• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Hattis

Vilken grej med affektkramp! Har jag aldrig sett eller hört talas om.

PB - svårt med katten. Tycker du gör rätt i att sätta press på dem. Du bor ju faktiskt inte nästgårds heller och de nya ägarna behöver ju inte veta om att du kommer att passera i närheten.

Julklappar - vill minnas att jag beställde jultidningar och böcker för ngra veckor sedan, undrar just när de kommer. Så skönt att vara ute i god tid - och så sällan jag är det. Vill liksom inte tänka på det än (Telis, här har du en som bakar lussebullar dagen före Lucia och tar fram julgranen dagen före julafton )

Vad ska man ge maken? Kläder funkar alltid, men det är liksom mer jag som är intresserad av att han har fräscha tröjor, inte han själv...

• viktualia

Och jag siktar som vanligt på att shoppa julklappar på nätet.... dags att diskutera frågan om vem som ska ge vem julklappar i år... ska ju fira med makens familj och har ingen större lust att lägga nån möda på att hitta på nåt smart till makens brors sambo som jag knappt känner...

• viktualia

Och apropå ambulanser så började min dag på jobbet med att en fotgängare blev påkörd på övergångsstället utanför jobbet 10 minuter efter att jag hade gått över på samma ställe. Läbbans!

• passionsblomman

Hattis: Hahahha! Ja, jag brukar ge min sambo lite nya saker som tex kallingar och säga att det är lika mycket till mig själv, särskilt att få ta de gamla och KASTA!

Vad gäller katten, så fick jag ett sms nu att hon hittat ett annat hem åt honom!

Va? Redan? Det var som f-n?

Jag har ställt en radda frågor och sagt att jag vill att vederbörande får mitt nummer så vi kan få kontakt. Det kan ju vara av intresse förr denne att veta vem katten är uppfödd hos, och själv vill jag ju kunna få veta hur det går för honom.

Hoppas detta nu visar sig vara någon bra. Jag har ju inten kontroll alls här nu, vilket jag ju inte har någon rätt till heller.

• _koko_

*Vinkvink*

Tack för trevlig lunch igår!! Tack också för butiktipset, AM, nu har lillebror ett par fina (och dyra ) vita fleecevantar!

Idag jämnade jag till det genom att köpa ett par galonbyxor, en galonjacka, ett par galonvantar och ett par vinterhandskar, till conny, för totalt 140kr i vår begagnatbutik, allt nästan oanvänt!
    Skönt att ha dubbelt av allt så man inte behöver släpa till och från dagis.

Älskar även jag att köpa julklappar! I år blir det mest barnrelaterat till farfar/mormor o morfar (fotokalender, handavtryck osv), duplo och kökssaker till conny och nåt litet till lillebror (conny fick inte särskilt mycket i fjol jul). Tror vi skippar varandra och går ut och äter någon kväll när vi hälsar på sambons pappa i januari i stället.

Lillebror ligger fö och somnar i babygymet just nu!
    Ska nog fånga upp honom, byta blöja och gå och lägga oss. Jag vågar ju inte hoppas på att han ska sova 6h i sträck inatt igen!!

• passionsblomman

Ett absolut säkert kort här i hemmet är böcker. Till alla. Jag vet att sambon blir jätteglad för böcker och sonen SKA ha böcker för det ska alla barn ha, och jag är självklar att ge någon tegelsten till. Vi älskar att bara ligga och läsa. Förra året låg vi alla de lediga dagarna efter själva släktfirandet och bara plöjde de nya böckerna.

• Oupsie

Kikar in för att säga hej, samtidigt som jag väntar på att middagen ska bli klar. *kravlar mig ur min håla* Jäklar, trillade ner rejält i depphålan men jag gör mitt bästa för att ta mig ur den. Har smygläst lite undertiden dock. Får se om jag kommer ihåg allt som jag skulle kommentera?

Säger hej till Porchez och Parnassia, *vink, vink*.

Muggles, jag hoppas att de här visningarna gör susen och att budgivningen kommer igång. Tycker att er lägenhet ser jättefin ut och förstår inte varför folk är så sega i starten? De kanske behöver se den mer än en gång. Den lägenheten som vi har kollade vi först på en gång men maken tyckte inte alls om den då. Av olika anledningar var den här lägenheten vid det tillfället ganska svårsåld, och efter ett par veckor åkte vi och tittade på den igen och helt plötsligt kändes den mycket bättre.

September, vad jobbigt att du har en dålig magkänsla. Hoppas att allt visar sig vara ok.

Gosnosen, håller tummarna. Jobbigt med väntan.

Julklappar? vi har ännu inte löst frågan om var vi ska fira jul, så vi har inte heller bestämt om vi ska köpa julklappar? Maken tyckte att det lät som en bra idé att åka på semester och strunta i julen hemma, men att det beror på hur det går på hans jobb i november om han kan åka utomlands i december eller inte? suck. Då lär det väl inte finnas några biljetter kvar någonstans? Makens mamma förvånade när hon ringde för ett par dagar sen och undrade om vi inte kunde åka utomlands allihopa över jul. Det hade ju varit en lösning men jag vet inte hur lätt det är att få ihop en resa till 8 vuxna och 3 barn över jul med så här kort varsel? Framförhållning är inte ett ledord i makens familj?

Men jag gillar att köpa julklappar, tycker att det är jättekul att fundera ut bra presenter och lägger ner ganska mycket tid på julklappar varje år.

Har säkert glömt något men nu måste jag ta hand om maten? Stor kram till alla som behöver!

• Hattis

PB - det gick fort, heja heja, hoppas att det är bra människor.

Vickan - läbbans att vara så nära *memorerar titta vänster, höger och vänster igen*

Kasta kallingar - jag har gått ordentlig bärsärkagång i makens (dåvarande sambons ) byrålåda för några år sedan. Men det kan ju alltid bli bättre. Förnya med glittrande i skinn kanske :D)

Annars brukar jag alltid fixa/komma med idérna till julklappar på makens sida - även om jag aldrig firat med dem. Gissar att jag bryr mig betydligt mer än maken om att det ska bli så bra som möjligt.

• Tinga

Lappis - låter som att den där kursledaren behöver dra i handbromsen lite. Hur blev diskussionerna igår egentligen; blev det så intressant som du förväntat dig? Det borde ju vara mycket känslor i luften när man diskuterar det ämnet, men hur mycket som släpps ut beror kanske lite på hur man känner sig inför att "släppa loss" för de andra kursdeltagarna?

Oupsie - kram! Var det något särskilt som utlöste fallet ner i hålet?

PB - hoppas att det är ett bra hem de hittat till kissekatten!

Här är det numera fokus på barnen när det gäller julklappar, även från mina och makens föräldrar, så nu får vi lägga krut på att hitta på julklappar till Piff & Puff istället för oss själva. I år står en cykelkärra på önskelistan, för transport till och från dagis. Både maken och jag har cykelavstånd till jobbet, men det går ju inte att transportera två barn på en cykel. Själva ska vi köpa en leksaksspis till killarna. Dels vill jag gärna främja jämställdhet så tidigt som möjligt och dels tror jag att det kan finnas en pedagogisk vinst med det, med tanke på matkrånglet här hos oss. När jag tittade i en leksakskatalog häromdagen såg jag till min glädje att Villa Villekulla finns som dockskåp numera, så om ett par år tror jag att jag ska köpa ett sånt till Piff & Puff. Vanliga Lundby-dockskåp känns inte så lockande att köpa till två killar, men Villa Villekulla känns lite mer könsneutralt, tycker jag.

Imorgon börjar en ny omgång av So you think you can dance! Det är ett av mina absoluta favoritprogram och jag är glad att jag kan hänga med från början den här gången.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter