• viktualia

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Oupsie - fniss! hade ju varit rätt coolt att hamna på samma ställe som dig.

Gaybröllopet blir i SvK och inte i min frikyrkosnurr. Min kära make är aktiv i SvK och så även hans bästa kompis!

Frikyrkobröllop - det är rätt olika hur man ser på alkohol inom den världen. En ledtråd brukar vara att kolla vad det är för festlokal - är lokalen en del av kyrkan så blir nog evenemanget alkofritt. En annan ledtråd är om man känner brudparet så väl att man vet om de dricker eller inte. Själv omges jag med frikyrkovänner av båda "slag". Har även varit på bröllop där brudparet valt en lokal som gör att de inte får servera alkohol, fast att paret annars dricker. Allt är möjligt!

• viktualia
    FruCicci skrev 2010-01-15 09:48:08 följande:
    Frikyrkor.... Vickan, varför väljer man en lokal som inte serverar alkohol om man ändå dricker själv? Är det för sina än mer frikyrkliga nykterist vänner skull?Intressant hur som!Jag var i ngn pingstkyrka för länge sedan på ett bröllop, säkert 15 år sedan. Men det gör jag inte om, jag tyckte det var otäckt när alla började skrika i tungor och brudgummen stod o vifftade med händerna i det blåo rabblade massa mitt under akten.Jag var där med 2 barn, det var deras fd barnflicka som gifte sig, de blev så rädda att jag var tvungen att gå!!!!!
    Varför.. tjaa.. för att den är billig, för att lokalen sitter ihop med kyrkan = smidigt osv. Några kompisar till mig har hyrt en folkhögskola och haft festen i matsalen - himla smidigt när alla kan övernatta i elevrummen som annars står tomma över sommaren. På sådana ställen finns det ofta kapell/kyrka och fullt utrustad matsal/festlokal inom samma område plus då billiga övernattningsmöjligheter för gästerna. En annan anledning kan vara att man då, om man väljer kyrkliga festlokaler, enkelt och oftast i stort sett gratis kan fixa serveringspersonal och liknande eftersom det ofta finns nån snäll tant som ställer upp och hjälper till.

Och jag tillhör en annan del av frikyrkligheten än de som ägnar sig åt tungotal och liknande "okontrollerade högljudda" böner.
  • viktualia

Nenne - det där med klänning i v 20.. jag förvånas rejält men jag kan fortfarande ha mina vanliga klänningar. På nyårsafton hade jag en H&M-klänning som jag köpte för 1,5 år sedan. Och detta även om jag har en rejäl mage. För min del är det byxor som är omöjligt projekt....

... vad jag menar är att det är svårt att veta i förväg HUR stor man kommer att vara. Jag har just passerat 35 fulla veckor och har fortfarande på mig mina vanliga koftor. Har t-shirtar som förvisso är några storlekar större, men ändå inte mammastuk på....

Så vänta lite lagom länge med att välja klänning... och som sagt.. det är inte omöjligt att du kan ha några av dina favoriter som redan hänger hemma i garderoben.... Var projektet mer " ååå vad skoj att shoppa något nytt" - så vänta till några veckor innan så att du har en känsla för magens omfång!

• viktualia

Ego - jobbar hemifrån idag och är bara såååååå trött.. har en stor uppgift som jag bara MÅSTE komma vidare med och här sitter jag mest och gäspar och dumsurfar... illa.. hmmm... ska till BM om en stund och får väl hoppas att promenaden piggar på...

• viktualia

Cicci - fniss... det är nog en vanesak det där med fester med och utan alkohol. Jag är så van vid att typ halva min bekantskapskrets inte dricker eller att åtminstone stora fester som bröllop hålls på platser där man inte får servera alkohol. Så jag tycker att de festerna är minst lika pampiga som de med alkohol. En fördel med "torrlagda" fester är också att alla engagerar sig mer i underhållningen/feststämningen eftersom den inte kommer "automatiskt" med spriten om du förstår hur jag menar..... Och det är en viss skillnad på skolmatsalar i vanliga skolor och pampiga kåkar på vischan som inrymmer folkhögskolor....

För egen del valde dock maken och jag att hyra en festlokal här i hålan som inte har ett dugg med nån kyrka att göra, utan hör till makens företag. Och vi serverade alkohol.

Huruvida vår bröllopsfest var skoj även om man inte drack alkohol, kan ni fråga Parnassia om eftersom hon var där med lilla E i magen! *ler glatt*

• viktualia

Partaj med eller utan sprit - allt blir vad man gör det till. En av de roligaste festerna jag varit på i hela mitt liv var en helnykter tillställning som gick av stapeln i januari 1997 (Parnassia, jag är rätt säkert på att du var där). Vi befann oss i en halvkyrklig lokal, ett galet coverband spelade och folk dansade i stort sett på borden...

... men när jag har fester själv så bjuder jag gärna på god alkoholhaltig dryck....

Ego - kan meddela att Trollet ställt sig på huvudet - dvs ligger åt rätt håll i magen. Alla övriga kontroller passerade prickfritt och jag firade genom att shoppa lite kläder i stl 56 på vägen hemåt.

• viktualia

Oupsie - *heja heja heja* ringa på jobbannonser är läbbiga saker! men å andra sidan kan det ju medföra att du får ett roligt jobb!!! tänk f ö på att det är fredag em!

• viktualia
    Oupsie skrev 2010-01-15 14:31:29 följande:
    Nu har jag ringt en gång till men inget svar den här gången heller. Han kanske slutar tidigt på fredagar? Det låter ju som ett bra jobb .
    Fniss... ringer man mitt jobbnummer just nu så verkar det som att jag är på tjänsteresa.. ha ha ha...

Istället sitter jag hemma vid datorn och svettas över kluriga formuleringar i stora mängder!
Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter