• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

Katherine Heigl ska adoptera 10 månaders flicka från Korea läste jag just. Jag struntar i att skaffa egna barn, det verkar inte så roligt, säger hon. Hennes syster är tydligen adopterad från Korea så det kändes mest rätt. Ja hon har banne mig rätt, att vara gravid och föda fram ett barn är verkligen inte roligt och jag har ju hela tiden sagt att jag vill ha en fix färdig ettåring!

• BrudSommar2006

Passionsblomman, när har ni varit i stugan för sista gången? Har ni börjat komma i ordning i huset eller är det långt kvar? Behöver ni måla väggar eller flyttar ni in som det är?

Muggles, vilken otur att ni för andra gången är nummer två i kön! Vad är det för skillnad på visningshuset och det hus ni inte är säkra på att ni vill ha då? Blir de inte likadana?

• passionsblomman

BS, vi åker härifrån på tisdag förmiddag och vidare till banken för att få våra pengar och ge nycklarna till köparna.
    Sonen går i skola här även tisdag och när han slutar plockar vi upp honom och drar ner på allvar.

Ordning i huset lär ta ett bra tag. Det är väldigt mycket saker där nu att packa upp. Inte minst mitt floristrum som är helt proppfullt.
    Tänker inte lägga för mycket press på mig med allt det, för just nu är jag helt slut av de senaste 8 veckornas arbete.

Jag har hittat några tapeter som jag SKA ha, oavsett om det verkligen behövs eller ej.
    Fördelen med vårt nya hem är ju att det finns så många rum att vi kan stuva in saker i ett annat medan vi fixar ett rum i taget. Det är väldigt bra.

Det vi MÅSTE fixa, är en ny spis, för den som står där nu är under all kritik och egentligen borde vi klaga för de borde sagt att det inte finns någon, och kastat ut den som står där, för den är sönder. men skitsamma, den var ju gammal det hade vi ju sett, så vi köper en ny helt enkelt.

Jag måste bara säga att jag är så himla GLAD för vår röda röda soffa som är skitstor och jätteskön!

• muggles

BS: nej visningshuset är av hustyp B medan det vi hade reserverat var av typ A - det fanns inget visningshus av typ A. Så man fick gå in i B-huset och försöka känna in hur A-huset skulle ha blivit (annorlunda planlösning mest, kök och så var ju samma). Men nu har vi tackat nej till det huset vi reserverat på grundval av att det ändå var ett andrahandsval, det känns inte rätt att ta ett hus som känns "rätt ok" när man har hittat det "rätta" huset. Om de bestämmer sig för att ta det så får vi helt enkelt leta vidare har vi bestämt. Vi har ju absolut inte bråttom med att flytta - vi har varken ont om plats el vantrivs.

Piggelin: måste tillägga att jag ändå har uppskattat mkt att bolla med er - vi har ju liknande tankar om stan vs hus och all "bollning" hjälper en ju med beslutet, även om det skulle vara så att man tycker olika. Även om ingen annan än vi skulle tycka att det sk B-huset är rätt för oss, så skulle vi ändå gå på det för att vi tycker om det

Ah, har avnjutit makens fiskgratäng med räkor och champinjoner (stekta i Martini och persilja, bara en sån sak) med lite vin till. Fram för mer dekadens! Sedan gjorde vi dessutom äppelpaj till efterrätt, smaskens!

• viktualia

passionsblomman - ny spis för vettig pris hittar ni säkert på tretti.se - en sajt som jag inte tror att man kan tipsa om för många gånger *fnissar*

• Oupsie

Hej allihopa

Har inte haft tid att skriva eller ens smygläsa (bara lite sporadiskt ).

Vitvaror har ni diskuterat i alla fall. Själv älskar jag vår induktionshäll och kan inte tänka mig någonting annat. Någon (inte här i tråden) trodde att man var tvungen att köpa en massa nya dyra grytor, men Ikea har en massa som fungerar alldeles utmärkt så det behöver inte var så dyrt. Vi har inte pyrolys i ugnen men det vill jag ha nästa gång det är aktuellt att köpa ugn. Tycker att det är dötrist att rengöra ugnen? Och tystgående diskmaskin! Det vill jag också ha, vår låter jättemycket

Lapinette, vet du, jag hade en dålig dag igår men när jag läste ditt inlägg kändes det genast mycket bättre Det var skönt att läsa om någon annans lyckokänslor. Har inte följt tråden sååå länge men grundat på det jag läst här i tråden så är det på tiden att du får känna att du är lycklig. Det hoppas jag så klart att alla andra här inne i tråden också får känna, och av det jag har läst så har jag uppfattat det som att några här inne har det lite jobbigt just nu, så stödkramar till er!

Förresten, träffade en tjej som precis blivit faster till ett barn från Sydafrika. Enligt henne så hade Sydafrika varit det ?snabbaste? landet att adoptera ifrån när hennes bror med fru hade påbörjat adoptionsprocessen.

Jag tror inte heller att det är någon skillnad i känslorna till ett adopterat barn och ett biologiskt barn. Tänker bara på hur jag känner för min hund. Hoppas att ingen tar illa upp nu för att jag jämför barn med hundar? Trodde aldrig att man kunde känna så för en hund, men när vi hämtade hem denna lilla försvarslösa varelse så tog man på sig ett ansvar för dennes liv och välbefinnande. Snabbt väcktes känslor av, vad somliga säkert skulle kalla moderskänslor, ömhet, beskyddarinstinkt och kärlek. Men som sagt, hon är en hund så det kanske bara rör sig om en bråkdel av vad man skulle känna för en ?människovalp?, men hursomhelst är det en oändlig massa kärlek man kan ge till en annan levande varelse Med det inte sagt att man inte kan bli galen på dem med jämna mellanrum också, trots all kärlek .

Mens? spontant låter 3 dagar som lite mens. Brukar man inte säga att det är normalt att ha mens 3-7 dagar? Då blir ju tre dagar lite, men helt normalt . Men det borde ju bero hur man räknar. Är det antal dagar som akupunktören menar är relevant eller mängden? Har en menskopp den har ju till och med gradering med milliliter så där kan man se exakt hur mycket mens man har? om man nu skulle vilja det. För min del behöver jag menskoppen i ca 3 dygn och sen räcker det med trosskydd i 2, ev 3, dagar. Upplever att jag blöder mindre mängd, men också en dag mindre än när jag åt p-piller. En positiv överraskning som nästan, nästan, uppväger hur mycket mer ont det gör att ha mens nu? Hoppas inte att lite mens skulle ha någon inverkan på hur lätt/svårt det är att bli gravid. Det låter inte så kul att äta något för att få mer mens. Håller med BS om att mens i sig är ett meningslöst lidande. Bläää.

Muggles, hoppas att ni får huset. Finns det också ute på hemnet? *nyfiken*

Telis är tillbaka. Frankriken låter toppen. Är lite ledsen för er skull att ni inte fick uppleva den fantastiska frukostbuffén på hotellet som ni fått för era sista dagar på semestern . Men ni verkar ju haft det toppenbra i Frankrike och USA finns ju kvar.

Passionsblomman, vad fort allt verkar ha gått med husförsäljningen. Grattis och hoppas att ni kommer att trivas bra på det nya stället .

Snaily, trist att din kompis ska flytta . Trodde också att det fanns ganska gott om jobb i din bransch. Du får flytta ner här och börja på kliniken där vi går. Där verkar de bli gravida på löpande band och de kanske ?smittar? .

Snorkis, trist med vattenskador i båda badrummen . Är det ett gammalt hus ni bor i?

Åh grattis till nio ägg också Nenne.

Som vanligt har jag väl glömt en massa, men men? Ha det bra allihopa!

• Liten med Mindre

Godmorgon!

Lappis- jag blev oxå jätteglad över att läsa om din lycka. Nästan så ögonen tåras. Så skönt för dig efter alla eländen under året!

BS - äppelmos är gott på bondbröd med smör. Sen kan man väl göra skånsk äppelkaka eller nåt sånt, med smulor av något och mos i varvade lager? Själva har vi ätit vårt till fläskkarré - men jag har svårt att se att äppelmos passar till fisk...

Helgen bjöd på promenad i Tyresta med lilltjejen. Mysigt, även om vi inte kom så långt. Det blev mest sitta still o fika i en dunge. Mysigt det med förstås. Fika med goda vänner och leka i parkerna. Känner mig bra, men i avsaknad av något kreativt att göra. Vill hitta hus så att jag får börja boa nu!
    Dock fanns inget skoj att se i helgen. Ett riktigt renoveringsobjekt hittade vi som kunde funkat, men det låg helt fel, nära E4:an, och var dessutom snordyrt.

Bättre lycka nästa gång.

• snaily

Måndaaaaag! Trött!

Håller tummarna för den gula värphönan idag, lägg nu många äggstra fina ägg i korgen!

Och apropå det som diskuterades i helgen - i en rättvis värld är det absolut Nennes tur att plussa nu - nej förresten, det var hennes tur för länge sen!
    Men jag hoppas verkligen att det inte råder nån slags ransonering på plus, för jag skulle verkligen också vilja ha ett...

Hm, det var nog något mer jag skulle säga, men är för måndagstrött.

Kram till alla!

• Fru E

Snabbt inlägg innan måndagens alla möten

Nenne-håller alla tummar och tår idag!!!!!!!

BS-äppelmos är gott till fil, yoggi, pannkakor,stek, keso mm

Liten-skånsk äppelkaka är skivade äppel som täcks med ströbröd, socker, kanel och lite tunna skivor med smör på toppen. MUMS, smälter i ugnen så det blir lite som äppelmos med bitar i

Snaily-var det nu jag skulle säga "Nä jag vill" skämt åsido börjar jag må bra och kan känna mig "glad". Men riskerar väl att åka ner igen när väninnan meddelar att de åker in till BB jaja

Mugglan-tycker ni gjorde rätt som inte tog andrahands valet på huset, viktigt att det känns rätt och inte bara ok. Dock drygt att vänta på ett hus kan jag förstå.

EGO-ska nog ringa akun idag och säga att jag vill ha tabletterna. Får väl åka på "fel håll" en sista gång nu för att köpa tabletterna.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor