• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Gemma

Jag skulle vilja resa till Korsika, Bretagne, Dubrovnik, Sankt Petersburg, Grekland, västra Ungern och nästan hela USA. Och Sydamerika, Kenya och Nya Zeeland. Så vi har lite kvar på vår önskelista. Tråkigt vore det väl annars.

• Mlle M

E11a: Vilken underbar bröllopsresa Ni verkar ha haft. Jag maste kika pa hemsidan till lodgen. Jag är ocksa sugen pa att aka pa safari! Men i sadant fall far det bli senare till hösten eftersom vi inte har tid nu direkt efter bröllopet.

Jag kommer ocksa vara i Sverige en vecka innan bröllopet sa jag räknar ju det ocksa som lite "resa" men befarar att det kommer att bli enhel del praktikaliteter att fixa med sista veckan.

Fröken fräken: Jag haller med, det känns lite som risk för "julgran" med alla accesoarer och kanske ocksa slöja, hmm...blir mer och mer sugen pa att bara ha pärlor men vi far väl se när jag börjar prova allt tillsammans.

Aah, det är sa mycket att se fram emot just nu sa jag blir alldeles snurrig; först en vecka i Sverige nästa vecka da vi skall fixa den där attans hindersprövningen och träffa vänner och familj, sedan en tripp till Spanien och därefter tillbaka till Sverige med bil via Danmark da jag skall hälsa pa vänner och hör och häpna ga till frisören! Sedan är det ju bara en vecka kvar till bröllopet!!! Oj, vad kul allt skall bli.

Börjar nu ledsna pa att vara solokvist hemma efter snart tva veckor men som tur är kommer fästmannen hem imorgon bitti, fast det skall tillstyrkas att jag varit oerhört effektiv denna vecka i hans franvaro, stigit upp kl 6 varje morgon och gatt till gymet. Ikväll skall jag pa after-work sa imorgon blir det inte nagot gymbesök samt att jag tänkte fixa lite frukost till oss eftersom min sambo kommer att komma hem med taxi fran flygplatsen och antagligen äta frukost o ta en dusch innan han aker till kontoret. Han skrev just en text att han skulle o äta tidig middag i Shanghai i nagon ny väldans hög skyskrapa world financiall center, känner Du till den Gemma??

Oj, vilket ego- inlägg, jag skall , jag tänker, jag vill.....

• Mlle M

E11a: Jag har nu kikat pa länken och säger : WAOW!!! Ser fantastiskt ut, dit skulle jag mer än gärna aka. Vilken tid pa aret var Ni där???

En av vara gäster som kommer pa bröllopet har tydligen nagon safari-anläggning, eller var det jakt? i Zambia och vi har en staende inbjudan men detta i Tanzania som du skickade E11 ser ju alldeles underbart ut!!!

• Gemma

Mlle M, din man ska åka upp i den sprillans nya "kapsylöppnaren"; tror att det är världens tredje högsta byggnad eller nåt sånt. Vi nobbade den två timmar långa kön till utsiktsplatsen för några månader sedan, när det var helt nyöppnat.

Idag har jag promenerat till Hembygdsparken, ungefär tre kilometer. Lekt två timmar med monstret (nåja, tittat på monstret när hon lekte medan jag pladdrade med två trevliga lokala mammor som hade söner i samma ålder), promenerat hem igen. Uppvaktat samtliga privatförskolor i vårt nya område, igen. Samt cyklat en halv mil till ett gym, tränat en timme och cyklat hem igen.

Nu är jag hungrig och trött.

• Mlle M

Oj, nu at jag har och hanger igen.

Nu ar planen i alla fall att vi skall aka pa 4 dagars brollopsresa direkt efter brollopet. Hmmm...hjalp jag hade ju inte raknat helt med det och nu kanns det lite brattom att fixa nagot. Usch vad jag later oengagerad men det blev lite trassligt eftersom vi forst inte skulle kunna aka pa nagon resa da min fastmans pappa tankte ha 70 arskalas samma vecka men nu har han tydligen andrat sig och istallet verkar det som om vart midsommarfirande i Sverige ar i fara....TYPISKT!! Det enda som vi har planerat sedan lange pa agendan efter brollopet!! Till raga pa allt avhandlade vi detta over 5 minuters mobilsamtal nar fastmannen satt i loungen i Shanghai och dom andra borjade plocka ihop sina saker och var beredda att ga. Hmm...jag blev inte sa nojd over den "hotbild" som narmade sig vart midsommarfirande och var inte alls en charmig och gullig fastmo som sig bor da det ar dryga manaden kvar till brollopet. Vissa saker skall man bara inte ta pa telefonen, speciellt inte nar den ena parten ar stressad och trott!!

E11a: din safari ar ju lockande men det far kanske bli pa den "riktiga" brollopsresan.

Nej, nu skall jag se om det finns nagra biljetter till Nice dagen efter vart brollop alternativt nagon flygplats sa man ar nara Portofino? Pisa? Genua? eller ar det narmast med Rom tro? Jag far konsultera via Michelin.

• förhoppningsis

Gemma
    Välkommen hem till Sverige! Kul att läsa om ditt nya liv här hemma (nästan) hos oss.

Mlle M
    Wow vilket halsband!

FÖrsöker komma på allt ni skrivit men det var flera sidor så det flyter ihop lite...

Bröllopsresa ja... 2 veckor innan bröllopet smet jag och besökte en väninna i skåne ett par dagar. Mannen jobbade så det passade perfekt för att stilla mina nerver och tänka på annat ett tag. Onsdagen efter bröllopet, gifte oss en lördag, åkte vi till Kenya för safar, åkte runt mellan 3 olika parker varav den största var Masai Mara. Jag som verkligen avskyr alla former av charter stortrivdes. Plötsligt var det väldigt skönt med någon annan som fattade alla beslut och talade om för mig var jag skulle vara vilken tid och vad jag kunde äta mm. Efter safarin åkte vi vidare till Zanzibar för sol, bad och riktig avkoppling.

I övrigt är det lite upp och ner nu. Inträffade en incident härromdagen så nu har jag och kollegan suttit i möten med säkerhetsavdelningen, polisen och jobbar på att få skyddade personuppgifter. Allt detta, och speciellt i kombinationen att jag inte går utanför dörren själv längre är väldigt påfrestande. Tackade nej till personskydd, dvs typ livvakt.
    Tar bilen till jobbet och är mycket tacksam för att den är parkerad i ståltrådsbur så ingen kan fixa med den....

I övrigt var vi på konferens med jobbet förra veckan, vi var i Österrike och Schweiz och hade det väldigt trevligt! Alla vi träffade och besökte bjöd på stora fat med ekologiska närproducerade ostar och charkuterier, till detta serverades ekologiska viner från gårdar i närheten... detta i kombination med långa luncher i solen och väldigt långa middagar, båda med vin. Sen blev det en hel del vin innan och efter maten med, vågar inte ställa mig på vågen riktigt nu.

Ska försöka sova lite inatt
    sov gott på er alla

• Lapinette

förhoppning - låter oerhört läskigt med hotbilden. Kan inte tänka mig hur det skulle kännas att behöva vara orolig hela tiden.

Här har du en till som inte vill ställa sig på vågen efter vår resa nere i Frankrike. Har inte gått ned till min idealvikt sen min utomkveds/nyårstripp så jag får nog ta i med hårdhandskarna om jag vill komma i bikiniform. Det är bara ett par kilo vi pratar om men jag känner mig "obekväm" med dem och speciellt då jag legat på idealvikt under hela hösten utan några helst problem.

Mlle M - närmast flygplats är Genova om ni ska till Portofino. Det tar ca 45 minuter beroende på trafik) att köra dit.

Vi gjorde som så många andra här. Tog en kortare semester (en vecka till Sorrento) efter bröllopet och sparade långresan till senare.

• Mlle M

Förhoppningsis: Fy vad läskigt!!! Usch, jag lider med Dig; vad obehagligt, hoppas det är av övergaende karaktär.

Lapinette: Tack för informationen om flygplats, Portofino verkar fint jag kollade lite snabbt pa hotell igar, huh..vad dyrt, fanns nagot hotell som heter Splendid som tillhörde Orient Express märket, sag fantastiskt ut men det finns gränser.... Därutöver hittade jag mest mindre hotell i staden utan pool, hmmm.... Jag har mailat en italiensk vän som kommer fran den kusten fast längre söderut som bor i Monaco, kanske kan jag fa nagot tips om Portofino hotell, ( Har kikat här pa BT men hittade inte sa mycket) annars aterkommer jag till Dig Lapinette och hör mig för lite mer om Cinque Terre.

Eftersom fästmannen kom hem i morse hann jag snabbt presentera ideen om en safari a la E11a s fantastiska lodge. Hmmm....han var inte sa pigg pa ideen att betala dyra pengar för en lodge när han har en vän som faktiskt driver en safari lodge om än kanske inte fullt sa luxuös som erbjuder oss att bo gratis. Han har en poäng, vi far helt sonika planera in en resa och hälsa pa vännen. Ha, ha bröllopsresa till fästmannens gamla MBA kamrat som verkar vara av det mer grabbiga slaget i vildaste Afrika, det kan ju vara nagot

Nej, nu maste jag jobba lite ocksa men med 4 veckor kvar sa känner jag att det börjar bli svart att fokusera pa nagot annat. Kom just pa att jag gärna skulle vilja göra en tandblekning ocksa, har tyvärr inte nagon tandläkare ännu här sa jag bad min mamma försöka hitta en tandläkare i hemstaden som kunde göra en undersökning och blekning i samband med min nästa Sverige-vistelse! Det verkar inte vara det lättaste da det maste vara bade undersökningar och en det ena och än det andra. Oj, vad jag känner mig sista minuten med allt.....blir alldeles svettig när jag läser om allas goda planering här pa BT!!

Pa tal om svettig fick jag en Narcisso Rodgriguez nya parfym i present fran HK, skall testa den, är helt sald pa den gamla, kanske det kan bli min bröllopsparfym.

När jag ända talar om presenter har jag ocksa fatt ett kinesiskt oerhört stort guldsmycke. Gemma, känner Du till ett traditionellt guldsmycke kvinnor i Kina bär vid böllopet? Sadär lagom praligt med figurer och tre delar hmmmm.... Detta är en gava fran en av fästmannens kinesiska business-partners och jag gissar att det blir till att ha pa halsbandet en stund i alla fall!! Hjälp, nu far det inte bli fler olika halsband som skall bäras under bröllopet! Men det var ju otroligt gulligt och omtänksamt!!!

• Lapinette

Mlle M - det är svindyrt i Portofino men väldigt vackert. Har bara varit där (2 ggr) över dagen och jag minns att enbart parkera bilen där var ett rån.

• Izunia

Förhoppningsvis vad läskigt.. Kan inte tänka mig annat än att det måste kännas fruktansvärt... Är jobbet värt det?

Mlle M jag gillar verkligen halsbandet! Riktigt pampigt och pråligt på snyggt sätt. Men godkänn tiaran innan vänninan köper den! Det kan bli julgransvarning om den är stor. Men är det en väldigt enkel en kan det blir snyggt. Funderat på hårspänne annars?
    Just frisör du har! hahah snällt. Har du funderingar (bild) på nån frisyr?

Vi åkte också på flera bröllopsresor. Vi gifte oss i augusti och strax efter bröllopet åkte vi till Prag med mannens föräladrar och min pappa. I september åkte i några dagar till Paris för att vi aldrig hade varit där någon av oss. Riktiga bröllopsresan gick i december till Fort Lauderdale/Miami en vecka och sedan 1 veckas kryssning i östra karibien. Verkligen att rekommendera! Jag ville verkligen slappa och njuta och det det var fantastiskt. Mannen var grymt skeptiskt till resan då han inte ville sitta fast på ett skepp med pensionärer Men så var det inte alls och han vill åka igen!

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna