• BrudSommar2006

Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen

Sedan 2006 har vi som hänger här försökt lista ut hur man märker när man är gravid och om ett efterlängtat plus möjligen är att vänta. Vi kan inte vara speciellt smarta för vi är inte ett dugg närmre en lösning på problemet nu än då och ändå ger vi inte upp.

Nåja, se till att få tummetotten ur nu och hjälp oss komma upp till de nästan 12 000 inlägg vi kom upp till nu sist. 

Jag har förstått att man helst ska uppge skostorlek, favoritchoklad, var i landet man bor och hur det står till på barnfronten för att börja hänga här med oss men jag vet inte jag, jag tycker att det går lika bra att skicka en slant direkt till mig.

Hursom, här diskuteras hus och hem, resor och relationer, goda drycker och fester och så klart när nästa trådträff kan tänkas inträffa och var. Har man väl gett sig in i diskussionerna här så kommer man aldrig loss.

Välkomna!

Här finns förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3651505.html

• Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen
  • MSW
    nennesjuttioåtta skrev 2010-05-04 16:31:25 följande:
    muggles – såg det här på Testfaktas hemsida, därav min undran: Om du köper en begagnad stol, se till att den inte för gammal. En bilbarnstol har en beräknad livslängd på ungefär tio år. Stolen bör dock inte vara äldre än cirka fem år då den tas i bruk av ett nytt barn. När bilbarnstolen åldras finns risk för att materialet blir sprött.
    Att stolen inte ska vara mer än fem år när den tas i bruk beror väl på att de ska ha en sådan stol tills de blir fem (helst)..?
  • Lapinette

Sjuksköterskan/sekr. hos min läkare suckade idag och sa oj, vilken resa ni har varit med om när jag berättade om utomkveds och 8 eskimåer som endast blev 1 kvar etc. Själv svarade jag glatt, det finns dem som har det mycket värre. För själv ser jag inte vår resa som speciellt svårt ... ja förutom de där 3 månaderna då jag var totalt under isen.

• muggles

Nenne: jag tror det där är lite överdrivet. Den stolen känns otroligt stabil och är rekommenderad av NTF bla. Men är du orolig så köp en helt ny! Det viktigaste som jag ser det är att den inte varit utsatt för krock (då ska den aldrig användas mer). Köper du av en bekant kan du ju verifiera det - av den orsaken skulle jag aldrig köpa en bilbarnstol på Blocket för man kan ju aldrig veta.

• nennesjuttioåtta

mugglan – orolig och orolig, jag bara såg den där stå och ta upp plats. När kan man börja använda den förresten?!?! 

• muggles

Alltså det här med trots - jag kan känna mig som en riktigt usel mamma när jag blir irriterad och arg för att Moa trotsar. Hon trotsar ibland väldigt subtilt vilket är nästan ännu mer irriterande. Typ hon blir lomhörd och man får tjata 5 ggr på henne för att ngt ska hända (tex att hon ska gå i el ur bilen). Hon gör saker otroligt långsamt och utdraget bara för att jäklas vilket man inte alltid har tid med en stressig morgon. Jag har börjat kalla henne "världens långsammaste Moa", suck. Hon totalignorerar mig ofta. Förr funkade det om man sa "gör nu detta el vill du att jag ska bli arg på dig?" och då gjorde hon det genast. Men nu skiter hon bara i det så då måste jag ju bli arg - och då blir hon ledsen. Och så går hon till pappa och säger att mamma var dum - typ.

Ibland tänker jag att jag nog inte är skapt för att vara mamma Och därmed ska jag nog inte ha två barn - utan får väl vara tacksam att det bara blev ett...

• muggles

Nenne: babyskyddet ska man använda 6-9 mån (tror jag, kommer inte riktigt ihåg) el tills bebben blir en viss längd (som jag också har glömt). Vi hyrde babyskyddet av NTF för en liten summa, iom att vi bara skulle använda det så kort tid. Den riktiga barnstolen använder man sedan när man byter från babyskyddet tills de är runt 4 år kanske(?). De ska väl vara en viss ålder och ha en viss längd för att få åka framlänges.

• Lapinette

mugglan - så där tänker jag också ibland fast jag inte ens har något barn men typ att det inte blir inte något för jag passar ändå inte som mamma. Men så är det ju inte!!!

• nennesjuttioåtta

mugglan – men tänker inte alla föräldrar så?!? Klart du passar som mamma! Trots är ju inte ditt fel. hur man hanterar det... ja du. Int vet ja, men jag vet redan nu att jag kommer att känna mig sämstaste än sämst för jag har varken tålamod eller idéer.

• nennesjuttioåtta

mugglan – hyrde ni av NTF? Det står inget om det på hemsidan (fast jag är iofs lite manlig på att leta)

• Ore

Halloj

Fru E: hoppas att husbilderna blir så bra att de som kommer och kollar blir ännu mer förtjusta i stället när de ser att trädgården är så fin!

Nenne: Besafe är ett bra märke, och precis som du letat fram så håller de ett tag. Jag var på info från NTF, och de sa faktiskt 7 år på babyskydd, och 10 på barnstolar.

Har ni isofixfästen i bilen (brukar då sitta i baksätet, byglarna syns ganska tydligt...) så skulle jag säga att det är värt att köpa en bas. Annars så kommer det gå ändå, utan problem!

Var den större stolen också en Besafe? Izi kid x3? Sitter med katalogen framför mig, och med infon i huvudet. Den stolen kan användas redan från födseln också, så jag skulle flytta över till den när barnet ser ut att ha det för trångt i babyskyddet, eller när jag tycker att det är för tungt att bära skyddet med barnet i... 

Vickan: Tack för länken, men jag har inhandlat en pusselmatta Var även ute efter något rejält stort, så funderingarna rörde sig kring någon stor vanlig matta, pusselmatta eller bäddmadrass. Och då kändes pusselmattan som det bästa valet. Lätt att torka av, och kan hänga med ett tag. Det är ju bokstäver på också, så det blir bra när han ska lära sig alfabetet så småningom {#lang_emotions_flower}

Hihi, har fått lillkillen att ligga mer still. Kom på att i den stora gröna saken på toppen, så kan man stoppa i batterier. Nu blinkar det en lampa och spelas litet trudelutter, vilket gillas!

Svar på tråden Hur man fastnar och aldrig kommer loss igen