• Aleta

Tantvarning för 7:e gången

Jag googlar och googlar, har bara hittat en privatperson som lagt ut en annons. Alla taksnöröjare verkar finnas i Stockholm.

• Aleta

Skador som kommer utifrån pga av regn och snö går ej på försäkringarna. Det gäller att se över sitt tak.
    Jag vet inte om vi törs eller klarar av att röja taket själva, det är jättehögt och jättestort.

• Aleta

Tack Passionsblomman, men törs man anlita en privatperson, tänk om han ramlar ner, man måste väl vara minst två?
    Hittar jag inget så ringer jag kommunen, de måste väl ha någon som tar bort deras snö på taken?

Fjosok, alltid trist att känna sig deppig. Har du testat att äta lite godis? Helst choklad? Det tycker jag hjälper lite.

Oj då, har ni brutit helt nu I'm yours?

• Aleta

Tack Passionsblomman!
    Imorgon ringer jag sotaren, plåtfirmor och kommunen!

• Aleta

Fjosok -

Mamma sa precis att man kanske inte kan gå på skiffertak utan att det behövs en gigantisk lift. Någon som är skiffertaksexpert?

• Aleta

Uppdatering vattenläcka: vi ska försöka isolera vinden bättre, det kan hända att alla hantverkare som har varit där har flyttat runt lite på den gamla isoleringen. Om vi försöker ta bort snön och framförallt isen så är risken stor att vi skadar skifferplattorna. Skiffer är bra, det håller i 100 år, men det håller inte att springa omkring på. Efter att ha frågat runt lite så är det den rekommendationen vi har fått.
    Imorgon så ska jag börja, behöver jag säga att jag inte ser fram emot det?

Kramar till alla tanter och tantbröder!

• Aleta

Just det1

Cantaton skrev 2010-02-08 21:52:50 följande:
    Aleta, så du ska göra ett inomhus-isolerings-arbete istället för ett utomhus-halka-runt-på-taket-arbete?
  • Aleta

Nej, vad har hänt?
    Det låter som om du behöver pysslas om.
    Jag skickar en kram i alla fall.

MittiPrickBrud skrev 2010-02-08 22:29:34 följande:
    Är det meningen att livet ska se ut såhär...?
  • Aleta

Host, host, nu har jag varit och rivit i den gamla isoleringen. Ja i Gullfibret, den riktigt gamla ligger under och det är jord. (Sa jag att huset är gammalt?).
    Eländes, elände, det är fullt med is, så när den tinar kommer det att börja rinna igen. Vi har lagt på en superabsorberande duk som mamma hade liggande hemma. Den ska enligt uppgift suga upp 5 liter. Alltid en början. Fläktar vet jag inte om vi törs ha på vinden, det skulle lätt kunna börja brinna, torrt och dammigt som det är i övrigt däruppe.
    Hoppas att huset klarar sig igenom det här och så får man försöka göra en permanent lösning i vår/sommar. (Eller också glömmer man bort det tills nästa gång om tio år. )

Bobou, trist att behöva åka hem, hoppas att resan går bra.

Soldemor, jag tänker nog tyvärr också på änglabarn som det heter på Famijeliv. Synd egentligen, det låter ju väldigt vackert med änglamässa.

• Aleta

Kul med husvisning Solde!

Förresten så har de en stor vattenskada på dagiset så jag passade på att höra med experterna som var där. Fram med hacka och hacka loss jord/is-lagret, i med ny isolering och ta bort isen från taket.
    Mamma hade redan listat ut det när jag kom hem, men vi har modifierat det till: Hacka loss jord/is-kakan från vinden och sedan dit med ett tätt plastskikt och massor med material som kan suga upp vattnet som kommer in. Om man kollar och byter uppsugningsmaterialet borde det funka tills isen har tinat tycker vi. (En slags gigantisk takblöja. )

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången