• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • muggles

Lappis: inte för att jag är direkt för höga avgifter men förklaringen är nog ofta att föreningen tar en stor del av fastighetens lån. Avgifterna baserar sig ju inte bara på vad man lägger undan till renoveringar och underhåll, sophämtning mm, utan också på föreningens lån. Just nu är det en trend med "skuldfria" föreningar och vissa tycker det är bättre då en förening inte kan dra av räntan på skatten så som en privatperson kan. För oss var det ev bättre att köpa en lgh med högre avgift (på den tiden 5600kr/mån) och därmed lägga en lägre insats pga att vi inte hade gjort boendekarriär (vi kom direkt fr en hyresrätt och hade inga arv el likn) och inte hade ngn kontantinsats att lägga in. Vi lånade rubbet och kunde göra detta tack vare att vi inte behövde låna så mkt.

• muggles

Ore: du får gå in och rapportera varje dag nu, så vi har koll på dig (så gjorde Vänner när hon hade BF nära förestående).

• Lapinette

muggles - har som sagt haft dessa diskussioner med maken och han menade att det vi betalar in när vi köper lägenheten går ju för att täcka lånen som finns på huset. Fråga mig inte hur de lyckas i Frankrike men som sagt man har ingen månadshyra där. Lägenheten som maken bodde i och som var helt nyproducerad betalade man ca 10 000 kr per år för sophämtning, "poolmannen", trädgårdsskötsel (vi hade ju palmer och blommor utanför för vår altan) etc.

Vi är också helt nya på bostadsmarknaden .. tyvärr!

• muggles

Lappis: jag upplevde att mina tjejkompisar förstod mig bättre än min egen man och då hade de tjejkompisarna inte själva fått ngt mf (el ens varit gravida vissa av dem). Så det kanske är ngt man som kvinna lättare kan leva sig in i...? För mig var det ganska oförståeligt att inte min man var mer deppad över det än han faktiskt var (han är inte känslokall annars direkt).

• muggles

Lappis: det kan ha att göra med statliga subventioner som gynnar eget ägande(?) och som gör det billigare. Sedan några år har ju ett sk räntebidrag tagits bort vilket gör att nybyggda föreningar får mer utgifter.

• gosnosen

Jag tror att makens "Varför?" mest handlar om varför vi ska drabbas, vad har vi gjort för ont här i världen osv. Vi vet ju vad det är för fel, även om mina kassa ägg inte var inblandade den här gången. Däremot så var inte spermieprovet på topp så de fick göra ICSI. Det har de i o f s fått göra på de senaste IVF:erna också, men då har ju alla förutsättningar varit så dåliga (med äggen också), men nu ska vi ju ha fått bra ägg och ändå blev bara ett befruktat. Så det grubblar maken på en del. Har bokat in telefontid hos doktorn åt honom, tror att det är bra att han någon gång får prata med dem. Annars är det ju mest jag som har gjort det i och med att all behandling har gällt mig.

Jag har också känt otroligt mycket skuld tidigare då det ju är mina ägg som är kassa. Det känns skönt att slippa det den här gången faktiskt. Och jag ser verkligen fram emot resan, och det gör nog maken också om ett par dagar. I morse undrade han varför vi hade bokat resan så nära inpå då vi ju visste att vi skulle göra detta försöket nu. Och just det var ju ett av skälen...

• muggles

I Frankrike kontra Sverige menar jag...

• Parnassia

Usch vilken förmiddag! Kramar i massor till Gosnosen och September. Ta hand om er!

Muggles: Grattis till att budgivningen kommit igång! Om den precis startat finns ju alla möjligheter att den ökar mycket. Särskilt nu när folk hunnit känna efter länge och kanske mer bestämt sig än att bara buda ändå, om du förstår hur jag menar.

AM: Den här har jag nog gjort 100 gånger (cirka ) och aldrig misslyckats. Den är från Mat-Tina svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp&a=113491&ingredients=panna+cotta&av704si=5909&av704ko=-1&showResults=false&lid=receptSearch452875&lPos=1

• Lapinette

gosnosen - bra initiativ att boka in ett samtal med doktorn! Tänkte också på att denna gång så var det ju inte dina ägg så det var ju inte den orsaken. Visst undrar vi också varför i den bemärkelsen "varför just vi" men ibland säger jag till maken att det är för att vi har det så jäkla bra på alla andra vis. Alla ska väl få sin beskärda del av misär i livet. Tyvärr blev det barn för vår del men vi tackar för att allt annat är så otroligt bra.

Hade faktiskt en tjej i gruppen som sa att om det hade varit henne som det var fel på så skulle hon vara orolig att hennes make skulle gå och leta upp en ny kvinna. Själv hade hon säkert funderat i de banorna om det var honom felet hade legat hos. Jag satt där och sa att jag ALDRIG skulle byta ett barn mot min man. Hon tittade på mig och sa att hon inte tror att det bara finns en kärlek .. nej visst sa jag men jag har kysst många grodor innan jag fann honom. Jag låter inte honom gå!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter