• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Vännerfan

Hej tjejer!

Har inte läst ikapp än, men börjar kommentera redan nu.

EA, Det är ju verkligen sååå spännande detta! Men förstår att det måste vara väldigt jobbigt för dig. Snart, snart är det fredag!

Nu har jag satt in kopparspiralen. Det gick jättebra. Förutom att lillprinsen vaknade under tiden men insättandet var inte värre än att jag kunde ruska vagnen lite samtidigt som jag låg i gynstolen...

Måste bara tipsa om den jättebra grejen ”Skicka vidare” Polarn och Pyret kör med nu. Det hängde superfina, men använda kläder på en ställning i affären och jag hittade direkt några gamla favoriter i andra färger än de jag redan har. Mina barn har en hel del ärvda kläder redan (även Prinsen då han har 4 äldre pojkkusiner) och när jag insåg att alla pengar oavkortat gick till Plan var det ju bara att handla! Jag älskar Plan och har mitt fadderbarn via dem.

3-barnsmor! Välkommen! Du måste ju bo nära mig då?? * studsar upp och ner i stolen*

Tvillingar är verkligen jättevanligt i min värld. En av mina bästa vänner är tvilling och hennes tvillingsyster har dubbla tvillingpar med mindre än 2,5 år emellan (har skrivit om henne förut vet jag), maken är fadder åt en kompis som är tvilling, en av lill-prinsens faddrar är tvilling och sen umgås vi/har kontakt med 3 andra tvillingpar, men det är inte alltid hela paret vi umgås med. Oftast står vi närmare den ene. Men detta att Mugglan ska ha det känns jättestort för mig ändå. Jag hade knappt hunnit fatta att hon var gravid med en ju!

Här betalar vi glatt heltid (1260kr) per månad för 15h på dagis, men då ingår loven.

Radbryter lite extra och läser vidare...

• Parnassia

Vänner - vad bra att spiralinsättningen gick så bra! Du låter som superwoman när du säger att du kunde ruska vagn samtidigt!

• fru AM

Angående dagis så har vi i Sthlm nog det oförskämt bra: för heltid betalar vi maxtaxan 1600-1700 någonting (inte helt säker det har varit lite snurrigt på sistone eftersom Hektor precis börjat och de gått upp och ner och upp i tid) - för båda alltså. Tydligen så betalar man bara för deltid från det att barnet fyller tre år oavsett reell tid på dagis.

• Vännerfan

Grattis till att ha blivit head-huntad Koko! Kul, kul!

Mugglan, Åh vad tråkigt att all glädje med grav försvunnit!! Jag förstår verkligen att tankarna snurrar, dock, för det gör de till och med för mig och jag tänkte på dig även inatt när jag var uppe hos lill-prinsen. Finns det ingen statistik att ta till gällande dina funderingar, med tanke på att det mesta som oroar dig rör tiden före bf? Eftersom du är ingenjör tänkte jag. Statistik hjälpte ju Tinga med make och jag tror jag hade velat ha det också. Vad sannolikheten är att de föds före en viss vecka, att den ene tar all näring och de då måste plockas ut etc. Man borde ju kunna kolla hur många tvillingar som föds per år och sen kanske de på neo har egen statistik/erfarenhet av hur det går i olika lägen. Fast du bör nog hålla dig borta från Tvillingklubben och fl...

PB, Hoppas verkligen att du får uppleva Kokos historia! Stor kram!

Snaily förresten, Jag fick ny info om foglossning idag då hon som satte sprialen fött 5 barn och själv haft enorma besvär. Man "ska" föda stående, det är det bästa enligt henne! Och sen spelar amningen in! Jag hade ju fått höra att den inte gjorde det, men... För mig som redan ammat i över 7 mån kör jag dock på som jag tänkt ändå (beroende på vad Lill-prinsen tänkt sig).

• Vännerfan

Parnassia, Superwoman, nej nej, det är Cicci som är det! Men jag tyckte inte det kändes mer än lite stick i livmodern. Bara profylaxandas för säkerhets skull så går det fin-fint!

• Vännerfan

FruE, Vinkar glatt tillbaka!

Nu middagsförberedelser!

Kram tråden!

• Vännerfan

Ni som har spiral: Det står att man helst inte ska använda tampong! Gör inte ni det? Jag föredrar helt klart det framför binda...

• Fru FruLLan

hej tjejer
    har häcken full, måste försöka komma hem från jobbet någon gång snart så det blir ett kort inlägg.

hade tänkt gå in och kommentera mullans tvillinggravidtet.
    Men nu ser jag i ett skum av den här sidan att "all glädje över graviditeten försvunnit". Åh vad ledsen jag blir över det.
    JAG är så himla glad över din graviditet och det är ju fel... det är ju DU som ska vara glad. det gör mig ledsen att du inte är det just nu.
    Men det är vel förståligt antar jag, även fast jag önskar att det inte var så.

Önskar så att du bara skulle få känna glädje och slippa ororn. 
    Kan det hjälpa med statistik som vänner skrev?
    Hur många tvillinggraviditeter går bra kontra det motsatta?
    det som hände Tinga måste vel tillhöra undantagen, eller? Urs förstår att det oroar dig när du fick uppleva Tingas helvete genom tråden, MEN det kan vel inte tillhöra regeln att det går så illa?

Önskar dig en härligt, underbar, trygg och LÅNG tvillinggraviditet. och jag tänkte tillägga cooooooolt med tvillingar.
    MEN jag måste samtidigt erkänna att tvillingar skrämmer mig som tusan INTE pga av en graviditet utan för att det blir jääääävligt fullt upp när de kommer ut. all heder åt de som överlever det!

Mugglan
    KRAM och jag tänker på dig.

Tinga förresten. Väcker det några känslor hos dig nu när det är en ny tvillinggrav på gång. Men visst hade du en kompis som också väntade tvillingar va?
    Bara nyfiken.
    Kram till dig och dina tvillingar och jag kommer ALLTID vara imponerad av hur ni hanterat allt ni behövt gå igenom. Från neo till mat. BEUNDRAN!!!!!

Mugglan
    det kommer gå KANON!!!!!!!
    puss 

nu måste jag hem till allal mina killar

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!