• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • muggles

Kängu: lite inspiration kanske: www.growingpeople.se/templates/Page.aspx&nopopup=1&utm_source=anp&utm_medium=email

Ska ni vaccinera er mot svininfluensan förresten? Jag förstår inte riktigt den här motviljan mot att vaccinera sig (såg en del av Debatt - el vad heter det? - med Belinda Olsson för ngn vecka sedan). Fanns två unga killar i 18-årsåldern som inte tyckte ngn skulle vaccinera sig för de hade båda haft svininfluensan och det var bara som en vanlig influensa. Men de verkade glömma bort att de inte tillhör åldern för de som kan råka riktigt illa ut (vilket ju är mellan 30-40 ung). Det var ju en 37-åring som dog för ett tag sedan.

Tydligen är det samma princip som vattkoppor; att ju yngre man är desto lindrigare drabbar det - skönt att veta för oss som har småttingar hemma! Men jag har ju ingen lust att dö själv...

• kängu

Mugglan, haha ja det kanske vore ngt
    Det har gått liiite bättre med dagsömnen i helgen så förhoppningsvis blir det bättre. Sen måste jag också lära mig att jag inte kan kontrollera precis allting
    Just det, har glömt att maila dig men lunch är bestämt på tors kl 11.30 på Saluhallen Briggen!

Cissi, tänker också på dig! Kika gärna in!

Håller tummarna för Nennelainen!!!

• Telis

Hemma igen efter en tur till Oslo. Oslo och Paris är nog mina favvostäder i världen tror jag, det är bara så synd att det ska vara så jävulusiskt dyrt i Norge. Man tänker liksom innan att "jaja, Norge är dyrt" men så kommer man dit och ändå verkligen tappar hakan över HUR dyrt det är.

Snorkis, ja, jag har alltid haft en lutealfas som har varierat lite. Men jag tror inte att det ska påverka fertiliteten, i mitt fall är det äggkvaliteten och endometriosen som har ställt till det. Hoppas att du hittar en bra gyn!

Oupsie, ja den där buffén grämer mig lite.

Heja, Nennes ägg!!

Muggles, hoppas att det andra paret hoppar av huset eftersom ni verkar ha fastnat för det!

Jag velar som sjuttom om vaccinationen men just nu lutar jag åt att inte vaccinera mig. Jag gillar inte att vaccinet innehåller kvicksilver och att kvicksilver kan orsaka DAMP/ADHD och andra hjärnskador.

• kängu

Och Mugglan, självklart ska vi vaccinera oss! Jag förstår inte riktigt motviljan mot vaccinationer öht. Tycker ärligt talat är det är ett korkat resonemang, såklart att det funkar att låta bli att vaccinera sina barn så länge alla andra gör det, då löper man ju ingen risk att drabbas eftersom sjukdomarna (röda hund etc) inte florerar här. Slutar man vaccinera kommer sjukdomarna tillbaka. Och det fanns ju ett skäl till att vi började vaccinera från första början! (Oj vilken utläggning, sorry)

• kängu

Telis, förstår dock att det känns lurigt med vaccinationen när man är gravid! Jag har inte alls läst på om det, men vad är rekommendationerna när man är gravid?

• Telis

kängu, jag skulle också vaccinera mig om det bara gällde mig! Rekommendationen för gravida är att dom ska vaccinera sig - men jag förstår inte riktigt hur det går ihop med att rekommendationen att små barn mellan 0 och 6 månader INTE ska vaccineras (kanske just pga kvicksilvret)?

• Liten med Mindre

Telis - jag har inte heller bestämt mig om vaccin, men det där om kvicksilvermängden fick bemötande i en tråd i AWs forum, från en person som oftast har på fötterna i vad hon säger:

"2,5 mikrogram kvickilver, vilket det blir per dos, är knappt hälften av vad en genomsnittlig person i västvärden exponeras för varje dag (6,7 mikrogram enligt WHOs senaste rapport). Det är alltså inte så mycket att det leder till någon förgiftning på något vis, även om ju mindre mängd kvicksilver man får i sig destå bättre.

För att jämföra med annat kvicksilvergränsvärde är livsmedelsgränsen för aborre 0,5 miligram/kg, dvs 250 gånger mer. En vanlig svensk insjöaborre i något större storlek (500 gram, typ) kan innehålla mängder upp till 1 mg/kg."

• Liten med Mindre

Telis igen - är det inte så att så pass små barn inte har ett immunförsvar utvecklat nog att ta hand om/få nytta av vaccinet? Någonting har jag läst om det, men är osäker på hur det var...

• muggles

Telis: jag tror att de små inte ska vaccineras för att influensan drabbar dem så lindrigt. Att gravida bör vaccinera sig har att göra med att de (speciellt i sista trisemestern) kan få väldigt allvarliga lungkomplikationer. Dels är immunförsvaret hos gravida nedsatt (för att inte stöta ut barnet som ju är en främmande organism i den egna kroppen) och dels för att i sista trisemestern trycks lungorna ihop av det växande barnet, och det är tydligen en orsak till komplikationer. Samma komplikationer finns väl för alla influensor för gravida, så som BS gjorde så borde kanske alla gravida göra (vaccinera sig mot vanliga influensan med alltså). Skillnaden är väl att den vanliga säsongsinfluensan inte är lika smittsam som den nya.

• muggles

Liten: precis vad jag misstänkte - att det var en väldigt liten dos. Men skönt att höra av ngn som verkligen verkar veta (med tanke på de exakta dosangivelserna).

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor