Vänner: GRATTIS!!!
Snorkfröken: Meeen vad jobbigt om ens egen mamma tjatar. Minns inte om min mamma sa något, det kanske hon gjort innan vi ens funderade på barn men då har jag nog inte haft några problem med att svara. Tror att de flesta väntade sig att vi skulle vara mer klara med huset...
Muggles: Skönt att få bort födelsemärken som är litet konstiga... Vi kom in på ämnet på förra veckans möhippa, en av tjejerna där hade tagit bort flera märken (hudcancer i släkten), blivande bruden hade blekt bort en del av sina med laser, fast det var ju då av estetiska skäl.
Vickan: Grattis till de första gravidbyxorna! Och till att du hittat en metod till att inte må så illa på morgonen. Borde vara lättare att tillämpa metoden när det är semester, gissar jag. Ingen tid att passa, direkt.
Vänner igen: Huset är ett suterränghus, totala ytan på varje våning är cirka 100 kvm, men en del kommer ju senare att räknas som biyta. Tror jag sagt att huset kommer gå på ca 1,5 miljoner, allt som allt...? Det är senaste beräkningen i alla fall. Då har vi räknat bort litet för grejer som vi redan köpt och ska ha till garaget, det är hela huskostnaden (inklusive tomt - som var snorbillig, betalade mindre än normalt tomtpris i kommunen, som har riktigt lågt pris ändå...). Anledningarna till att vi kommit undan billigt är att vi har kompetens inom familjen, så att vi kan göra det mesta själva, och alla verktyg m.m. som behövs finns att tillgå. Hittills har vi bara haft hit folk som grävt för grunden, pumpat betongen vid gjutning av grundplattan, lyft på bjälklag och lyft på takstolar. Vi har dragit elen själva, men ska ha dit en elektriker som kopplar in allt. Vatten och avlopp får vi ta dit någon, värmeslingorna har vi fixat själva dock. Någon ska kakla badrummen också, det vågar vi oss inte på... Det som vi valt hittills som "fördyrat" huset är taket (glaserat lertegel samt ädelträ som vindskivor och panel under takfötterna), fönster (ett extrastort specialbeställt fönster, massiv ek invändigt på samtliga fönster samt litet specialbehandlingar för energibesparing och självrengörande effekt), köket (massiva ekluckor och extradämpade lådor, köket har gått på 130 000 och då är inte vitvaror, diskbänk eller stenbänkskivorna med...) samt eluttagen, där jag vägrade ha vanliga vita plastdosor. Det ska vara med glasram runt. Oj, lång uppsats - sorry. Gillar när jag får prata hus utan att folk frågar "hur går det, har ni inte flyttat in än?"