på klädstreck på den ena balkongen. Hälsat på i två hus som vi inte vill ha (det ena för stort, det andra för litet). Speglat oss i min nyvaxade Gemobil. Tränat på Friskis och Svettis' coola lokaler, i en gammal tegelfabrik. Hängt med mormor och morfar. Varit i "stan" (Malmö). Ätit mer nyrökt fisk. Storhandlat nästan varje dag (det går ju åt mycket mat när det är lov). Ignorerat samtliga vänner här och i Shanghai, och där på BT-tråden för man blir ju så uppluckrad i huvudet av att ha det så löjligt BRA. Det känns lite som att ha tillbringat de senaste fem åren i en slänggunga, och sen flugit i en vid båge genom luften och landat i en pösig bingolottosoffa. Med integrerade hållare för ölburkarna (eller, i vårt fall, många glas riesling och champagne).

Med mera.

Och ändå har vi nästan inte gjort nånting alls.

Ni då, hur har era helger varit? Kram, G

• Lapinette

Vad lugnt det varit här inne. Hur mås det?

Gemma, du frågade om helgen. Den gick i vårstädningens tecken. Jag tvättade fönster, planterade balkongblommor, städade och besökte både Bauhaus och Hornbach för att köpa golv till balkongen. Nu är det skinande blankt och balkongen behöver bara få sitt bord + stolar utsatta så är det dags för frukostar där igen.

Valborg firade vi hos min bror ute på "ön". Det blev lite goda tilltugg och ett italienskt vin som förrätt. Satt ute på deras stora altan men när det var dags för grillat lamm gick vi in för det var inte värst varmt. Tog en promenad ned till majbrasan och tittade på en stackars sork som fick sitt hem uppeldat. Han/hon var så stressad och sprang fram och tillbaka mellan barnen som jagade den. Stackars liten! Annars var kvällens upplevelse när vi skulle åka kommunalt hem tillsammans med alla fulla 18-åringar som skulle vidare in mot stan. Kände mig verkligen som en pensionär som satt längst fram i bussen och höll krampaktigt i handväska och make.

Lördagen tog vi ledigt från allt skrubbande och fejande och drog ut till landet. Satt i varsin solstol och lyssnade på fåglarna, badade i badtunnan och inväntade min mamma + sambo som varit en vända in till Stockholm. Grillade och satt ute på terrassen på kvällen. Superhärligt! Får sån frid i själen när jag kommer ut dit.

Nu är det vanlig arbetsvecka igen och det firade jag och maken genom att äta japanskt och dricka lite Pinot Grigio igår kväll. Skulle ha pumpat och ätit middag med väninna men det blev i vanlig ordning inställt. Vissa väninnor (med små barn) är helt omöjliga att träffa. Det händer alltid något som gör att hon måste ställa in. Jag vet att hon vill ses men vi får aldrig till det.

• FruFräken

Lapinette - kan se dig framför mig där på bussen med ett fast tag om maken och värdesakerna Vår valborgshelg blev lugn och mysig, dock med en tur in till Malmö på lördagen. Maken är nu nyekiperad och fin på jobbet i ny snygg kostym.

Här nere i sydsverige är det snudd på full storm idag! Fast värmen ska komma tillbaka till helgen, längtar.

Och så äntligen något som hör till ämnet: bröllop!! Jaaa, bröllop igen!! Denna gången är det goda glada vänner som slår till i juni och det är kavajbröllop =man behöver inte vädra balklänningen utan kan ha någon snygg blåsa. Vad tror ni tjejer, känns en rosa knälång och lite fladdrig variant OK i vår? Den har varit finfin på ett par bröllop tidigare, men känns ibland lite för "flickig" om ni förstår vad jag menar. Rosa är svårt, men i juni har man ju hunnit få lite färg.... Eller så är det kanske dags för något nytt snyggt. Hur är det, har ni sett någon fin klänning som hojtar "Junibröllop! Passar till brunett!" Och kanske även "Ser mycket mer exklusiv ut än vad prislappen säger!" för man blir inte rik på mammapengar

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna