• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Oupsie

Karlsson på taket ja, har för mig att det är den mest populära Astrid Lindgren-boken i Ryssland, i fall någon ville veta . Emil då? Eller är det för yngre barn?

• Lapinette

Ja Emil eller Karlsson får det kanske bli om jag inte hittar Madicken på något annat sätt för hon känns så rätt!

• BrudSommar2006

Men nog borde väl Madicken vara översatt till franska tycker man. I bokhandeln på Junibacken har de ju en massa barnböcker översatta till olika språk fast nu tror jag inte att jag kommer dit och kan titta efter i någon hast.

Karlsson retar jag mig verkligen på!

• Lapinette

BS - funderar på om vi ska besöka Junibacken men jag antar att jag hittar betydligt mer på internet så som Fnac när jag vill ha på fransk översättning än vad jag gör där. Madicken finns säker men just inte på Fnac och sen vet jag inte vad Madicken heter på franska så det blir desto svårare att leta.

• Lapinette

september - sorry här diskuterar vi Astrid Lingren böcker och du mår skit. Åter igen en stor kram till dig!

Sen undrar jag (sitter här och håller fingrarna blå) hur det går för gosnosen!!!??

• fru AM

Åh Start september: jag tänker på dig hela tiden! Kram igen!!

• muggles

Sept: du får absolut inte vara ensam när du tar tabletterna för man kan få blodtrycksfall. Ngn måste vaka över dig.

Åh, det är så GÖTT - vår budgivning har gått igång! På några minuter sprang det upp nästan 100 000. Vi behöver 125 000 till så är vi hemma sedan i våra kalkyler. Bara de hamnar i närheten av vår gräns så går det förmodligen att förhandla upp priset till vår min-gräns. Jag blev så lättad så jag blev alldeles darrig.

Problemet verkar vara att det är många äldre par som letar 4:or - de sitter där i sina hus och har en mastig vinst att plocka in. De är inte beredda på alla extra kostnader för parkering i stan (i motsats till att stå gratis på sin egen uppfart), de är inte beredda på all trafik mm i stan utan har orealistiska idéer om vad det innebär att bo i stan. Och de yngre paren som vi egentligen tror skulle uppskatta vår lägenhet mer, de letar kanske i första hand 3:or för att en fyra är för dyr (jag och min man tjänar ju hyfsat så vi hade råd och köpte den här lgh istället för hus). Det är iaf min analys. Och sedan har vi ju tyvärr ingen "wow-faktor" på vår lägenhet, som en maffig utsikt el så, utan det är en vanlig praktisk modern fyra med alla bekvämligheter och med en lite tråkig utsikt från balkongen (tills om några år när utsikten blir grym när kommunen bygger klart den tråkiga ödetomten som är där nu - det ska bli en schysst 1600-talsbyggnad).

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter