I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Hönsen har flyttat in!
Vi hemtade dem hos en mycket trevlig familj och kom hem sent efter att mörkret fallit, så vi fick "packa upp" dem i kolmörker. De sov som stockar där i botten av kartongen och jag fick lyfta upp dem till sittpinnen och liksom hjälpa dem knipa fast sig. sedan satt de där och sov vidare.
Strax innan sju igår morse gol tuppen-som heter Ruben och är en mycket stilig herre. När jag satte mig på trappen till hönshuset och kikade medan de fick kokt potatis till frukost, visade det sig att de minsann vågade käka fast jag var så nära.
När de äntligen vågade sig ut utanför dörren, upptäckte de till sin förtjusning att hela hönsgården är full av nedfallna små delikata körsbär från grannens gigantiska körsbärsträd. Hur kul som helst att se dem hålla på och leta!
Jag har varit där eller utaför och grejat med olika saker hel tiden, dels för att jag vill vara där och se på dem, och dels för att jag vill att de ska bli så bekväma som möjligt med att jag är nära-det ore roligt att ha dem så tama så de äter ur handen tex.
Och VET ni att jag hittade ett ägg igår! Tänk va!!! Ett alldeles ljusbrunt, jättefint perfekt litet ägg, fast de förvarnat mig om att det kan ta någon vecka innan nyflyttade höns värper.
Förutom Ruben, spatserar de ettåriga damerna Cornelia och Elvira runt och gör sig märkvärdiga och fostrar med hårda tag de elva veckor gamla unghönsen Majken och Mirre. Det är tydligt att småglin inte ens ska få chans att tänka tanken att sticka upp. Nej min själ, de ska veta hut och hållas kort och vara inget annat än ytterst ödmjuka. Annars!
Jag har massor kvar att fixa med innan det är helt klart därute, men det känns faktisk bara roligt, för då har jag naturliga skäl att hålla mig där och pyssla. Och jag kan ta det mer i min takt också. Nu på morgonen har jag städat ur (oj vad höns bajsar mycket!), nästat ihop och spikat upp nät där det fattades lite, skruvat fast haspar i dörrar och sådant. Idag regnar det här, så det är betydligt lättare att var ute för mig som inte fixar värme så bra, än det varit de senaste gassande dagarna.
Jag ska fixa "gardiner" av säckväv till fönstren idag också, för igårkväll for tuppskrället i sin iver rakt emot rutorna flera gåger och blev ju helt hysterisk. Dessutom är han kanske tyst en kvart längre eller så ifall det hålls mörkare därinne tills man kommer och öppnar.
Egentligen är jag helt slut efter några väldigt intensiva veckor, men jag känner mig så glad att det är skitsamma att jag har ont i hela kroppen. Täk att några hönor kan spela så stor roll!
Förresten tog Blompojkens lag guld i helgens fotbollscup, det var en skön kontrast till det oflyt vi hade i förra cupen, och lite plåster på stoltheten. Nu ska jag gå ut igen-tänk om det kommer att finnas ett ägg idag med!