• Lapinette

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Ja Emil eller Karlsson får det kanske bli om jag inte hittar Madicken på något annat sätt för hon känns så rätt!

• Lapinette

BS - funderar på om vi ska besöka Junibacken men jag antar att jag hittar betydligt mer på internet så som Fnac när jag vill ha på fransk översättning än vad jag gör där. Madicken finns säker men just inte på Fnac och sen vet jag inte vad Madicken heter på franska så det blir desto svårare att leta.

• Lapinette

september - sorry här diskuterar vi Astrid Lingren böcker och du mår skit. Åter igen en stor kram till dig!

Sen undrar jag (sitter här och håller fingrarna blå) hur det går för gosnosen!!!??

• Lapinette

mugglan - vad härligt att budgivning har dragit igång!!!

• Lapinette

gosnosen - usch vad ledsen jag blir!! Så det är maken som tar det hårdast?! Håller du god min för att stötta honom? Normalt brukar det ju vara tvärtom. Kvinnan som bryter ihop och maken som måste vara stark och stötta (något som diskuterades på adoptionskursen i måndags). Har du något hum om hur lång väntetiden är för ett andra försök? Hur många betalda ÄD får man av Landstinget? Förstår om du inte orkar svara på mina frågor men ÄD är för mig ett totalt grått kapitel och ett av de få saker vi inte har provat.

• Lapinette

muggles - snart behöver du nog inte fundera längre utan lägenheten kommer att bli såld och förhoppningsvis till det pris ni hoppats på.

Själva resonerar jag och maken till att hellre högre lån och låg avgift. Över huvudtaget förstår inte min make resonemanget med hög avgift pga attt huset är nybyggt. I Frankrike har man inte hyror som vi på bostadsrätter och ett nybyggt hus har ju mindre som behöver renoveras. Så vi har stött och blött denna fråga massor och tillslut blev det 1.) antingen en villa där man inte har någon avgift alls 2.) en lägenhet med låg månadsavgift (vi betalar 1 800 kr).

• Lapinette

Skit, att ni behöver vänta så länge trots att ni har en donator men bra att ni får ytterligare 2 försök.

Maken "landar" nog snart men jag förstår honom till viss del. Vem av oss som är/har varit i IVF-svängen har inte någon gång sagt att nu säljer vi allt och reser istället eller något liknande? Det måste kännas otroligt skönt att ha er underbara resa att se fram emot just nu! Få ligga där vid vattnet och slicka era sår.

Nej, på frågan Varför finns det oftast inga svar. En av tjejerna i vår adoptionskurs har fått svaret varför (hon kan inte bli gravid) och hon säger att hon känner skuld. Så när vi diskuterade den frågan så kändes det ändå som vi andra hade det rätt bra ... att inte veta, ingen som kan skuldläggas.

• Lapinette

muggles - det är ju oftast så ... mer abstrakt för mannen. Någon kvinna (minns inte hennes namn) har gjort någon avhandling på hur man sörjer i ofrivillig barnlöshet och då var det just att kvinnan reagerera/gråter/pratar medan mannen stöttar och inte alls reagerar lika starkt. Självfallet gäller inte detta alla men oftast.

• Lapinette

muggles - har som sagt haft dessa diskussioner med maken och han menade att det vi betalar in när vi köper lägenheten går ju för att täcka lånen som finns på huset. Fråga mig inte hur de lyckas i Frankrike men som sagt man har ingen månadshyra där. Lägenheten som maken bodde i och som var helt nyproducerad betalade man ca 10 000 kr per år för sophämtning, "poolmannen", trädgårdsskötsel (vi hade ju palmer och blommor utanför för vår altan) etc.

Vi är också helt nya på bostadsmarknaden .. tyvärr!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter