• Svar på tråden Tantvarning6
  • dfk

Hej små skruttisar!

Passion, vad glad din son ska bli när polarna kommer och hälsar på. Det är ju en jättebra idé! Ja, det gör ont i en, när barnen är ledsna. Det är inte lätt att flytta från sina bästisar.

Frulle, gnäll och gråt du, så tröstar vi dig! Efter regn kommer solsken. Höstdeppig?

Det där med vaccinet, är ju jättesvårt. Vet verkligen inte alls hur jag ska göra. Vad är farligast, att låta bli eller att vaccinera?
    Jag velar och försöker ta ställning om barnen ska få vaccinering
    men vet inte heller än.
    Hur tänker ni andra?

• passionsblomman

*slickar vispgräden från munnen*

Oooh vad gott det är! varm choklad med vispgrädde, och så färskt franskbröd med Åseda gräddost! MMMMMM

Vaddå? Borde äta riktig mat?

Ääääääh, det kan jag väl göra efter sonens träning ? Väl?

• Cantaton

Jag hade egentligen ingen större tanke på att ta det. Men nu när pappa ligger på sjukhus överväger jag det. För har man svininfluensa får man inte ens komma dit... Fatta om jag skulle få det - och precis antingen när något illa händer eller precis när han typ vaknar...

Frulle skrev 2009-11-02 13:02:09 följande:
    Usch jag har ångest!'Hur gör ni med vaccinet?? Mig själv tänker jag inte så mycket på men BARNEN!! Eller Zack. Bella är ju för liten..Va fan ska jag göra? Nu var det ju en 3-årig pojke som dog i helgen!
  • Villemoa

Åååh Åseda gräddost!!! Är nog en av de godaste ostarna som finns tillsammans med Boxholmsost!! *slurp*

• Daa

Åh, hur mår du, Mulle? Säger som de andra: här är rätt ställe att gråta och gnälla på. Man får kramar i massor!
    *kramar om*

MittiPrickBrud: surt att må sådär. Krya på dig.

Svårt med vaccin-frågan. Vet inte hur jag skulle ha gjort om jag haft barn. På jobbet blev vi ihopfösta och ivägskickade till några som vaccinerade oss, så det är redan kört för min del. Några småjobbiga biverkningar, men de gick över efter någon dag. Och jag fick en ganska snygg deltamuskel. Bara synd att den krympte tillbaka till sin vanliga storlek

Heloise: det är så sjukt jobbigt att känna sig korkad i sådana situationer. Men egentligen vet du väl att du har koll på läget? *peppar*

• TinkerBelle

Hej hej tanter,

Vet inte om min tankar kring vaccinet kan hjälpa, men ska försöka.

Min mor jobbar sedan 40 tillbaka inom vården och jag hade ett samtal med henen idag eftersom jag också går och velar.

Media gör allt för att sälja lösnummer och förser oss inte med konkret fakta. Något som retar mig till vansinne?

Vad som gör saken värre är att socialstyrelsen, vårdguiden, smittskydds institutet inte gör ett så väldans bra jobb dem heller för att vara ärliga. Utan propagerar för att man ska ta vaccinet ? amen!

Med lite siffror skulle nog flera av oss lättare kunna komma fram till ett beslut istället för att idag uppleva det som att man lite grann spelar rysk roulett.

Svininfluensan är egentligen inte värre än en vanlig influensa och de flesta som drabbas kommer inte att märka någon större skillnad.
    Den stora skillnaden ligger i att Svininfluensan har visat sig angripa lungorna och dem som då blir allvarligt sjuka blir genast dödssjuka.

Antalet fall, samt formen av biverkningar skiljer sig inte i dags läget från andra vacciner som vi gladeligen tar själva/ger till våra barn så som tex. polio eller BCG (mot TBC). De flesta av oss tvekar ju inte att vaccinera vår barn mot tex. difteri för vi vet vilka förödande konsekvenser det skulle få om vi smittas drabbas av det.

Jag tror personligen att många av oss tvekar eftersom vi inte vet, allt har gått så snabbt och man är från myndighets håll väldigt dålig på att ge handfast fakta. Samtidigt känner jag att jag måste ända välja att lita på dem som är ansvarig inom svensk sjukvård då dem fram till nu gjort ett hyfsat bra jobb inom de flesta andra områden.

Nu har jag bestämt mig för att barnen skall vaccineras och jag kommer att vaccinera mig så fort jag får.

• lillabruden

Tjohejsan

strax innan jag ska iväg till jobbet måste jag ju komma förbi tanterna

När det gäller vaccinet... jag har valt att inte ta det. jag blev erbjuden via jobbet i och med att jag jobbar inom vården. Men jag tycker att jag inte vill vaccinera mig med tanke på att jag inte fått kräksjukan t.ex o andra fluenser som kommer o går och består... jag brukar inte bli så sjuk. Dessutom är inte min brukare i riskgrupp.

Men även när du tagit vaccinet kan du ju ändå vara smittbärare. Så det är ju viktigast att dem som är i riskgruppen får vaccinet.

Frulle, o ja ni andra som undrar om barnen...man kan ju titta lite på statistiken, hur många barn har vaccinerats o hur många har dött? betydligt fler har ju fått vaccinet o överlevt.
    Men ni känner ju era barn bäst, blir dem lätt sjuka så kanske det är bättre att ge dem vaccinet... svårt...

För övrigt är jag ordentligt höstdeprimerad varje år, försöker hålla mig positiv men det är inte lätt. Skönt att jobba natt då man slipper bry sig om dagens äkliga mörker....

Ska köra till jobb idag...första körturen sen krocken...är lite nervös.....(kör svärmors bil..)

• lillabruden

tinker, bra inlägg det där! vill tillägga att Fågelinfluensan var oxå mycket värre i smittspridning o sjukdom.... jag tror det ligger mycket politik i det hela och som du säger, propaganda. Men samtidigt, känner man att man vill vaccinera så ska man ju det.