• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Oupsie

Pannacotta, 5 portioner

2 blad gelantin + vatten
    2,5 dl matlagningsgrädde
    0,5 dl strösocker
    2,5 dl vaniljyoghurt
    1 tsk vaniljsocker

Lägg gelantinbladen i kallt vatten, ca 10 min. Koka grädde och strösocker i en kastrull i några minuter. Sänk värmen, krama vattnet ur gelantinbladen och lägg i dem i grädden. Låt dem smälta under omrörning. Ta kastrullen från värmen och låt svalna. Blanda i yoghurt och vaniljsocker.

Häll upp i portionsglas och låt stå 2-3 timmar i kylen.

Förslag till servering: Ringla flytande honung över pannacottan och lägg på bär. Choklad?

Kommer inte ihåg hur många jag har gjort den här till som mest men det har nog inte varit mer än en liter grädde åt gången.

• Lapinette

Nej, ingen Madicken på Fnac .. Karlsson, Emil, Pippi, Mion min Mio, Bröderna Lejonhjärta men inte Madicken .

• Lapinette

AM - sorry om du har blivit förd bakom ljuset men på italienska är det direkt översättning från svenskan och hon heter Pippi Calzelunghe.

• fru AM

fast han hade tydligen fel (hur man nu kan ha fel om en sådan allmänbildningssak) - Pippi heter Pippi Calzelunghe på italienska. Illitterata strandraggare!

• fru AM

LAppis - ja han ljög tydligen! Måste reda ut detta!

Finns Ronja Rövardotter?

• Lapinette

AM ... japp så heter hon och jag tror bestämt att min sicilienare var lite mer beläst än din .

• Lapinette

Ronja finns men är hon tillräckligt gammal för den?

• fru AM

Så jag tror nog min var mer beläst men mer förvirrad än din ...

Lapinette skrev 2009-11-11 10:41:47 följande:
    AM ... japp så heter hon och jag tror bestämt att min sicilienare var lite mer beläst än din .
  • fru AM

Kanske är Ronja för lite äldre barn ... Men Kralsson då? JAg älskade den boken (högläst) när jag var liten! Även om Karlsson är en äcklig liten översittarstropp egentligen.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter