• Mymlan16

Nonchalent bemötande på Ramona Design i Göteborg

Var i Göteborg för att köpa slöja till min brudklänning häromdagen och började med att gå till Ramona Design på Kungsgatan. En glad dag för shopping tänkte vi och ringde på. Blev insläppt av jäktad kvinna som frågade vad vi skulle ha och sedan rafsade ihop en hög med slöjor, utan att fråga om vad jag tänkt ha för modell, längd, färg eller dylikt. Fick sedan prova i ett förråd (hade klänningen med och skulle prova allt tillsammans) då de "vanliga" provrummen var upptagna.

Sedan såg vi inte till kvinnan mer; ingen uppföljning om hur det gick, om de passade eller om hon skulle se efter någon annan modell. Väl i kassan skulle jag fråga om jag kunde lägga undan en slöja i två timmar för att tänka. Före mig stod en kvinna som köpt en brudklänning: det var väldigt uppenbart att skulle man bara köpa slöja var man inte lika viktig som kund... Vi fick vänta rills de småpratat färdigt om allt och ingenting och när vi väl kommit fram och det var vår tur hade hon knappt tid att lyssna på vad man sa och frågade i princip " varför ska du lägga undan den, varför inte köpa med en gång?", mycket snorkigt.

Vi gick inte tillbaka för att hämta den undanlagda slöjan. Ska man köpa en bit tyll med lite spets på för 2000kr tycker jag att man kan få ett artigt och tillmötesgående bemötande.

Vi gick till WeddingSquare vi Järntorget istället, superbra service och mycket bättre priser!! Kan rekommenderas. Där kommer vi också att hyra brudgummens kläder (kan sägas att även när det gäller priserna på dessa var de mycket billigare, skilde ca 500kr!).

Konstigt att man inte är mer rädd om sina kunder än vad Ramona Design tycks vara.

• Svar på tråden Nonchalent bemötande på Ramona Design i Göteborg
  • Snigel Bee

Det skulle ju vara det absolut bästa! Om folk vågade säga ifrån direkt när man blir ialla behandlad! Då får dem antingen tillfälle och fixa det eller att de helt enkelt skäms och fattar att man inte kan behandla folk hur som helst och komma undan me det!

Yarrow skrev 2010-07-14 18:41:00 följande:
    Jag håller med dig. Men man måste ju tänka på att alla uppfattar inte saker lika. Om någon tillexempel skulle säga till mig att tyvärr har vi nog inte så många klänningar i din storlek så skulle jag bara. "Nä okej, tack ändå".. Medan en annan kanske skulle ta det som om hon påpekade att man va tjock. Missförtå mig rätt, är man i service-yrket så ska man ju ha det glada ansiktet på alltid. Men jag förstår inte vitsen med att tracka ner på personer på personer bakom ryggen. Det enda rätta är ju att gå tillbaka till personen i fråga och säga "Ursäkta mig, men jag tog faktiskt illa vid mig av det där du sa/gjorde"

• Yarrow
    Snigel Bee skrev 2010-07-14 18:46:55 följande:
    Det skulle ju vara det absolut bästa! Om folk vågade säga ifrån direkt när man blir ialla behandlad! Då får dem antingen tillfälle och fixa det eller att de helt enkelt skäms och fattar att man inte kan behandla folk hur som helst och komma undan me det!  

Precis!

Lite därför jag tycker sånna här trådar är meningslösa. Inget blir liksom bättre utav det hela förutom att någons känslor kan bli sårade.

• Mymlan16

Yarrow skrev 2010-07-14 19:20:21 följande:
    Precis! Lite därför jag tycker sånna här trådar är meningslösa. Inget blir liksom bättre utav det hela förutom att någons känslor kan bli sårade.

Tycker till viss del du har rätt - men om man läser det här, jobbar på Ramonas och känner sig träffad av kritiken borde man skärpa sig. Och vet man med sig att man tillhör de trevliga expediterna så behöver man inte ta åt sig! För det är inte dem som vi "stört oss på"....

• Yarrow
    Mymlan16 skrev 2010-07-15 15:50:28 följande:
      Tycker till viss del du har rätt - men om man läser det här, jobbar på Ramonas och känner sig träffad av kritiken borde man skärpa sig. Och vet man med sig att man tillhör de trevliga expediterna så behöver man inte ta åt sig! För det är inte dem som vi "stört oss på"....
    Jag håller inte med, jag tror ingen skulle må bättre av att läsa folk som pratar skit bakom ryggen på en på ett forum.

Varesig personen i fråga varit otrevlig eller inte.

• kikki kikki

Jag anser att har man ett yrke som man själv valt där det ingår att vara hjälpsam och trevlig så ska man vara ...just ..hjälpsam och trevlig......annars så kan dom som inte är trevliga byta jobb.
    Den personen/erna som är otrevliga måste ändå veta med sig att dom inte trivs med sitt jobb och inte kan hålla humöret uppe så som dom borde göra!
    Hur skulle det se ut om en bilförsäljare var otrevlig????
    Han skulle få sparken på en gång.
    Om man betalar 10 000-20 000 för en klänning så är det inte för mycket begärt att bli trevligt bemött.

• Snigel Bee

Håller me!! Som du sa det e mkt pengar och det är ett väldigt spec tillfälle!! De måste ha tålamod och vara trevliga annars tycker jag inte heller att de ska vara där!

kikki kikki skrev 2010-07-15 21:38:54 följande:
    Jag anser att har man ett yrke som man själv valt där det ingår att vara hjälpsam och trevlig så ska man vara ...just ..hjälpsam och trevlig......annars så kan dom som inte är trevliga byta jobb.Den personen/erna som är otrevliga måste ändå veta med sig att dom inte trivs med sitt jobb och inte kan hålla humöret uppe så som dom borde göra!Hur skulle det se ut om en bilförsäljare var otrevlig????Han skulle få sparken på en gång.Om man betalar 10 000-20 000 för en klänning så är det inte för mycket begärt att bli trevligt bemött.

• fryser

mb o hans bestman var på ramona o de ville bara hyra sina kläder o blev illa bemötta o den som hjälpte de på ramona skulle ringa upp dagen efter för info men hörde aldrig av sig. tyvär har jag köpt min klänning där för jag hittade den inte nån annanstans. när jag kom tillbaka för att köpa underkjol o slöja var de inte alls så noga att vara trevliga längre o när jag frågade om hon inte kunde ge mig nån sorts rabatt då jag köpte en jätte dyr klänning + slöja o underkjol från de så blev hon ännu surare.. problemet med de är väl att de behöver inte bry sig om sina kunder för hur många går tillbaka för att handla en brudklänning men det de inte tänker på är ryktet o att man faktiskt inte går tillbaka för att köpa afton eller balklänning heller.. de borde vakna o vara mer trevliga mot sina kunder.. tycker att det är bra att man kan få skriva av sig här

• Yarrow

Jag måste bara säga, igen. Jag håller med om att man självklart ska vara trevlig när man har ett servicejobb.

Men en sådan här tråd löser ingetting. Ifall man känner sig dåligt bemött tar man upp det med den personen.

Jag ser ingen poäng i att behöva skriva av sig bakom ryggen på folk, va hände med att behandla andra som man själv vill bli behandlad? Ifall man man kände sig dåligt bemött så är man faktiskt inte mycket bättre själv om man gå och pratar skit bakom ryggen på personen i stället för att vara Ärlig och ta upp detta med personen.

Det är vad jag tycker.

• Optimia

Jobbar man i ett serviceyrke bör man inse att kunderna kommer att prata om den service man ger. Är man sur och otrevlig förtjänar man inte ett gott rykte. Om man 2010 inte har fattat att internet och diskussionsforum är uppfunna, pch att ett dåligt rykte kan skapas på några minuter, då ska man nog gå en kurs i PR.

Jag har inga problem med att säga till folk att jag skulle ha handlat av dem OM de bemödat sig om att bemöta mig på ett trevligt sätt. På samma sätt brukar jag tacka för god service när någon expedit är extra vänlig.

Expediter som tror sig vara förmer än kunderna kan ha sin affär för sig själva så de får sitta och babbla i telefon med sina kompisar. Mina pengar ska de då inte förvänta sig att få.

JA det finns krävande och jobbiga kunder också, men snorkiga expediter är det värsta jag vet. Väljer man ett serviceyrke ska man banne mig inte vara sur och snorkig.

• fryser

Yarrow skrev 2010-07-16 15:38:01 följande:
    Jag måste bara säga, igen. Jag håller med om att man självklart ska vara trevlig när man har ett servicejobb. Men en sådan här tråd löser ingetting. Ifall man känner sig dåligt bemött tar man upp det med den personen. Jag ser ingen poäng i att behöva skriva av sig bakom ryggen på folk, va hände med att behandla andra som man själv vill bli behandlad? Ifall man man kände sig dåligt bemött så är man faktiskt inte mycket bättre själv om man gå och pratar skit bakom ryggen på personen i stället för att vara Ärlig och ta upp detta med personen. Det är vad jag tycker.

halloooo
    jag tog upp det med hon som sålde klänningen till mig o talade om att min blivande var väldigt besviken o blivit dåligt bemött men hon sa att hon skulle ta till sig det o tyckte att dte var tråkigt att det hade blivit så. men när jag kom tillbaka några v senare o skulle köpa slöja p underkjol var hon inte alls lika trevlig o tillmötesgående.. känndes som att " nu har jag sålt en klänning så dte är inte så noga längre"

• Yarrow

fryser skrev 2010-07-16 19:54:45 följande:
      halloooo jag tog upp det med hon som sålde klänningen till mig o talade om att min blivande var väldigt besviken o blivit dåligt bemött men hon sa att hon skulle ta till sig det o tyckte att dte var tråkigt att det hade blivit så. men när jag kom tillbaka några v senare o skulle köpa slöja p underkjol var hon inte alls lika trevlig o tillmötesgående.. känndes som att " nu har jag sålt en klänning så dte är inte så noga längre"

Va tråkigt.

Men det är ju alltid så. En del personligheter går väl helt enkelt inte ihop. Så är det bara.

Det är ju inte så att jag försvarar det typet av betende. Men jag kan inte heller se meningen i trådar som denna. Det finns mycket bättre sätt att utrycka sin besvikenhet på än att prata bakom ryggen på folk enligt min åsikt bara..

• mamablues

Nu har jag läst hela tråden och jag tycker inte att det är att prata bakom ryggen på någon utan mer att få säga sin åsikt, det är väl det trådarna/forumen är till för...ventilera, få stöd och råd!
    Så länge man kan säga sanningen till personen i fråga själv så är det inte skitprat. Skitprat är väl när man medvetet går in för att såra någon och förlöjliga dem inför andra eller? Alla har rätt att få säga sin åsikt och alla har rätt att tycka olika utan att någon ska bedömma dem, demokrati!

Jag har själv aldrig varit på Ramonas så jag kan varken säga bu eller bä om dem. Men det är tråkigt när man ska shoppa kanske ens livs dyraste klänning och inte bli bemött på det sättet man hoppats. Sen tror jag oxå att en del butiksbiträden inte kan hantera stress så bra och då kan uppfattas som otrevliga för att de har tusen saker i huvudet och kanske jobbat flera timmar/dagar i sträck.
    Jag har själv jobbat på en stor butikskedja så jag vet att man har sådana dagar, men det gäller att inte visa kunden det bara. Sen är det ju så att bara för att det kanske finns någon i den butiken som är mindre trevlig så behöver man ju inte rata den för det utan är man missnöjd med den som hjälper en kan man väl be om någon annan eller fråga varför de gör så.
    Vi i Sverige är så rädda för att säga ifrån och särskilt vi kvinnor (jag är inte feminist), men det är lättare sagt än gjort att ändra på det. Men genom sådana här trådar och forum så kanske vi hjälper varandra att bli starkare och faktiskt visa och säga vad vi känner och tycker och säga ifrån!

Det var vad jag hade att säga...och jag vill inte trampa någon på tårna, utan bara säga min åsikt.

• mikmon

Vad jag upplever i Sverige är att många förväntar sig att få så förbaskat bra service och bli behandlade som jag vet inte vad, men att man som kund själv kan bete sig hur som helst. Jag jobbar också själv i butik, och visst, säga vad man vill att man ALLTId ska vara setvideminded bla bla om man valt ett sådant yrke, men sedan finns det även en gräns för oss. Óm du kommer in som kund och har värsta attityden, så nej, då anser jag inte att du kan räkna med att personalen sla passa upp på dig till 100% även om man som personal inte behöver vara otrevlig. Nu tänker jag inte just på Ramonas eller att någon gått in där med dålig attityd, jag pratar om serviceyrket överlag. Jag har fått höra både det ena och det andra från kunder, och mycket oförtjänt, och dessa kan inte räkna med att jag ska ge dem utomordentlig service i fortsättningen.

Jag jobbar själv på en stor kedja så det är oundvikligt att man inte ibland får klagomål, såväl IRL som på forum. Jag ser det inte som att snacka bakom ryggen på oss, men jag tar heller inte alltid åt mig. Många kunder misstolkar och har redan en förbaskat dålig dag, och då blir det mycket missförstånd och mycket blir större än vad det egentligen hade varit om kunden inte redan haft en dålig dag. Som sagt, detta handlar inte om Ramonas, dessa "butiker" förlorar ju otroligt mycket på att tappa en kund, tusentals kronor och det är jättetråkigt. Om allt detta som skrivits är sant är det synd för såväl dem som för de som skulle handlat det viktigaste i livet. Vi fick själva super service därinne, och jag har inget att klaga på. Omd e läser detta så hoppas jag att de kan ta till sig såväl det positiva som det negativa!

Svar på tråden Nonchalent bemötande på Ramona Design i Göteborg