• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Telis

Men är det inte salt i sånt där som ost och salami? Ger ni det ändå?

• _koko_

Åhå, matprat! Salami skulle jag inte ge när de är sådär små (dock inte mer vetenskapligt än att jag själv tycker att det smakar väldigt salt), ost däremot har jag gett. Det är väl så att deras njurar klarar mer och mer salt och att man inte ska salta mat, men ost och leverpastej, korv, etc, som innehåller salt är ok.

• Izzie

EA - Du behöver väl inte skämmas även ifall de känner igen er? Jag menar, ni kan ju ha ändrat er och bara vilja köpa luckorna nu och behålla stommarna. Så är det ju många som gör för att hålla nere kostnaderna. Stommar har generellt lång livslängd. Luckor slits på ett annat sätt då de ständigt dras i/kladdas på/torkas. Likaså mer utsatta för solljus osv. Jobbar ju själv på möbelföretag och det är som sagt inget ovanligt alls. Gå dit ni! 

• passionsblomman

Telis skrev 2010-11-10 12:05:39 följande:
    Men är det inte salt i sånt där som ost och salami? Ger ni det ändå?

Hm, man ska väl vara restrektiv med det där med salt till små barn, men jag har ärligt talat inte varit någon vidare strikt mamma på det viset.

Jag har inte stått och kokat osaltad egen potatis åt sonen tex, när han väl åt mer av vanlig mat utöver burkar och så.
    Eller, han har hela tiden fått smaka även av det vi ätit, plus burkar och sedan inga burkar utan samma mat som vi. Men man har ju kanske inte ÖST i salt i kastrullerna utan saltat mer själv efteråt.

• Izzie

Cheerios funkade toppen för Matilda i den åldern som plockmat.

• Telis

koko, jo jag har väl bara varit feg för att jag inte vet hur mycket salt dom tål. Televinken får smörgåsrån och leverpastej med salt i så då har jag inte vågat ge något annat också med salt i. Men det är kanske onödigt försiktigt.

PB, jag har fått för mig att dom före ett års ålder inte ska få något salt alls utom det som finns tex i smörgåsrån. Men jag känner mig pinsamt dåligt påläst här om hur mycket dom egentligen kan få, om det tex är okej med smörgåsrån och leverpastej och ost.

• passionsblomman

Telis, isåfall får jag vara glad att min son ammades så väldigt mycket utöver maten, för annars är han nog översaltad pojkstackarn, för HELT osaltat har det definitivt inte varit.

• _koko_

telis - Ingen vill ju saltförgifta sitt barn, hellre lite för försiktig än tvärtom. Men man säger ju att njurarna är färdigutvecklade vid ett års ålder, vilket måste betyda att de är ganska klara vid 10 månader, dvs de tål rätt mycket salt redan då. Det första båda mina barn tyckte om var karins lasagne, och färdigmat har ju fått otroligt mycket skäll för saltinnehållet (som numera har sänkts ordentligt)! Att de fick smaka var väl en kombination av okunskap hos sambon och lite mer avslappnad inställning...

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!