• Gemma

Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna

...och de ihärdigaste livsnjutarna brukar visst också samlas här. I vått och torrt. Idag har jag. Börjat dagen med extrafluffig cappuccino i den ena handen och en skär nappflaska i den andra (samt ett monster inklämt under ena armen). Fortsatt den till tonerna av Hugh Grant's Pop! Goes your heart. Skrivit en krönika om varför GI-mat inte alltid är det bästa, och landat i samma slutsats som jag alltid gör (för just den här kunden): Att man bör komplettera med kosttillskottet XXX. Shoppat två Jacadi-kappor till monstret à 200 kronor och ett otroligt pilligt träpussel med hela kinas geografi till syskonbarnen; det borde få dem att hålla sig lugna och fina hela påskhelgen. Käkat lunch med monstret. Lagt monstret. Skapat en ny tråd. Och klockan är inte ens två! Skäms på mig, nu blir det soffan och "Californication" resten av eftermiddagen (plus en och annan kaffe och lekdejt med kinesiska väninnan). Monstret har slutligen hittat min handväskkollektion och klarar sig på egen hand. Jag måste säga att jag är rätt impad, hon tog min minsta broderade Versace-eveningbag och trädde raskt på sig den, helt korrekt, sen marscherade hon kokett omkring i en kvart med handen vinklad i en Birkin-pose så perfekt att jag aldrig själv skulle lyckas få till den. Jag säger det... de är ruskigt formbara de små liven. I alla avseenden.

Kram på er, G

• Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna
  • Lapinette

Zua .... hoppas det händer snart och lycka till!!!

• Izunia

Zua det kommer snart och det kommer att gå hur bra helst! Koncentrera dig på jobbet och framför allt slutresultatet!

När var BF?
    Jag tror på pojke!

• Izunia

Dagen började segt och jag var tvungen att börja städa. Lättare sagt än gjort, då de flesta saker inte bara kan packas ihop utan ska användas innan vi åker hem. Vi bestämde oss idag att vi ska åka hem imorgon trots allt. Vi gör en längre hemresa men vi kommer att vara hemma tidigare än planerat ändå. Det blir en liten road trip och jag tror absolut att det blir bekvämare för miss J.
    Mina händer är supertorra då jag har skrubbat hela köket inklusive en spis som min man försummat efter matlagning...Tog precis upp tvätten och hängde på tork och har imorgon en maskin sängkläder att tvätta. När alla våra saker är ihoppackade så ska det bara dammsugas och våttorkas. Sen bor vi inte här längre. Jätteskönt att komma hem, men gud så sorgligt att åka härifrån.

Redan dag ett hemma är fullspäckad med aktiviteter. Fika, shopping, 1000 ärenden.. jag är redan trött. Nya bromsklossar, hämta upp en hoppstol som jag köpt och framför allt ny bilbarnstol. Miss J är så stor nu att jag knappt kan spänna fast henne i babyskyddet med overallen på.
    Vi har så många barnsaker som miss J inte längre använder. Jag vill inte sälja dem än då jag inte vet om det blir fler barn för oss. Mannen vill sälja allt vi inte använder då han är supernöjd men den lilla prinsessa vi har! =) Det är jag också. Men vem vet. Fast då påpekade mannen ganska smart (vilket jag aldrig annars skulle säga om hans idéer) att vi kan köpa nytt! Och visst vill man ha nytt om man får en ny bebis!!
    Så det blir nog att vi säljer babyskyddet och gymmet och allt annat vi har.

Ikväll kom mannens vän på besök och vi gick till favoritrestaurangen och åt. Det blev en klassisk medium-rare serloin stek och ett glas cabernet shiraz för mig. Samma som alltid med andra ord. Servitörerna kom givetvis springande för att hälsa på miss J då hon är jättepopis där. Vi är ju lite småstamisar. När vi skulle gå kom den unge servitören för att säga adjö till sin favorittjej! =) Det blir man ju så glad av. Jag har märkt framförallt under tiden här i Österrike, så glad man blir när alla ens vänner älskar ens dotter. Inte bara ler åt henne då och då, utan verkligen vill plocka upp henne, leka, prata och skratta. Själv har jag ju aldrig varit en barnmänniska och har väl aldrig riktigt lagt tillräckligt med tid på mina vänners barn. Man har ju fått en helt annan uppfattning nu när man själv har fått barn. Men jag tror aldrig man blir mot andra barn som sitt eget. Vissa människor älskar alla barn. Jag gör det inte. Men jag älskar snälla barn!

Nä nu får jag koncentrera mig på programmet om amerikas uppfinnare... får se vad nån idiot har hittat på!

• Gemma

Hej vänner, ingen rast och ingen ro här. Inte för fåglarna som sjunger för full hals nu när våren äntligen har slagit sig ner för gott, inte för oss som förbereder för flyttgubbarna och TRE olika leveranser av våra saker hem. En med båt (två månader), en med flyg (två veckor, här går de flesta kläderna och monstrets leksaker + mina handväskor), en med oss. Typ melaminspäckat påskgodis till de inte ont anande småkusinerna.

Monstret är på väg att repa sig från sin åttonde förkylning, jag sorterar och fixar och handlar och avyttrar så att det stänker träflis i luften. medan jag kollar på limhamnsvillor. Undret har för övrigt skett: Vi har fått en dagisplats från den 1 maj! Utan att ens vara skrivna i byn! don't ask me how... Så nu ska vi "bara" ordna en bostad. Vår budget ligger på 2200 euro i månaden så det blir inga större problem. Försöker välja bort de största och vräkigaste objekten, snacka om lyxproblem... Tanken är dock att vi ska köpa eget rätt snart och inte parasitera på det alltid lika generösa företaget. Likaså ska vi INTE utnyttja de gratis språklektionerna... eller privatskola för monstret i Danmark... eller privatsjukvård i samma land... eller privat någonting alls för den delen. Normaltillvaro är ju vad vi åker till, inte ännu mer tid i den sköna men något konstiga expatbubblan.

Nåja, lyxigt hur som helst att vallas och vyssjas som en bebis genom livet. Har ni tänkt på det, att storchefer och liknande verkligen behandlas som just bebisar i många avseenden? Vi får alltid vara i loungen när vi reser (pga mannens platinakort) och där måste gubbarna alltid eskorteras personligen till gaten, annars kommer de helt enkelt bort. Som om hjärnan vittrar sönder av det goda livet.

Själva tänker vi eventuellt unna oss städerska en gång varannan vecka, nu när vi slipper punga ut med 6-7000 för barnflicka varje månad.

Nu ska jag snart väcka monstret och gå en promenad i parken. Ikväll blir det norsk lax till middag, plus sortering av badrumssaker.

Kram, G

• Gemma

Izunia: Monstret får med milt våld och vaselin fortfarande plats i babyskyddet, trots sina 11 kilo och dryga 80cm. Men jag är kanske bara snål. vi säljer inget för jag räknar kallt med att kunna bli med monster en gång till. Fast jag håller med din man på ett sätt... why fix something that isn't broken? Jo förresten, jag har svaret. Behöver bara gå ut i parken och drabbas av armeer av sjukt odrägliga (och stressade) endabarn.

Zua: Jag hatade de där övertidendagarna, låg typ bara och grät och svor. Lider med dig. Tips: Om du vill bli "naturligt" igångsatt, be för guds skull om en hinnsvepning! Jag fick två stycken, och vips så damp monstret ner och värkarna satte igång, inom ett och ett halvt dygn. Så jag slapp allt kemiskt jox. Ta hål på vattenhinnorna var också jättebra för att speeda upp själva värkarbetet och gjorde inte ont alls, kändes till och med lite mysigt.

Lycka till!!!

• FruFräken

Gemma - grattis till dagisplats!!!! Wow, vad skönt att det är löst. Jag håller tummarna för att vi får en bra plats till dottern i augusti som vi har önskat. När går ert flyttlass av er själva? För egen del blir det om bara en ynklig liten vecka, så då antar jag att man blir internetlös några dagar i samband med att allt ska komma på plats.

Ikväll: våfflor!!! Jag är barnsligt förtjust och maken likaså Dottern får smaka och lär också bli förtjust. Fast hon gillar å andra sidan i princip allt som vi matar henne med

• förhoppningsis

Izunia
    Ja vist är det fånigt! Notera att den summan även ska täcka in det man tjänar på sommaren under sommarjobb mm.

Zua
    Har du gått över tiden eller känns det bara redan nu som att dagarna är evighetslånga? Har folk börjat ringa med dåliga ursäkter bara för att höra om ni är hemma fortfarande?

Izunia
    Måste säga att din man verkar som min. Man ska inte spara saker i onödan och att spara saker av nostalgiorsak förstår han sig inte på alls. Dessutom så kanske man vill ha något annat till nästa barn, tex ny färg eller ny modell.

Gemma
    Spännande att kika på bostad. Lägg gärna upp lite länkar så jag får kika. Jag ska på visning i morgon men är lite kluven...

Klart ni inte ska tacka nej till privat sjukvård här, privat sjukvårdsförsäkring är väldigt vanligt och de flesta jag känner har en och det är perfekt! Fast du kanske menar någon ännu bättre variant.
    Hur stort kikar ni på? Kanske inte bara just nu utan sen när ni ska hitta något eget.

Känner så väl igen det du berättar om bortklemade män *s*. På nobel bildar marskalkarna en sk "kungahäck" dvs de står i två led så kungen kan gå genom denna korridor med folk så han inte råkar vika av och gå åt fel håll någonstans. Hur många år har han då inte gjort detta??

Vi har en tjej som städar varannan vecka och det är guld värt! Vi är båda dåliga på att ta tag i städning och jobbade (iaf tidigare) mycket båda två. Det gör att vi slipper mycket irritation och bråk.

Avslutar med att gratulera till dagisplatsen, skönt att det löste sig. Hur valde ni?

Själv är jag fortfarande trött efter helgens eskapader. Var på bal i lördags vilket var mycket trevligt. Började med fördrink på Grand innan vi begav oss till Karlbergs slott. Middagen var mycket god, vinet var väl utvalt till och bordssällskapet på alla sidor var trevligt. Dansade så mycket sällskapsdans att jag har träningsvärk i armarna, min kavaljer var mycket lång (eller så är jag klart mer otränad än vad jag trodde)
    Klockan ställdes om i taxin hem vilket innebär att en timme till plötsligt försvann, så det blev inte många timmars sömn för mig innan det var tid att gå upp för att bruncha med tjejerna. Vi ses och äter brunch sista söndagen i varje månad och sen tog vi en promenad.

Dagens I-landsproblem dock, jag blev medbjuden på hästpolo. Polon är i augusti men jag har ingen bra klänning för det, vilket innebär att jag måste köpa en - stackars mig *s*. Vet att det är långt i förväg men har ni några ideer om roliga affärer? I hattväg blir det nog något i en diskret färg tror jag, överlåter hattparaden åt de andra.

• Gemma

Fru Fräken, tror absolut att ni får en dagisplats, massa platser lediga i augusti tydligen. och vi får ett dagis låååångt från där vi ska bo, troligtvis, så vi måste nog byta ändå. Plus att det är Ur och Skur, vilket blir tufft för vår lilla bortklemade inomhusflicka. Men jag är såklart glad eftersom jag har eget företag och en massa kunder som måste underhållas, svårt att lösa när man passar barn samtidigt.

vårt flyttlass går - i morgon! Vi själva går en vecka senare.

Förhoppningsis: Hästpolo, så otroligt coolt! Jag tänker genast Julia Roberts i Pretty Woman såklart. Och kungahäck... haha!! Why am I not surprised.

• Gemma

Idag har jag åkt taxi i två timmar för att hämta en sketen stereo som har lagats. I eftermiddag ska jag och monstret åka med en väninna från Peking och hennes driver till pärlmarknaden. Det blir nog bland det mest extravaganta jag gör här... tillika det sista. Åka privatchaufför för att handla juveler (nåja, pärlor i alla fall) till monstret. Igår fick hon för övrigt sin första handväska! En Hello Kitty, rosa med pärlhandtag. Mäter ungefär 7cm i diameter så det är lagom.

Förhoppningsis, dessvärre finns inga länkar för vi får lägenheten via SAS relocation, de hjälper oss "utlänningar", dvs expats, att göra allt från att hitta bostad till dagis till sjukhus till att fylla i papper. Vilket ju inte behövs i vårt fall. Den typen av tjänster kryllar det av här i Shanghai, företagen anlitar dem och sen får de ta hand om allt för de nyanlända. I sverige blir det aningen onödigt... men jag får självklart gärna hjälp med att hitta hus.

Har också insett att jag nog kommer behöva en bil... hade hoppats slippa men hur sjutton ska man annars ta sig runt i obygden? Handla, hämta-lämna, träna... Mannen som gillar bilar tyckte att det var en bra idé. Själv får han sin bil från jobbet.

Fan alltså vad man redan sitter i det där europeiska fasta kostnader-träsket, gillar mycket mer att lägga pengarna på champagne men vad gör man.

• Mlle M

Hej pa Er,

Det var ett tag sedan sist, har hunnit med skidakning i Kitzbuhel samt en tripp till Berlin. Daremellan har jag varit hemma och jobbat lite ocksa men om sanningen skall fram inte sa varst mycket eftersom jag fick en dunderförkylning efter skidakningen och faktiskt belv sängliggande i tva dagar.

Berlin var som alltid SUPER, tror jag börjar fa en en ny stad högt upp pa favvolistan. Blev inte nagon shopping att tala om denna gang men jag var ju faktiskt där senast i Januari sa det kan vara skoj att göra nagot annat än hänga i affärerna. Ok, jo, jag köote en t-shirt med coolt tryck att ha till kavaj men det var inte nagon storre investering a 14 euros!

Fredagskvällen at vi middag pa det välkända Borchard men börjar nu lessna, vi var där i Januari ocksa jovisst, maten är bra men det är otroligt dalig service och stället är fullt av wannabee-typer som alla springer runt och poserar! I lördags hamnade vi pa en Japansk restaurang som serverade Japansk Kushi, kanner Ni till detta? Jag hade aldrig förut testat men det var fantastiskt gott. Man hade sma lador framför sig med olika saser och tillbehören dvs matbitarna skulle doppas exakt i rätt lada!! Restaurangen är en kedja där de tva övriga restaurangerna ligger i Japan, www.kushinoya.jp/berlin/index.html

Vi bodde pa hotell Bleibtreu, verkligen att rekommendera, kanske inte fantastiskt luxuöst men hippt och coolt med den deli och blomsterbutik. www.bleibtreu.com/

Hmm...bröllopet närmar sig med stormsteg och jag har inte alls hunnit med allt som var tänkt att hinna enligt planen.

I helgen har vi inget för oss sa vi tänkte passa pa att aka och titta pa ringar, har ingen aaaning om vad jag vill ha.

Hjälp, musikband har jag ju inte heller fixat eftersom dom jag ville boka var väldigt reducerade denna kväll pga resor, bara tre stycken och bandkillen själv sa att han inte rekommenderade detta. HJÄLP!! Mycket som skall hinnas med pa tva manader!

Svar på tråden Där gräset är grönast och champagnen har de rundaste bubblorna