muggles skrev 2011-03-02 09:15:58 följande:
AM: jag har förstått att tex tvillingar ofta blir senare med språket (vet inte om det stämmer hos er Tinga?) för att de förstår varandra så bra ändå, de behöver inte prata ordentligt. Många tvillingar utvecklar tydligen ett eget språk dessutom som bara de förstår sinsemellan (el så är det en myt?). Så jag kan nog inte vänta mig att Ada och Beda är lika tidiga som Moa var
Jag vet egentligen inte hur sena eller tidiga de är, för jag har inte direkt något att jämföra med. De har iofs en kusin som är fyra månader äldre och de är snarare bättre än sämre än han på att tala. Något eget språk har vi inte märkt av, men Piff & Puff är inte supertajta, så kanske det hänger ihop med det. Dessutom har vi varit flitiga både med att prata med och läsa för barnen, för att se till att de utvecklar samma språk som alla andra.
De är båda två på ungefär samma nivå, för jag har också hört att i vissa tvillingpar är den ena lite bättre på språk än den andra, och då kan det lätt bli så att den som är bättre blir "språkrör" för den som är sämre, för att de kanske kan kommunicera sinsemellan på något "annat" språk.
Man brukar ju säga när det gäller talets utveckling att pojkar är senare än flickor, tvillingar är senare än enlingar och för tidigt födda är senare än fullgångna barn, så sett i det perspektivet är det väl fantastiskt att Piff & Puff pratar begripligt överhuvudtaget.
På dagis har de iallafall aldrig sagt att Piff & Puff pratar sämre än andra barn, och enligt psykologen på neo är de ju helt inom normalspannet, så jag är inte orolig för något.