I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
Daa, minken simmar i högönsklig välmåga vidare-han (eller, det är säkert en hon bara för det) är listig.
Vad råsaftscentrifugen beträffar, så beror det ju på vad man gillar. Jag älskar ingefära och vet dessutom att det är rena dynamiten för kroppen, så det går med i typ alla juicer.
jag kör antingen "en grön" eller "en gul" och i de gula är det
citrusfrukter (citron, blodgrape och apelsiner),
morötter,
ingefära och äpplen. Ibland drar jag i chili också. Den juicen blir rätt het och är inget för barnen gissar jag.
men
ananans,
apelsiner,
äpplen,
morötter och jordgubbar blir barnsligt gott! Jag tycker man kan safta alla de första och sedan köra det i mixern med frysta jordgubbar, då blir det smooooth och lite tjockt och kallt.
I de gröna gillar jag äpple, citron, ingefära, gurka, stjälkselleri och där drar jag gärna i stocken från broccolin (som ju annars bara slängs), sockerärter eller lite sallad som behöver gå åt-bladspenat tex. Jag tänker även här testa att köra mixervarianten och köpa hem sådan där fryst spenat som ligger i kuber i påsen, så kan man hälla i det och mixa för smoothie.
Jag gör alltid fulla kannor och har i kylen-man kan ju inte hålla på me d den där apparaten vareviga dag och juicerna håller rätt bra eftersom det är så mycket syra i dem.
Vill man göra en grön till en röd, så tar man i rödbetor också.
Nässlor plockar jag och torkar och mal till pulver-det har jag alltid i mina smoothies-men dem tar jag inte i förrän det ska drickas.
Vill man ha den tunnaste juicen, så kan man ju pressa i allt-men som sagt, jag använder gärna juicen som bas för smootihes, och då kan man ju mixa i sallad, kiwi, jordgubbar etc. Det finfördelas ju bra. Och avocado, banan och mango tex, som inte är lämpliga att råsafta, ger ju jättefin cremighet åt smoothies. Om man vill ha det matigare så tar man i yoghurt (eller havremjölk, sojamjölk eller sådan där kokosvatten eller vad man nu vill ha för stuk på sin smoothie)
En gul juice ser jag som en del av frukost eller ett mellanmål. En grön tycker jag är bra som fördrink innan maten, kickar igång kroppen, boostar vitaminintaget och får igång ämnesomsättningen-ett schysst komplement till salladen och en hjälp att ta lite lagom mycket mat, för man har redan något i magen.
Men, experimenterandet med dessa juicer har ju bara börjat! Jag ser tex inget hinder att man häller i lite av en redan färdig juice-som tranbär tex om man har känningar av UVI.