• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Fru E

Här är det strålande sol och varmt!!! Ska vara så till imorgon iaf så jag passar på att njuta!
    Dock har det kommit rejäla skurar både i förrgår och igår kväll, vräkte ner!

Tinga-ni kan inte få något stöd från sjukhuset eller kommunen med avlösare för dig och maken??

• Lapinette

EA - jag har hört att man behöver ca 2-3 månader på sig för att få kroppen i balans. Självfallet olika beroende på hur "rubbad" kroppen var när man startade behandlingen. De jag känner som har gått har gjort det under en längre tid.

nenne - ja, Stockholm är underbart på sommaren. Vill ha hus men samtidigt är det så härligt att bo i stan och kunna promenera omkring ljumna sommarkvällar. Så lätt att bara slinka ut och sätta sig på en uteservering och äta middag när det klibbar och är varmt i lägenheten.

Tinga - jag fick min mens i lördags . Det blev inget av denna blasto och inga eskimåer kvar i frysen. Jag har siktet inställt på adoption. Tror inte jag mentalt har lust med fler försök.

• Tinga

Nä, nu är det dags för lunch här; det blir ju tidig frukost nu, pga att Piff drar igång dagarna så tidigt.

EA - vi har inte kollat upp det här med avlösare, men vi drar oss för det in i det längsta. Helst vill man ju klara av att ta hand om sina barn på egen hand (med viss hjälp från närmaste familjen).

• Lapinette

EA - har glömt bort, var bor du? I Stockholm har åskskurarna precis anlänt och vädret ser ganska ostabilt ut och betydligt svalar i helgen.

• kängu

Tinga, ja det är ju inte bra att använda slemsug för mkt, men samtidigt kan det ju vara bra vid tillfälliga problem såsom det är nu.
    Det enklaste är nästan att använda något sådant förtjockningsmedel, som t.ex. Thick'n' easy, finns ett gäng andra också tror jag. Sen kan ni ju som sagt blanda ut näringslösningen med gröt, eller pure osv.
    Kan ju vara så för Piff att Losec inte hinner vara kvar tillräckligt länge, vilken tid på dygnet ger ni det? Om han har någon tid på dygnet då han kräks mindre kanske man skulle kunna ge honom det då för att säkerställa att det hinner ha effekt? Tycker du ska ringa och prata med er läkare och se vad hon/han tycker.

Sen håller jag med EA- kan ni inte få någon form av avlastning från kommunen? Vore kanske skönt för er att få en paus några timmar i veckan.

• Tinga

Lappis - uch, vad trist! Beklagar verkligen. Förstår med allt ert kämpande att adoption börjar kännas som det bästa alternativet. Där vet man ju iallafall att det faktiskt blir ett barn till slut, vilket kanske kan höja "motivationen" lite, jämfört med att göra fler IVFer. Stor kram till dig!

• kängu

OK förstår att ni inte vill ha avlösare men ni kan ju ha det i bakhuvudet om saker och ting skulle bli för jobbiga. KRAMAR till er, hoppas att lunchen blir bra!!!!!!!! Försök få tag på förjtockningsmedel inför helgen, det kanske kan hjälpa lite iaf!!!

• nennesjuttioåtta

ååh tinga, hade helt missat ditt inlägg! Aahhh skriv av dig här - om det underlättar bara för några minuter. Alla sympatier i världen och full förståelse att du inte orkar engagera dig i något annat!! Massvis med styrkekramar och hejjarop, till dig och mannen och hoppas hoppas hoppas att Piff&Puff får ordning på både mat- och slemproblem SNART!

• Telis

Det låter ju jättebra om man lite gradvis kan göra näringslösningen lite tjockare så att dom vänjer sig vid tjockare konsistens.

Och allvarligt Tinga, det är faktiskt inga som helst problem med att du tjatar eller klagar här. Vi förstår ju att det är otroligt jobbigt och vi blir ju oroliga om du är borta för länge, så det är verkligen helt okej att klaga här så mycket du vill.

Och jag håller med kängu om att ni är extremt duktiga, du och din man!

• BrudSommar2006

Tinga, nej, det blir mycket sjukdomar i början på dagis så det är nog för tidigt för er men så småningom så kanske en del ordnar till sig där också. När jag började jobba igen så var jag så deppig på att vara hemma och orkade inte ta hand om Iris själv en dag till kändes det som och hon var väl ungefär 14 månader när hon började. Då tyckte jag i och för sig att hon var lite liten och det var skönt att maken var hemma två dagar i veckan med henne hela första hösten men för min del behövde jag verkligen komma hemifrån för jag höll på att bli deprimerad. Så jag beundrar er verkligen som tänker vara hemma ett helt år till! Tur ändå att ni har möjlighet att vara det när det nu är som det är och de verkligen behöver er hemma. Jag förstår också att ni inte vill ha avbytare, man vill ju inte att någon Iris inte känner ska komma och ta hand om henne.

Svar på tråden Livets stora och små frågor