• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • fru AM

Lappis: googla på
    pan agency
    ta översta träffen (hoppas jag) Du hamnar på Norstedts Agency. Där klickar du på About us.

• Oupsie

Muggles, gud vad skönt! Håller tummarna att ni får ännu mer än de 125' som ni räknat med.

• fru AM

Muggles: toppen att budgivningen börjat! Hurra!!!! *trumpeter*

Hur bär sig kommunen åt när de bygger ett 1600-talshus på 2000-talet (jag vill också ha en tidsmaskin)?

• Oupsie

räknat med? räknat på? Hmm

Nä, nu måste jag gå. Ta hand om er .

• Lapinette

mugglan - vad härligt att budgivning har dragit igång!!!

• muggles

AM: där vi bor är ett gammalt "kulturområde" el vad man ska säga i Göteborg, bla finns rester av en gammal fästning. Det fanns en gammal 1600-talslada där som brann ner för ca 5 år sedan och den var kulturminnesmärkt. Alltså ska den byggas upp igen i exakt skick. Det är dock dyrt att bygga där vi bor eftersom de hittar väldigt många yxor och annat arkeologiskt skräp Så allting har dragit ut på tiden, ingen har velat lägga de pengarna innan man kan hitta på en bra verksamhet att ha i ladan. Nu är tydligen planerna en gymnasieskola fast i en byggnad som ser ut som en gammal 1600-talsbyggnad. Detta kommer också att dölja leden som vi ser delar av från balkongen om man tittar åt ena hållet. Om man tittar åt andra hållet från balkongen så ser man vår fina gröna innergård...

• fru AM

Det blir ju toppen! Vad heter ert område (inboxa om du inte vill outa) - är intreserad av sånt där gammalt ...!

muggles skrev 2009-11-11 11:10:02 följande:
    AM: där vi bor är ett gammalt "kulturområde" el vad man ska säga i Göteborg, bla finns rester av en gammal fästning. Det fanns en gammal 1600-talslada där som brann ner för ca 5 år sedan och den var kulturminnesmärkt. Alltså ska den byggas upp igen i exakt skick. Det är dock dyrt att bygga där vi bor eftersom de hittar väldigt många yxor och annat arkeologiskt skräp Så allting har dragit ut på tiden, ingen har velat lägga de pengarna innan man kan hitta på en bra verksamhet att ha i ladan. Nu är tydligen planerna en gymnasieskola fast i en byggnad som ser ut som en gammal 1600-talsbyggnad. Detta kommer också att dölja leden som vi ser delar av från balkongen om man tittar åt ena hållet. Om man tittar åt andra hållet från balkongen så ser man vår fina gröna innergård...
  • gosnosen

Kram september! Supertråkigt med MA. Den där magkänslan är ju tyvärr ofta rätt.

Precis som för mig... Testade negativt i morse. Fortfarande ingen blödning, men slutar med prog och prognyn nu så inom fyra dagar borde blödning ha kommit. Var ju lite förberedd på detta så det kom ju tyvärr inte riktigt som en jättechock, men det känns såklart hopplöst just nu. Vi har ju tack och lov en kompis som ställer upp som donator så förhoppningsvis blir det inte evigheter tills nästa försök. Men det känns ju mer och mer som att det inte blir några barn för oss. Maken tar det jättehårt, men kommer förhoppningsvis ut på andra sidan inom inte allt för lång tid.

AM - detta arla-recept lyckas jag alltid med:

www.arla.se/Default____17653.aspx

Har provat att byta ut vaniljsockret mot en kaka mjölkchoklad och serverat med färska hallon, mums! Har också gjort en variant där vaniljsockret byts ut på ca 10 kardemummakärnor som får koka med och som man sedan silar bort. Då har jag serverat med rårörda hjortron och "knapriga smulor" (smör, mjöl och socker som är knådat och utbakat till en liten kaka och gräddat till gyllenbrunt och krispigt som man sedan krossar). Supergott och lite höstigt!

• muggles

Vi var ju naiva och trodde att det skulle vara attraktivt att dels bo nära älven/havet (vi har väl typ 100m till kajen) och dels i ett gammalt historisk område. Jag gillar området skarpt och det finns många fina gamla hus vid kullerstensgator, och själv tycker jag det är rätt coolt att bo där av historiska skäl. Men det verkar inte ha varit tillräckligt säljande. En stor nackdel är förstås vår ganska höga avgift vilket kändes helt naturligt för några år sedan (att ha hög avgift när lgh är ny menar jag). Numera har nybyggda borätter oftast en lägre avgift med däremot en mille mer i insats - vilket passar jättebra nu när räntan är låg... Jag tror att det faktumet har avskräckt en del. Folk vill hellre låna en mille extra än ha hög avgift (särskilt om de har några mille över från en villaförsäljning). Jag gud vad jag har funderat varför vår varit så svårsåld men jag tror jag har funderat ut det. Det är en fin lgh (vilket många har påpekat) men ödetomten i kombination med hög avgift har gjort den lite besvärlig.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter