• Lapinette

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

passionsblomman - tack, tack! Gillar att bli kliad bakom örat .

• Lapinette

mugglan - visst ikväll är det kurs med Kurt som gäller och denna gång ska vi diskutera ofrivillig barnlöshet. Hoppas och tror att det kommer att bli mycket mer diskussioner så maken inte somnar.

• Lapinette

Snorkis - Skiathos är superfint och har massor av badstränder. Jag och min kompis åkte till olika stränder varje dag, favoriten var en strand som låg på en liten ö som låg i närheten. Kritvit sand och azurblått hav ... kändes som man var i Thailand. Skulle säga att slutet av september är kanon. Fortfarande varmt i vattnet och lite folk.

• Lapinette

muggles - helt förståligt att du känner dig helt slutpumpad för som du säger det har hänt lite för mycket på sistone. Saker som satt press och varit känslomässigt jobbiga. Hoppas så att ni får lägenheten såld och sen kan få "vila".

• Lapinette

gosnosen - åhhh vad jag lider med dig! De där dagarna är HEMSKA! Tack för att du påminner mig om hur det känns ... nej, jag vill absolut inte tillbaka. Faktum är att min första reaktion när träningskompisen erbjöd mig telefonnumret till homeopaten var "nej, tack vi ska adoptera". Det känns faktiskt rätt och när jag grät ut mot maken i helgen så tänkte jag på att det var så länge sedan jag grät av den här anledningen. Många månader har nu faktiskt passerat och jag har inte gråtit pga mens, besvikelse och vånda. Det kommer nog att komma ytterligare ångestattacker men förhoppningsvis med allt längre mellanrum.

Men nu fokus på dig! och jag håller alla tummar jag har för att det du befarar och tror inte alls stämmer. STOR KRAM

• Lapinette

AM - märkte ingenting igår?! Vad då utryckningsfordon? Snacka om att sitta och stirra på datorn hela dagarna!

BS - ja igår handlade kursen mest om ofrivillig barnlöshet samt hur man kan förbereda sig inför adoption. Vi började med gruppdiskussioner där grupperna så smart hade indelats i tjejer för sig och killar för sig för att diskutera barnlösheten. Alla har genomgått IVFer utom en som fått domen att hon inte kan få barn. Vi pratade mycket om hur och om vi har berättat detta för vår omgivning dels gällande barnlösheten samt adoption.

Jag tycker att kursen är ok medan maken mer ser dens om ett nödvändigt ont. Förstår honom då han har svårt att hänga med när det blir mycket snack. Igår blev han flyende förbannad på mig för att jag inte hjälpte honom så jag har lovat att förbättra mig.

Säger som gosnosen - har ni bestämt er för Astrid?

gosnosen - instämmer med Telis att utebliven blödning är det bästa tecknet. Själv har jag alltid fått (ja utom sist då) blödning trots hormonerna och redan på dag 12-13. Jag fortsätter att hålla tummarna!

• Lapinette

Ja och vår kursledare pratar så fort och nonstop att jag blir stressad när han frågar mig, stressad över att missa något. Men jag har lovat att ta mig i kragen och ta mig tid när han frågar. Jag inväntar ju att hon ska sluta prata ... vilket hon aldrig gör!

• Lapinette

Parnassia - jag har inga problem att hänga med men hinner däremot inte översätta något enstaka ord här och där eftersom hon aldrig slutar prata. Sen har vi två deltagare från Bangladesh i vår grupp varav den ena troligen sitter som min make ... och funderar på annat när hon drar igång. Vet inte om det hjälper att säga till för hon är ju redan medveten om situationen.

• Lapinette

Ser att ni har diskuterat julklappar och jag har också tänkt beställa på nätet. Det får bli en drös böcker, filmer och CD-skivor till familjen i Frankrike. Beställda från Fnac och skickade direkt till svärmor. Är så nöjd! Sen har jag gjort fotoalbum (sådana som trycks hos fotohandlaren ? också nätet) till pappa och mamma och ska nu göra en till svärmor. Till maken funderar jag på att ge honom några PT-timmar på SATS. Själv har jag redan fått min julklapp. Maken erbjöd sig att betala Nike Conventet i slutet av januari åt mig. Jag satt nämligen framför datorn i fredags och suckade över hur dyrt det var (2 000 kr). Så det blir en helg fylld med träning i slutet av januari för min del .

Men på tal om böcker så behöver jag lite hjälp AM. Vilken Astridlindgrenbok rekommenderar du till en tjej som är i 6-7 års åldern?

Tinga ? kursen var intressant men jag känner att jag har fått diskutera av mig ganska så bra här så jag har inget större behov men ändå så var det mest jag som övertog den där diskussionen (när vi satt bara tjejerna och diskuterade ofrivillig barnlöshet). Självfallet visade det sig att det bara var jag som var så öppen med det. En del intressant infallsvinklar kom upp som jag sedan har diskuterat med maken. Jag vet att min man är otroligt tacksam över att jag har er för annars hade antingen hans öron ramlat av vid det här laget eller så hade jag hamnat på psyket eller så hade han lämnat mig. En av tjejerna sa nämligen att hon fann det fullt tillräckligt att prata med sin make.

Maken berättade att So you think you can dance ska visas igen. Har följt lite via FB eftersom jag är med i deras länk där. Har sett alla program från start utom den första säsongen fast det är inte förrän de kommer upp till topp 20 som det börjar bli riktigt intressant.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter