Bröllop 2010 del 9 (sista året)
KatjaB:
Jamen då så.. :) Jag tänkte bara att om ni tänkt ha snittblomman hortensia i dekorationen så blir det nog inte så mycket lägre pris ;)
KatjaB:
Jamen då så.. :) Jag tänkte bara att om ni tänkt ha snittblomman hortensia i dekorationen så blir det nog inte så mycket lägre pris ;)
sundance: Ja, det är som redan sagts beror det lite på vilken sorts rosor som beställs.. men jag tror nog du får åtminstone 40 rosor för den summan. Är det stora krukor du har går det åt cirka 5 rosor/ kruka.. men då måste det vara utfyllnadsblommor och mycket grönt. Har du tänkt att det skulle vara BARA rosor i arrangemangen går det åt mycket mycket mer. Jag satte en bild i mitt galleri på ett runt arrangemang (det första jag någonsin gjorde, så ni behöver inte titta på hur bra gjort det är ;) ) och där har jag använt 10 rosor och det är cirka 20 cm i diameter. MEN, du kan med fördel plocka grönt material utomhus själv och säga att du vill att de använder det, så blir det förmånligare. Men då måste man plocka materialet dagen före och ställa det i vatten och svalt ett dygn så det hinner dra i sig vatten och bli saftspänt. Blåbärsris, bergeniablad och hallonblad är toppen att använda!
Vad har du tänkt dig för arrangemang?
... ja för här i Finland har vi inte någon yrkesinriktning på gymnasiet, utan vi läser bara en massa ämnen (språk (obligatoriska svenska, finska och engelska + valfria), historia, fysik, kemi, psykologi, filosofi, företagskunskap osv.)... Så det har jag redan i bagaget :P
Nja. Jag gick först i gymnasiet 3 år (alltså inget yrkesinriktat), och sen hade jag ett mellanår i en folkhögskola, och nu har jag snart gått en yrkesutbildning på 3 år.
Jag vet faktiskt inte hur systemet i Sverige är när det gäller gymnasiet och yrkesutbildningar. Får man ett yrke när man går gymnasiet?
Grunden i floristik (kan man egentligen kalla det) är det jag går nu. Sedan får jag floristexamen om jag vill genom att studera ännu 1,5 år på skolan. Men det är egentligen bara fördjupning man lär sig då, all grund med olika tekniker och kundbetjäning får jag nu. Sedan om man vill studera ännu mera finns det floristmästarexamen man kan ta.
Nu är jag 22 år. :) 4 år sedan jag gick ut gymnasiet ;)
Jaha, det är så det funkar i Sverige.. :) Det låter ju som att man bara skrapar lite på ytan i mina öron, det finns ju hur mycket som helst att lära sig! Så jag förstår att praktikplatsen är en mycket viktig del!
Ja, jag håller med dig mammab! Det är ett yrke jag också vill hålla på med! :D Jag har också ett fotointresse, men liksom du är det inget jag vill jobba med, men blommor, jajjamen! :D
Jag drömmer om att få jobba som florist på den välinarbetade blombutiken i min hemstad. Jag har varit inhoppare där flera år redan. Tyvärr har de nyligen anställt en ny florist när den gamla öppnade egen butik, så chanserna för att hon slutar är inte så stora ;)
Droppformad :) Det passar perfekt till min klänning.