Det här med mer vegomat, har jag kommit på är ganska lätt att kombinera med "en dag soppa". Dvs, soppa enligt säsong och årstid och servera med gott bröd (prövade ICA´s egna surdegsbaguette som man bake-offar 8 minuter själv hemma tex, det var gott!) och vill man fjäska lite för barnen så kör man plättar, pankisar eller våfflor efter. Det som är bra är att man kan välja helt själv i vilken mån man gör själv från grunden-det går ju att köpa både soppa och pannkakor och bröd färdigfixat. Eller så kan man göra storkok på favoritsoppan och frysa in i lagom portion och bara ta fram ur frysen kvällen innan, och för den delen gärna visa ihop smet till pannkakorna också, så när man kommer hem är det bara att värma soppan i kastrull och steka plättarna.
Soppa är billigt och man kan göra av nässlor, svamp, blomkål, broccoli, kål, lök, potatis, tomat, ärtor, pumpa, sparris och så vidare. Ägghalvor, riven ost, krutonger är gott att kasta i, och vill man kombinera det hela med det där med fisken, så är det ju bara att peta ner tärnad fisk i slutet av koktiden i flera av exemplen. Förresten så är fiskgryta bland det godaste Blompojken vet, så jag brukar göra en bas som jag fryser in och sedan bara behöver tina, späda ut med fond och grädde och så i med själva fisken.
För övrigt är soppa bra också med tanke på att äta upp allt man bär hem-en snutt man har över av något går oftast utmärkt att ha i en soppa.
Jag har tänkt göra tomatsoppa i veckan. Jag tror det blir gott med stora muggar med varm soppa för mig som lunch nu när jag går hemma. Då kan jag luncha i hönshuset ifall det kommer en kyckling jag naturligtvis måste kolla in noga. Det är också så himla skönt att koka mycket så man bara behöver göra det där skalandet, hackandet och rivandet (av olika rotfrukter och grönsaker) och allt kryddande och så vidare EN gång och så få ut flera gångers mat av samma arbetsinsats. Jag spar gräddförpackningarna (de där med skruvlock) och fryser in soppa i. 5 dl soppa-perfekt för Blompojken och mig ifall vi ska äta innan träning, eller två dagars lunchsoppa för mig ensam.