Välkomna till Tivoli Empatia!
God förmiddag tråden.
Jag fortsätter snöa in på julklappsavdelningen (är lite rädd för att det beror på att jag för första gången i mitt liv inte ser fram emot jul...)
Även jag för en ojämn kamp vad gäller julklappsutdelandet - jag tycker att det är jätteviktigt att alla, även de små, vet vad dom har fått av vem!
Jag har också en utpräglad "rättvisetanke" vad gäller julklappar. Mera med fokus på antal paket än på ekonomiskt värde. När det är stor åldersspridning på barnen är det svårt att få till ekonomisk rättvisa, en ny mobil till äldsta kostar ofta mer än önskeleksaken till yngsta.
Det är direkt smärtsamt att se besvikelsen hos ett syskonbarn i 10-års åldern som får bara ett par paket när syskon och kusiner får stora högar.
Man måste vara äldre för att faktiskt kunna förstå att det enda paket kanske är vart mer pengar än alla de andras klappar tillsammans.
Även i "kusinskaran" (mina och mina syskons barn) är åldersspridningen stor, från 30 till 8 vilket både är en fördel och en nackdel.
Vi har alltid firat jul hos våra föräldrar efter varannat års-principen på julafton och juldagen och därför också delat våra egna barns julklappar i en större julaftonspott och något som delas ut på juldagen.
Detta ställde till bekymmer när mina brorsbarn var små och det firades juldagsjul med dom - våra barn fick jättehögar och brorsbarnen fick ett i var från oss.
Förklara det för barn i 4 - 8 års åldern...
MSW - fy vilken tung dag du fick En liten kram till dig