• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Snorkfröken77

BS - Det jag tror inte är så bra är att dagarna varierar från cykel till cykel, lutealfasen ska ju vara hyfsat konstant. Får se vad gyn-mannen säger. Telis - hade inte du så också?
    Ja, det var ju vattenskada i andra badrummet också, som tur är, är försäkringsgubben trevlig och snäll, så vi fick ok att använda duschen fram tills första badrummet är renoverat. Det blir totalrenovering av det här badrummet också. Plastmatta med kakel och duschväggar vilket gör att de måste riva allt. Det känns otroligt jobbigt att vi inte har någon aning om när det kan vara färdigt eller vad det kommer kosta...
    Jag skulle bli väldigt förvånad om jag blir uppsagd, då jag anses vara en sk nyckelperson inom mitt område, så kvar blir jag nog, men frågan är vad jag får för ny roll, det har jag ingen aning om
    Adoption är inget alternativ för oss i nuläget, vi vi vill ha barn för att vi vill ha blandningen mellan oss två, något som vi skapat. Det viktiga för oss är inte att få ETT barn, utan få VÅRT barn. Lyckas vi inte så kommer vi konstatera detta och förbli barnlösa. *gråter en skvätt till*

• Snorkfröken77

Nä, nu ska jag ta tag i att tömma badrummet för att skingra tankarna. Kram på er!

• BrudSommar2006

Snorkfröken, det kan nog stämma att det är lite svårare att bli gravid när man har så olika lång cykel och olika lång lutealfas för det har jag och min gyn sade ju att det inte verkade som att jag hade ÄL så ofta, fast å andra sidan så var det rätt nyligen efter en kortisonspruta i bäckenet som kan ha knasat till ÄL så egentligen vet jag inte om det berodde på det för sedan började jag få utslag på ÄL-testen igen. Hursom så kvarstår faktum att jag har en cykel på mellan 23 och 33 dagar med varierande lutealfas och jag har ändå lyckats bli gravid två gånger så det kan inte bara hänga på det. De sista gångerna hade jag turen att ha en riktigt kort cykel flera månader i rad och det gjorde ju att det var kortare tid att vänta tills vi kunde försöka igen.

Det är väl flera här som sagt att det är viktigt för dem just med ett biologiskt barn, för min del är det inte alls viktigt.

• BrudSommar2006

Skönt att det inte låter som att du behöver vara orolig för att bli av med jobbet i alla fall, även om det kan bli lite andra arbetsuppgifter, du verkar ju ha tillräckligt att fundera på och reda ut som det är. Lycka till med badrummet, tur att försäkringsbolaget verkar samarbetsvilligt!

• snaily

Fasen vad jobbigt det verkar Snorkis! Allt elände på en gång! Kram! Kolla med gyn vad de tror, det kan aldrig skada!

Jag har ju också haft varierande lutealfaser, och cykler på mellan 28 och 39 dagar, och det har ju inte fungerat, ännu i alla fall. Däremot får jag utslag på ÄL-test varje månad, men det har varierat mellan dag 16 och 28!

• BrudSommar2006

Snigeln, hur lång har lutealfasen blivit då? Den ska väl vara mellan 10 och 16 dagar normalt sett, blir den det med pergo kanske? Någon här bara måste ju bli gravid snart, det kan ju inte vara fel på alla som håller på och försöker och inte kommer någon vart just nu.

• gosnosen

Hej alla rara! Long time no see... Som vanligt! Har inte möjlighet att skriva särskilt ofta, men jag försöker hänga med och läsa iallafall. Finns massor att kommentera, försöker komma ihåg ett urval.

Kram till Muggles - vad tråkigt med ditt MA. Skönt att du verkar vara på "banan" igen och vad spännande med ev. husköp.

Grattis Koko till lillebror. Styrkekram och hoppas att ni får sova snart!

Heja Nennes ägg! Nio stycken är en perfekt skörd. Håller tummarna för att alla befruktas så att en mini-Nenne boar in sig ordentligt.

Vad bra Lappis att ni är igång med adoptionsprocessen och att du åtminstone verkar ha landat i beslutet. Förstår dig helt och hållet att du inte orkar med fler IVF-er. Ni får se till att njuta av livet så länge. Kram!

Telis - vad härligt det låter med ett par veckor i Nice. Kalifornien finns kvar... Snart är det inte länge kvar till Televinken kommer.

Freijs - vad spännande att ni snart ska få träffa Bumsis! Men tycker synd om dig med alla diverse "krämpor" du råkat ut för.

Snorkfröken - jag känner så väl igen mig i era tankar. Vi är fortfarande inte alls intresserade av adoption, utan vi har hela tiden haft VÅRT barn för ögonen (även om ett adopterat barn säkert blir ens eget också, men inte på samma sätt). Nu kommer det ju aldrig att bli "vårt" till 100 %, men kanske delvis. Styrkekram! Bra att sätta igång med lite utredning. Då känns det som att man åtminstone gör något åt saken.

Ego - vi har nu fått en planering för ÄD här under hösten. Är med blandade känslor vi ger oss in i det och jag försöker förhålla mig väldigt "vetenskapligt" till det än så länge. Är svårt då alla känslor väller upp direkt. Är så rädd att bli besviken över att det inte fungerat! Men men, är det meningen att det ska funka så är det.

Har faktiskt en fråga också. Vi håller på att planera in lite semester innan maken ska byta jobb här i slutet av året. OM det här med ÄD skulle fungera så är planen att vi ska åka iväg ca 4 veckor efter återföring. Skulle ni våga planera semester då? Är mest orolig för att om det fungerat att jag ska må illa. När börjar man må illa (om man gör det vill säga)? Det är ingen aktiv semester som planeras, utan bara en dryg veckas avslappning med sol och bad.

Har nog glömt att kommentera massor! Stödkramar till alla som kämpar och behöver, och "vanliga" kramar till alla er andra !

• Ore

Vickan: Attsingens att jag har annat inplanerat i helgen då... Hoppas att svärfar tar låååång tid på sig med lingonplockningen, så att ni inte behöver sitta och kallprata med honom alltför länge.

Snorkis: Mycket på en gång som är jobbigt... KRAM!
    Är nog inte en dum idé att gå till gyn och kolla vad de tror att den oregelbundna lutealfasen kan göra.

BS: Låter skönt att få vara själv ett tag, kan vara behövligt efter några dagar ensam med Iris?

Snaily: Hur hög kan arbetsbelastningen bli? Finns ju också gränser för hur mycket man får arbeta, så facket kanske kan hjälpa till att säga ifrån? Jag har ingen aning om vad som gäller för jourarbete, tyvärr... Men utöver den regelbundna arbetstiden är det ju inte rimligt att man ska behöva ha hur mycket jour som helst, och jag tycker redan att du verkar ha en hel del?

• Lapinette

Vinkar till gosnosen men kan absolut inte svara på något om illamående .. ja förutom den som man får efter man har druckit för mycket sprit .

snorkfröken - jobbigt med oregelbunden cykel!

Hoppas verkligen ni som inte kan tänka er adoption lyckas i barnverkstaden eller kan förlika er med tanken att inte få barn. Annars blir det jäkligt jobbigt. Själv har jag alltid sagt att jag vill någon dag försöka bli med barn. Går det inte så går det inte och då är det meningen. Jahapp, det var innan jag kom in i den här berg och dalbanan med tester, IVFer och annat och det var innan jag träffade min make och fick en otrolig familjelängtan. För mig är den främsta längtan att bilda familj.

Och snälla kom inte och säg att ett adopterat barn inte är ens eget barn! Tror aldrig någon adoptivförälder går med på det resonemanget eller känner annorlunda än för ett biologiskt barn.

• Lapinette

Totalt jättego och bör inte läsas av deprimerande - jag är lycklig! Satt i baren på Wasahof igår med massor av glas framför mig (bartendern serverade nämligen fel vin så vi fick 2,5 glas extra) och sa just de orden till maken - jag är lycklig! Har haft två orosmoln på min himmel förut 1.) pappa som jag tappade kontakten med 2.) att vi inte kan få barn. Nu har min pappa varit här och vi pratar var och varannan dag via Skype och barn kommer vi att få en dag! Jag mår bra, mitt jobb är ok och jag har världens bästa (som sagt totalt egoinlägg) make! JAG ÄR LYCKLIG!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor