muggles skrev 2010-12-22 13:04:37 följande:
Heloise: ja du har rätt, alla har vi våra spöken. Och precis som du, så gick jag också efter mig själv...
Och litegrann efter det att väldigt många litar blint på siffrorna.
Herrejisses, har det gått 3 mån sedan hon föddes?! Är ni säkra på att det är fel på henne, vad säger din magkänsla?
Ja lita blint på siffrorna är aldrig bra.
Ja nått sånt har det väl gått, hon var beräknad att komma idag
Herregud, det känns som att vi har haft henne i evigheter och så skulle jag fortfarande varit gravid.
Ang fel, jag tycker att hon ksiljer sig ifrån de få andra spädbarn som jag har träffat, men då har de barnen inte fötts för tidigt och varit så sjuk att de nästan dött. Hon är ju väldigt tyst och stilsam, sover kopiöst mkt och hon är lite "slapp' i kroppen. Men det blir bättre och bättre för varje dag,
Jag tror att det kan var som neurologen säger, att hon fick mild syrebrist vid födseln och då stänger hjärnan av för att skydda sig, sen tar det tid innan den startar igång allt igen. Det gör att hon hamnat efter, tonusen( dvs muskelspänningen) bildas i v 28 någon gång, hon är född i 28+5, alltså föddes hon precis när den började bildas, om hjärnan stängdes ner så är det ju logiskt att hon hamnade efter i att bilda tonus. Neurologen tycker inte att hon är ett "svårt sjukt" barn, och tror inte att hon kommer att behöva habilitering etc. När jag frågade om han tror att hon kommer att kunna gå så svarade han ja. Det finns ju inga skador på hjärnan, så har hon en skada så är det en liten sådan. Det fungerar ungefär som när människor hamnar i koma efter ett trauma mot hjärnan, när de vaknar så kan de flesta lära sig gå, tala, äta etc och kan sedan göra det nästa lika bra som förut, det är samma med Elise( om det nu är som neurologen säger) det tar bara ltie längre tid för henne.
Alternativen är att hon har ett syndrom, muskelsjukdom eller en metabolisk sjukdom. Vi väntar på svar på en metabolisk sjukdom och ett syndrom, fast det tror de egentligen inte att hon har, men vissa saker stämmer in så de vill utesluta.
Så för mig är, att inte veta det värsta av allt, för då kan det vara precis hur illa som helst eller inte illa alls, men man inbillar sig det värsta för det är enklare på nått sätt.
Jag tror inte att det är något stort fel på henne, men hon är inte som alla andra nyfödda heller.