• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Snorkfröken77

Gomorron, måste snabbt inflika att induktion är suveränt, det skulle jag aldrig vilja vara utan igen! Ett enkelt sätt att se om kastruller/stekpannor kommer fungera med induktion, testa med en magnet mot botten! Reagerar den inte med kastrullen kommer den inte fungera. Sen måste jag även säga att man han hade hört innan att man skulle få byta ut ALLA kastruller och stekpannor och så är inte fallet, jag tror vi fick göra oss av med två kastruller.
    Apropå ångugn, vi har det och har använt det kanske två ggr, det var mkt krångligare än vad jag trott att använda, så det kan jag tyvärr inte rekommendera...

• Snorkfröken77

Måste få gnälla lite så här på morgonen också, igår när jag skulle duscha i vårt andra badrum (där vi duschar nu pga vattenskada i stora badrummet) så upptäcker jag att det verkar vara samma skada på g i den duschen också! Inte lika långt gånget men iaf. Så nu vet jag inte vad jag ska göra, anmäla direkt till försäkringsbolaget och riskera att bli av med dusch helt eller avvakta några veckor och se hur det utvecklar sig (läs om det verkar bli värre)

• Snorkfröken77

PB - Huvudsaken är att botten är magnetisk, så metallblandningen måste vara det som botten är gjord av. Gamla gjutjärnsgrytor och sånt fungerar finfint och i princip alla kastruller man köper idag. Vi hade som sagt var bara två kastruller vi fick skrota.

• Snorkfröken77

Men gud hur jag skriver, hoppas ni förstår vad jag skriver, jag skyller på att jag är trött

• Piggelin1

Snorkis - vi testade med magneter, men tyckte då att det var för många av våra favvogrytor som det inte funkade på, så vi skippade det.
    Samtidigt så vet vi att det är enkelt att byta ut hällen den dagen vi känner för det. Vi älskar ju att laga mat, men det stör oss inte att vi inte har induktion. Det jag egntligen skulle vilja ha, men som inte funkar praktiskt är gasspis. All gas i Gbg togs bort för några år sen, så nu finns det inga lgh med gasspis längre, om man inte fixar det själv med egna grejor förstås.

• passionsblomman

Aha! Så mina aluminiumkastruller kommer att få kasseras men min stora emaljerade gjutjärnsgryta kan jag fortsätta ha som favorit?

• kängu

Goder morgon i tråden!

Har inte så mycket input runt kök...

Nu ska jag läsa ikapp lite o se vad jag missat!

• Piggelin1

Känner mig som en enveten gammal tant som stretar emot nymodigheter Hävdar med en dåres envishet att en bra diskmaskin är viktigare än snabbheten på spishällen - för oss!

Oj möte, måste rusa!

• Liten med Mindre

En fördel till med induktion och småbarn - är att plattorna i sig inte blir varma. Endast uppvärmda av grytan som står ovanpå. Sen är ju grytorna på spisen oftast off limits för små händer ändå. Men oj vad lockande de är.

Jag tycker det är så mysigt när Mindre vill upp i famnen och "titta" när något är på spisen, och att hon faktiskt vill smaka oftast. Men inte äppelmos...

Sin älskade pall får hon bara ha på diskbänksidan av köket...

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor