• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Liten med Mindre

Godmorgon!
    En till med begynnande halsont här. Fattar inte, minns inte att jag sniffat på någon med förkylning på sistone. Jag var ju sjuk nyligen. Mutter...

Julklappar tänkte jag också börja fundera över, mest för att vi tycks ha så ont om tid till allting nuförtiden. Kanske skulle vi ta o göra en pepparkaksdeg i helgen med? Vore ju gott.

BS - du kan möjligen inte få maken att sätta ihop en önskelista? Då kan man ju alltid köpa presentkort i teknikprylaffärerna.

I min familj finns alltid önskelistor, fast de har en tendens att vara grymt trista. Men det underlättar. Makens familj byter inte fullt så många julklappar, och ska det bara vara något symboliskt så funkar ju en flaska vin eller två fint. Fast tyvärr verkar föräldrar känna att de ska få ge dyra fina saker, men till oss säger de - det ska inte vara några paket. Pinsamt när vi är de som tjänar mest som kommer med en liten flaska.

Lillskruttans ögon klibbar fortfarande ihop trots medicin sen i måndags. Ska det aldrig gå över? Envis som synden - men vi ska vara envisare!

• Parnassia

God morgon!

Inte bra att läsa Oupsies chokladtips det första man gör på morgonen, nu kommer jag vara sugen på det!

Är det inte idag det är stora dagar för start september och gosnosen? Start skulle väl till gyn och sa inte gosnosen i måndags att det var ett par dagar kvar till testdag? Jag tänker på er båda iaf och hoppas att allt går vägen!

Appropå julklappar så vet jag inte själv ens vad jag ska önska mig... Har fått frågan och frågeställaren kräver ett bra och konkret svar.

• Parnassia

Oj, den gubben blev inte som jag tänkt. Hade tänkt mig en mer förvirrad gubbe.
    Och appropå gubbar, visst ser gubben som räcker ut tungan ut som en som pussas?!!?
    *förvirrad*

• fru AM

BS: dina julklappsproblem när det gäller maken kanske kan lösas m hj a en upplevelse. På söndag öppnar en viss upplevelsebutik även i Täby C

• fru AM

Förresten - någon som har ett dunderbra recept på pannacotta att dela med sig av?
    Vi ska ha middag för 30 pers på fredag och hade först tänkt beställa tårta till efterrätt, men eftersom vi ska ha tårtkalas för Livia på söndag så blev det lite mycket tårta tyckte vi ... Så den som har: gärna ett bra, enkelt recept på pannacotta!!?

• Liten med Mindre

Tyvärr -inget bra recept i fickan. Den enda gång jag gjort pannacotta blev det segt som gummi. Men kolla på Allt om Mat - de brukar ju ha bra saker. Eller Arla för all del. Grädde är ju deras grej.

• fru AM

TAck för tipset Liten - det är just därför jag gärna vill ha ett beprövat recept ... Vill inte gärna bjuda 30 pers på seg pannacotta ...

• Liten med Mindre

AM - goda vänner bjöd på någon kryddig pannaconna från ICAs Buffé på nyårsafton. Den var i alla fall inte seg.

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=651769

Fast att luta 30 glas för effekten kanske blir lite pilligt.

• Lapinette

Ser att ni har diskuterat julklappar och jag har också tänkt beställa på nätet. Det får bli en drös böcker, filmer och CD-skivor till familjen i Frankrike. Beställda från Fnac och skickade direkt till svärmor. Är så nöjd! Sen har jag gjort fotoalbum (sådana som trycks hos fotohandlaren ? också nätet) till pappa och mamma och ska nu göra en till svärmor. Till maken funderar jag på att ge honom några PT-timmar på SATS. Själv har jag redan fått min julklapp. Maken erbjöd sig att betala Nike Conventet i slutet av januari åt mig. Jag satt nämligen framför datorn i fredags och suckade över hur dyrt det var (2 000 kr). Så det blir en helg fylld med träning i slutet av januari för min del .

Men på tal om böcker så behöver jag lite hjälp AM. Vilken Astridlindgrenbok rekommenderar du till en tjej som är i 6-7 års åldern?

Tinga ? kursen var intressant men jag känner att jag har fått diskutera av mig ganska så bra här så jag har inget större behov men ändå så var det mest jag som övertog den där diskussionen (när vi satt bara tjejerna och diskuterade ofrivillig barnlöshet). Självfallet visade det sig att det bara var jag som var så öppen med det. En del intressant infallsvinklar kom upp som jag sedan har diskuterat med maken. Jag vet att min man är otroligt tacksam över att jag har er för annars hade antingen hans öron ramlat av vid det här laget eller så hade jag hamnat på psyket eller så hade han lämnat mig. En av tjejerna sa nämligen att hon fann det fullt tillräckligt att prata med sin make.

Maken berättade att So you think you can dance ska visas igen. Har följt lite via FB eftersom jag är med i deras länk där. Har sett alla program från start utom den första säsongen fast det är inte förrän de kommer upp till topp 20 som det börjar bli riktigt intressant.

• fru AM

Tack Liten! Det receptet tror jag på! Har googlat en del och funnit att man bör ha cirka 4 gelatinblad per liter "vätska". JAg skiter i att luta glasen helt enkelt. Gästerna bör vara så pass runda under fötterna vid desserten att de upplever den som lutande i alla fall

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter