• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Liten med Mindre

Tinga - stora jättekramar! Tycker kängus förslag ang förtjockning och annat verkar bra, så jag kommer inte med några ytterligare försök till råd.

Stora kramar till alla illamående och trötta. Hittills känner jag mest av att jag är otroligt trött i fötterna om kvällarna, ungefär som i slutet på förra graviditeten, utan att vara svullen. Mysko?!?

Mindre och jag gick o badade i morse med, tror det är över 20 i alla fall i vattnet. Men för vårt badmonster kvittar det, hon springer rakt ut om jag inte håller henne. Och då var hon också mest van vid inomhusbabypool innan. Hmm...mammas gener helt klart.
    Givetvis kom första skuren precis när vi klätt på oss. den andra på vägen hem, och skyfallat precis när vi kommin in genom dörren. tur i oturen.

Så vi fick vara inne och baka morotskaka med hela köket. Det är lite påfrestande med all smet och mjöl och socker och annat som hamnar överallt där de små fingrarna far fram. Men det är mysigt att ha "hjälp" samtidigt. OCh det är ju skoj tycker någon!! Gråter hejdlös om jag tillfälligt måste lyfta henne från pallen.

BS - kan det vara så att katterna håller på att fastställa rangordning? Tror nog att det löser sig om ett tag, men kanske inte första veckan.

Billabong - får lägga på minnet. Just nu suktar jag mest på BiB-en i köket, som är till festen i morgon. Sydafrikanskt och ser gott ut i alla fall. Får nog röra ihop något sötsliskigt istället för att lugna suget.

Nenne- trädgård med blåbär och katt låter supermysigt. vi känner verkligen båda två här hemma att ett litet hus nog måste till snart. Bara att kunna sitta ute på kvällen utan att bli stekt!

gosnosen! - vilka härliga nyheter att kötiden börjar närma sig slutet! hoppas det blir er tur snart, och att det blir en söt liten minigosnos!

Mot sockerskålen!

• muggles

Sitter på balkongen hemma i bikini och jobbar klart det sista inför semestern - sämre kan man ha det!

Tinga: håller med Telis - det var ngt sådant jag var orolig över också, att ngt hade hänt Du får ösa ur dig hur mycket du vill här! Stackars er som har det så jobbigt (och att det aldrig tar slut!!!) och stackars killarna som har det så jobbigt också med kräkningar och slem och allt.
    En tanke om inte förtjockningsmedlet funkar (vilket bra tips Kängu!) - kanske ska ni släppa på kravet att de ska äta fast mat nu? Kanske ösa i dem näringslösning tills de blir större och starkare och ta den striden då? Jag förstår så väl att du inte vill vänja dem vid ngt som inte funkar i längden men det viktigaste just nu är ju att de bygger upp sig i vikt och blir starkare. Det låter som en omöjlig strid att ta just nu när ni så gärna vill ha i dem mat
    Ni gör givetvis det ni tycker är bäst - men fastna inte i tankar om att det alltid kommer att vara såhär - det kommer det inte. Om inte förr, så när de ser andra barn äta kommer de bli nyfikna och vilja prova Stor stor kram till er båda (alla fyra)!!!

Lappis: sorry, tyckte du försvann iväg ovanligt mkt men där var du ju

• muggles

Koko: har inte provat Schloss B - på min tid fanns det inte så himla mkt att välja på. Jag drack antingen Billabong el Carlsbergs alkofria öl (godare än Jever mm enl mig). Men det kanske blir tillfälle att prova framöver?! *hoppas*

Aaaaahhhh - kylskåpskall Pol Roger sedan när maken joinat från jobbet *längtar*

Ska hämta Moa på dagis kl 15 och sedan går vi nog till en utomhuspool för barn som finns här i Majorna, det är typ knähögt vatten. Kanoners en dag som denna!

• Lapinette

muggles - härligt att vara saknad fast jag är här inne hela dagarna.

Har varit en sväng i shoppingcentret där jag jobbar och köpt ett par lite sportiga, beiga 3/4 byxor på rea. Kommer att vara skönt med något längre än shorts när man ska sitta i bilen i CA. Sen slank den ned en Penfolds + några öl också .

• Liten med Mindre

Mmm...mosar i mig de sista jordgubbarna, och noterar att ni gått ner på lågvarv denna fredag em. Skönt! Undras om vi ska våga oss iväg o bada igen - nu blev det ju superkvavt när värmen återvände.

Suck - gubbarna slut. Världens största bekymmer...

Ös i er fredagsbubbel ni, så tar jag fler gubbisar. Nästa vecka bär det av till landet och föräldrarna - så får vi se hur lång tid det tar innan de fattar misstankar när jag "tvingas" nobba vin till maten. Undrar om de ska få gå med myror i huvudet ett tag, eller om vi ska designa till Mindres t-shirt på en gång.

ha en skön helg alla!

• muggles

Penfolds är aldrig fel!

Min dators batteri håller på att ta slut här på balkonen - undrar om inte det är ett tecken????? (Iofs finns det eluttag men *visslar*)

Nu är jag officiellt på semester - JIIIIIIIIHAAAAAAAAAAAAA!

• muggles

Ha en skön helg Liten!

Jag har inte fått fler spottings än men de kommer kanske imorgon, med min cykel vet man ju inte nu för tiden. Har inte mer flytningar heller så vågar inte hoppas på ngt annat (who am I kidding... )

• Tinga

Kängu ? googlade lite på ämnet, och konstaterade att det finns receptfria förtjockningsmedel på Apoteket. Ska ta en tur dit i eftermiddag, så får vi se om Puff gillar sådan gröt. Kanske t o m kan få Piff att prova att äta med sked då? Jag gav i alla fall just Puff hans mellanmål ? 200 ml näringslösning slukades på mindre än två minuter! Snacka om att tillvaron hade blivit betydligt bekvämare om vi bara gav honom lösning på flaska, men så vill vi ju inte ha det.

Vickan ? ditt plus hann jag faktiskt gratulera till innan jag ?försvann?. Trist med illamåendet, men det är ju för en god sak.

Telis ? tack!

EA ? jag åker inte på semester utan att tala om det i tråden. Trist med tanten som verkar vara på ingång. Kram!

Liten ? grattis till plusset! Då gick det ju betydligt fortare den här gången, än när Mindre blev till.

Muggles ? nä, problemet är ju att ?välja? mellan förbättrad viktuppgång och skedmatning, eftersom det verkar vara ett val vi måste göra (åtminstone för Puff). I början gick det fint att Puff åt sin puré först och sen förstärkte med lite näringslösning som ?efterrätt?, men nu har han ju uppenbarligen verkligen fått smak för den, vilket ju på sätt och vis är positivt, men det kunde ju gärna vara med lite måtta. Fast nu hoppas jag ju i första hand att förtjockningsmedlet ska kunna hjälpa oss lite på traven. Puff kan ju verkligen äta jättefint med sked, så då är det ju så fruktansvärt frustrerande när han inte _vill_. Det var ju sin sak tidigare, när han inte kunde, pga omogen munmotorik.

Hoppas att du får en skön semester! Du verkar ha jobbat hårt på sistone, så den är välförtjänt. Kram!

• Lapinette

mugglan - vi är helt hooked på Penfolds Kalimna Bin 28. Har varit det sen i höstas men små intstickare av annat vin då och då ... men då sitter vi där och säger ... inte alls lika god som Kalimna.

• Ore

Schloss boosenburg noteras, ska ta en sväng förbi systemet idag, för som koko verkar ha stenkoll på så vankas det möhippa i helgen även för mig Jag var också på möhippa förra helgen, och för fyra veckor sedan, och på måndag börjar planeringen för nästa möhippa. Men när den möhippan är över så ska det vara klart för i år (såvitt jag vet nu)

muggles, din retsticka, jag blir sugen på allt du skriver om ju! Får nog skriva upp mig på samma "hobby-alkis"-lista som Vickan, saknar alkoholhaltiga drycker något fruktansvärt. Bara tanken på en kall öl, eller ett kallt glas vitt... Men som tur är så vet jag ju att Billabong duger rätt så bra, så det ska bara fyllas på i kylen

Här ser jag för övrigt inte skymten av något enda åskmoln... Termometern som står vid det öppna fönstret i mitt kontor visar 31 grader, och jag håller på att smälta bort!!!

Hoppas kunna avsluta jobbet snart och åka hemåt, och förhoppningsvis få ett nytt baderbjudande idag. Igår tackade jag nej till att åka och bada, för att jag bestämt ett gympapass - jag är nog inte riktigt klok... Iofs är maken störtförkyld i värmen så han mådde nog bättre av att ligga hemma och vila

Svar på tråden Livets stora och små frågor