• muggles

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

fru AM skrev 2010-01-19 10:56:59 följande:

De där sprutorna ges till "äldre mammor" (!) efter kejsarsnitt. Jag skulle ju fylla 39 strax efter H:s födelse och fick välja om jag ville ha dem eller ej.Lappis: vad är det för ett halsband du letar efter? Det måste jag ha missat (eller glömt )
    Var det inte 39+1 du fyllde efter Hektors födelse? El kommer jag ihåg helt fel?

Imorgon är det förresten åtminstone 2 trådisar som fyller år!

Telis: jobbigt med matningen! Det löser sig alltid men det är ju asjobbigt medan det pågår - klart man blir orolig! Typiskt en sådna grej som man är extra känslig för när man är förstagångsförälder också (att matnignen inte funkar). Kram!

EA: jobbigt med ivf:en och ineffektiviteten, förstår dig.
  • muggles

JAg har inte hunnit läsa ikapp - vad har drabbat vår drakdödarprinsessa?!

• muggles

Vänner: uj vad läskigt med Prinsens jack i huvudet! Men du hade ju väldigt legitim orsak att stänga av mobilen, men det är klart, det förstår ju inte han...

Tinga: härligt att de (el var det bara ena P:et som åt?) äter mackor och grejer!

• muggles

fru AM skrev 2010-01-18 14:15:28 följande:

Ore förresten - kan man inte göra porterstek på älg? Det är ju jättegott!
    Haha, sitter och skummar snabbt och här ville min hjärna läsa "porrstek"
  • muggles

EA&MJ skrev 2010-01-19 22:09:37 följande:

Inte visste jag att man blir helt galen av husköp
    HAHA, kommer du inte ihåg hur det var för mig i somras/höstas?! Full snurr...
  • muggles

EA&MJ skrev 2010-01-20 11:31:19 följande:

Snorkis-vi har varit på visning på huset med pool och ovanvåning två gånger. Igår var vi och tittade själva på de saker som dykt upp. Det är ett hus som behöver tapetseras om i åtminstone 5 rum, nytt golv i vardagsum, nytt fönster i ett sovrum och sedan lite småfix med lister, dörrfoder etc. Men detta är småsaker (iaf lister, dörrfoder och dörrar) som man kan fixa allt eftersom, måste inte fixas direkt och kostar inte 10 tusentals kronor. Både jag och maken har fastnat för trädgården, poolen, ovanvåningen och planlösningen i stort. Man kan öppna upp ännu mer i köket om man vill det (om ett par år i så fall) för att få det luftigare. Jag har svårt att känna att det är vårt hus pga det skicka som det är idag tror jag, har svårt att se bortom alla fullösningar och oavslutade projekt som de har i hela huset. Men som maken säger så har det stor potential och vi kan växa i det och få det som vi vill med lite tålamod och något år.SVÅRT!
    Eg tror jag inte att din magkänsla är helt rätt för det här huset. Känns som att du logiskt ser en massa fördelar med det, men du radar upp ganska många "men" också. Om magkänslan är helt rätt så går ni på det utan att tänka på några "men". Jag tycker ni ska kolla på fler objekt! De saker du radar upp (trädgård, pool mm) kan man ofta göra om i andra hus. Viktigast är läget på huset och planlösningen. Om ni har varit på 2 visningar och fortfarande känner er tveksamma så tror jag inte att det är helt rätt. Men det är bara vad jag tror

Telis: boken är jättebillig att köpa, tror jag köpte den för 60 kr. Hade MYCKET nytta av den... Man läser ju inte hela på en gång, utan man läser resp avsnitt när det blir aktuellt och den följer ju ett barns första år, så man vill kanske ha boken länge.

Tack för grattis!
  • muggles

Ang amningsnapp fick jag aldrig ngn kläm på den. Har hört om inåtvända bröstvårtor men hade aldrig hört om att bröstvårtor kunde vara för stora vilket de tydligen var hos mig (de är inte stora så att man reagerar, har aldrig tänkt på det förut, men tydligen större än normalt). I kombination med att Moa hade liten mun var det inte optimalt - vi hade jätteproblem med att få till ett bra "tag" hon och jag. Fick rätt mkt sår pga det. Hon hade svårt att gapa tillräckligt för att komma åt runt. Med amningsnapp blev det ännu mer som hon skulle få in i munnen och den halkade bara ur hennes mun hela tiden så för mig funkade det inte alls. Efter dessa problem har jag i smyg studerat andra kvinnors bröstvårtor (bla dina Piggelin ) och kunnat konstatera att mina faktiskt är ngt större.

Jag fick också hjälp av en fantastisk kvinna på BB - hon hetter Barbro tror jag - i 60-årsåldern. Hon kom in i mitt rum, tog en titt på mig där jag satt uppallad med kuddar och ett krampaktigt grepp för att försöka amma och tog tag i det hela. Hon röjde bort kuddarna, rättade mitt grepp om Moa handgripligen och studerade hur hon sög noggrannt - och på ngt magiskt vis fick hon till det. Så vi fick lite kläm på tekniken. Sedan hade jag ju fortfarande problem med tillgången då...

Amningshjälpen kan säkert hjälpa till. Man kan prova att ringa dem först, sedan åka dit och träffa ngn erfaren som kan hjälpa till. Det är ofta smågrejer som gör att det börjar funka helt plötsligt. Amning är mkt teknik!!! (Det tror man inte - man tror att det bara är så naturligt och ska funka för alla.) Och det är ju ett samspel där barnet spelar en viktig roll, så om barnet av olika skäl inte kan tekniken så blir det jättesvårt

• muggles

EA: jag är helt med på dina argument, och håller med om dem. Men jag menar att om magkänslan var rätt så skulle du inte ens argumentera utan du skulle ha köpt! Äh, det visar sig om det är huset som är menat för er el inte...

• muggles

EA: förresten, om ingen lägger ett bud men ni ändå vill buda så buda för 17 ett skambud! Lägg er under utg.priset i så fall. Många börjar tydligen buda på utg.priset för de tror inte man kan lägga skambud men det kan man ju om ingen annan är intresserad.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter